Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Svenska som andraspråk, grundkurs, 30 högskolepoäng
Swedish as a Second Language, Basic Course, 30 Credits


Kurskod: SS1002 Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Svenska som andraspråk Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Svenska som andraspråk
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2009-08-27 Senast ändrad: 2010-09-22
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2011 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Kursdeltagaren skall efter avslutad kurs ha
- grundläggande kunskaper om svenska språkets struktur ur ett kontrastivt perspektiv
- grundläggande kunskaper om flerspråkighet och andraspråksinlärning
- grundläggande kunskaper om svensk migrationspolitik och kultur- och identitetsfrågor.

Färdighet och förmåga
Kursdeltagaren skall efter avslutad kurs
- ha förmåga att analysera svenska språkets struktur ur ett inlärningsperspektiv
- ha förmåga att analysera och bedöma andraspråksinlärares språkproduktion
- kunna anlägga ett kunskapsutvecklande arbetssätt.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har kursdeltagaren
- ett reflekterande förhållningssätt till flerspråkighet, språkutveckling och lärande
- blivit medveten om hur egna värderingar och förhållningssätt kan påverka tolkningen av andras språkanvändning och beteende.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1. Kultur och migration, 7,5 högskolepoäng (Culture and Migration, 7,5 higher education credits)
Delkursen tar upp olika orsaker till migration och ger en orientering om svensk migrationspolitik. Under delkursen behandlas även kontrastiv kultur- och religionskunskap, värdegrundsfrågor, kulturmöten och frågor om kulturell och religiös identitet.


Delkurs 2. Andraspråksinlärning och grammatik, 7,5 högskolepoäng (Second Language Learning and Grammar, 7,5 higher education credits)
Delkursen utgår från svenska språkets struktur och fokuserar på de vanligaste inlärningssvårigheterna hos andraspråksinlärare. Didaktiska frågor diskuteras. Ett material med exempel på inlärares språkproduktion används för analys.

Delkurs 3. Det flerspråkiga klassrummet, 7,5 högskolepoäng (The Multilingual Classroom, 7,5 higher education credits)
Delkursen fokuserar på andraspråksinlärares språkutveckling och
kunskapsinhämtande. Ur ett jämförande perspektiv diskuteras inlärning och tillägnande av förstaspråk, andraspråk respektive främmande språk. Även frågor om
attityder till språktillhörighet och språkval samt kodväxling och transfer tas upp.
Inverkan av informell och formell inlärning vid språkinlärning liksom didaktiska
aspekter diskuteras. Analys av andraspråksinlärares språkproduktion ingår.

Delkurs 4. Fältstudier, 7,5 högskolepoäng (Field studies, 7.5 higher education credits) Delkursen fokuserar på arbetet i klassrumsmiljö. Kommunikationens betydelse för lärandet diskuteras liksom olika metoder och didaktiska frågor. Material med exempel på inlärares språkproduktion samlas in och används för analys och diskussion.


Studieformer

Undervisningen sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Under fältstudierna råder obligatorisk nätvaro i enlighet med examinators anvisningar. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten skall göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Kultur och migration, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examinationen sker i form av salsskrivningar och/eller muntliga eller skriftliga redovisningar i enlighet med examinators anvisningar.
Andraspråksinlärning och grammatik, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Examinationen sker i form av salsskrivningar och/eller muntliga eller skriftliga redovisningar i enlighet med examinators anvisningar.
Det flerspråkiga klassrummet, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Examinationen sker i form av salsskrivningar och/eller muntliga eller skriftliga redovisningar i enlighet med examinators anvisningar.
Fältstudier, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Examinationen sker i form av salsskrivningar och/eller muntliga eller skriftliga redovisningar i enlighet med examinators anvisningar.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Kultur och migration
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Andraspråksinlärning och grammatik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Det flerspråkiga klassrummet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Fältstudier
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på hel kurs:
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på kurser om tillsammans 22,5 högskolepoäng.

Tid för examination:
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg:
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av examinator bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Övergångsbestämmelser

-


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Hedencrona, Eva & Kós-Dienes, Dora (2003)
Tvärkulturell kommunikation i förskola och skola
Lund: Studentlitteratur, 135 sidor
Herlitz, Gillis (1999)/2 uppl.
Kulturgrammatik. Hur du ökar din förmåga att umgås med människor från andra kulturer
Uppsala: Uppsala Publishing House, 146 sidor
Otterbeck, Jonas (2000)
Islam, muslimer och den svenska skolan
Lund: Studentlitteratur, 148 sidor
SOU 1996:143. -
Krock eller möte. Om den mångkulturella skolan. Delbetänkande av Skolommittén.
178 sidor
Wellros, Seija (1998)
Språk, kultur och social identitet
Lund: Studentlitteratur, 180 sidor

Delkurs 1: Referenslitteratur
Deniz, Fuat & Lidskog, Rolf (2009)
Mångkulturalism Socialt fenomen och politisk utmaning
Malmö: Liber AB, 192 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Andersson, Lars-Gunnar (2001)/4 uppl.
Språktypologi och språksläktskap
Stockholm: Liber, 95 sidor
Ballardini, Kerstin & Stjärnlöf, Sune & Vikberg, Åke (1986)
Mål : svenska som främmande språk. Svensk grammatik : svensk grammatik på svenska
Stockholm : Natur och kultur, 183 sidor
Bolander, Maria (2005)
Funktionell svensk grammatik
Stockholm: Liber, 217 sidor, (Kap 1-2 och 4-7; 187 sidor)
Bolander, Maria (2005)
Funktionell svensk grammatik. Övningsbok
Stockholm: Liber, 75 sidor

Delkurs 2: Referenslitteratur
Svenska i harmoni. Fyra uppsatser om kongruens
Uppsala: Hallgren & Fallgren. Ord och stil nr. 23, (1992), 155 sidor

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Axelsson, Monica (2003)
Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv. I: Bjar, Louise & Liberg, Caroline: Barn utvecklar sitt språk
Lund: Studentlitteratur, S. 127-152.
Börestam, Ulla & Huss, Leena (2001)
Språkliga möten. Tvåspråkighet och kontaktlingvistik
Lund: Studentlitteratur, 129 sidor
Cerú, Eva Red. 2002. (Andra uppl.)
Svenska som andraspråk. Mera om språket och inlärningen
Natur och Kultur, 220 sidor
Fredriksson, Ulf och Taube, Karin (2003)
Svenska som andraspråk och kulturmöten. I: Bjar, Louise & Liberg, Caroline: Barn utvecklar sitt språk
Lund: Studentlitteratur, S. 153-172
Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) (2004)
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Lund: Studentlitteratur, 768 sidor, Ca 200 sidor läses enligt anvisningar.


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Till varje delkurs tillkommer artiklar om ca 100 sidor som obligatorisk litteratur. I delkurs 1 ingår ett skönlitterär verk, ca 300 sidor.


Se denna kursplan som PDF