Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Svenska som andraspråk, grundkurs, 30 högskolepoäng | |||
Swedish as a Second Language, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | SS1002 | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Svenska som andraspråk | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Svenska som andraspråk | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2009-08-27 | Senast ändrad: | 2010-09-22 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2011 | Beslutad av: | Akademichef |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Kursdeltagaren skall efter avslutad kurs ha
- grundläggande kunskaper om svenska språkets struktur ur ett kontrastivt perspektiv
- grundläggande kunskaper om flerspråkighet och andraspråksinlärning
- grundläggande kunskaper om svensk migrationspolitik och kultur- och identitetsfrågor.
Färdighet och förmåga
Kursdeltagaren skall efter avslutad kurs
- ha förmåga att analysera svenska språkets struktur ur ett inlärningsperspektiv
- ha förmåga att analysera och bedöma andraspråksinlärares språkproduktion
- kunna anlägga ett kunskapsutvecklande arbetssätt.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har kursdeltagaren
- ett reflekterande förhållningssätt till flerspråkighet, språkutveckling och lärande
- blivit medveten om hur egna värderingar och förhållningssätt kan påverka tolkningen av andras språkanvändning och beteende.
Delkurs 1. Kultur och migration, 7,5 högskolepoäng (Culture and Migration, 7,5 higher education credits)
Delkursen tar upp olika orsaker till migration och ger en orientering om svensk migrationspolitik. Under delkursen behandlas även kontrastiv kultur- och religionskunskap, värdegrundsfrågor, kulturmöten och frågor om kulturell och religiös identitet.
Delkurs 2. Andraspråksinlärning och grammatik, 7,5 högskolepoäng (Second Language Learning and Grammar, 7,5 higher education credits)
Delkursen utgår från svenska språkets struktur och fokuserar på de vanligaste inlärningssvårigheterna hos andraspråksinlärare. Didaktiska frågor diskuteras. Ett material med exempel på inlärares språkproduktion används för analys.
Delkurs 3. Det flerspråkiga klassrummet, 7,5 högskolepoäng (The Multilingual Classroom, 7,5 higher education credits)
Delkursen fokuserar på andraspråksinlärares språkutveckling och
kunskapsinhämtande. Ur ett jämförande perspektiv diskuteras inlärning och tillägnande av förstaspråk, andraspråk respektive främmande språk. Även frågor om
attityder till språktillhörighet och språkval samt kodväxling och transfer tas upp.
Inverkan av informell och formell inlärning vid språkinlärning liksom didaktiska
aspekter diskuteras. Analys av andraspråksinlärares språkproduktion ingår.
Delkurs 4. Fältstudier, 7,5 högskolepoäng (Field studies, 7.5 higher education credits) Delkursen fokuserar på arbetet i klassrumsmiljö. Kommunikationens betydelse för lärandet diskuteras liksom olika metoder och didaktiska frågor. Material med exempel på inlärares språkproduktion samlas in och används för analys och diskussion.
Undervisningen sker i form av föreläsningar och obligatoriska seminarier. Under fältstudierna råder obligatorisk nätvaro i enlighet med examinators anvisningar. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten skall göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Betyg på hel kurs:
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs Väl godkänd på kurser om tillsammans 22,5 högskolepoäng.
Tid för examination:
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.
Komplettering för godkänt betyg:
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av examinator bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Övergångsbestämmelser
-
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Till varje delkurs tillkommer artiklar om ca 100 sidor som obligatorisk litteratur. I delkurs 1 ingår ett skönlitterär verk, ca 300 sidor.