Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Statistik, Regressionsanalys, grundkurs, 7,5 högskolepoäng | |||
Statistics, Regression Analysis, Basic Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | ST101G | Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Statistik | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Statistik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2014-11-10 | Senast ändrad: | 2016-09-29 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2017 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens övergripande mål är att ge de studerande grundläggande kunskaper inom regressionsanalys av tvärsnittsdata.
Efter genomgången kurs skall studenten ha
- förståelse för grundläggande begrepp inom regressionsanalys
- grundläggande kunskap om enkla och multipla regressionsmodeller
- grundläggande förmåga att tillämpa kunskaperna i en praktisk situation
- grundläggande förmåga att kritiskt granska och utvärdera regressions- och tidsseriemodeller för att på bästa sätt kunna välja modelleringsansats.
Grundläggande begrepp inom regressionsanalys: modell, responsvariabel, prediktor, störningsterm, residual, hetroscedasticitet, etc.
Enkel- och multipel linjär regression: linjära- och ickelinjära modeller, minsta-kvadrat-metoden, estimatorers egenskaper och inferensaspekter samt modellvärdering.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, räkneövningar och datorövningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Slutbetyg:
Godkänd skriftlig tentamen och godkända laborationer ger betyget Godkänd på kursen. Väl Godkänd skriftlig tentamen och godkända laborationer ger betyget Väl Godkänd på kursen.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande statistik, 15 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Omprov i det fall kursen ges som sista kurs på vårterminen:
Omtentamen efter vårterminens sista ordinarie tentamenstillfälle infaller i augusti och ersätter då uppsamlingstentamen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur