Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Grundläggande statistik, 15 högskolepoäng | |||
Basic Statistics, 15 Credits |
Kurskod: | ST110G | Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Statistik | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Statistik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2017-11-22 | Senast ändrad: | 2018-11-26 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2019 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens övergripande mål är att ge studerande grundläggande förståelse för statistisk teori och dess tillämpning vid urvalsundersökningar och statistiska analyser, förmåga att genomföra enklare statistiska undersökningar, samt förmåga att avgöra vilka slutsatser som kan dras utifrån ett statistiskt datamaterial.
Efter genomgången kurs skall studenten ha
- kunskap och förståelse för grundläggande sannolikhetslära och statistisk inferensteori
- förmåga att tillämpa relevanta grundläggande statistiska metoder för analys av datamängder
- förmåga att använda statistisk programvara för bearbetning av datamängder
- grundläggande kunskaper om undersökningsmetodik
- förmåga att granska, genomföra, utvärdera och redovisa statistiska undersökningar.
Sannolikhetslära med bl.a. definitioner av sannolikhet och slumpmässigt försök, stokastisk variabel, sannolikhetsfördelning, väntevärde och varians, kovarians, korrelation, grundläggande satser inklusive centrala gränsvärdessatsen, samt några viktiga sannolikhetsfördelningar.
Statistisk inferensteori med bl.a. estimator, samplingfördelning, punktskattning, intervallskattning, hypotesprövning, samt signifikans.
Kursen behandlar bl.a. skattning och test av populationsmedelvärden och populationsproportioner, samt test av samband mellan kategorivariabler.
Sannolikhetslära med bl.a. definitioner av sannolikhet och slumpmässigt försök, stokastisk variabel, sannolikhetsfördelning, väntevärde och varians, kovarians, korrelation, grundläggande satser inklusive centrala gränsvärdessatsen, samt några viktiga sannolikhetsfördelningar.
Statistisk inferensteori med bl.a. estimator, samplingfördelning, punktskattning, intervallskattning, hypotesprövning, samt signifikans.
Kursen behandlar bl.a. skattning och test av populationsmedelvärden och populationsproportioner, samt test av samband mellan kategorivariabler.
Undersökningsmetodik med bl.a. stegen vid genomförandet av en urvalsundersökning, OSU, stratifierat urval, HT-skattning, samt skattning av populationstotaler och medelvärden.
Introduktion till regressionsanalys, med betoning på regressionmodellen och tolkning av densamma. Tvärsnitts- och tidsseriedata, samt index.
I kursen betonas betydelsen av tolkningen av ett datamaterials slumpmässighet för tillämpbarheten av statistiska metoder för skattning och analys.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, räkneövningar och datorövningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Slutbetyg
Som slutbetyg på kursen används något av betygen Väl Godkänd, Godkänd och Underkänd. Godkänd rapportgranskning, Godkänd statistisk undersökning samt Godkänd skriftlig sluttentamen ger betyget Godkänd. Godkänd rapportgranskning, Godkänd statistisk undersökning samt Väl Godkänd skriftlig sluttentamen ger betyget Väl Godkänd.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet samt Engelska B, Matematik C, Samhällskunskap A (områdesbehörighet 4).
eller
Grundläggande behörighet samt Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A4).
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Obligatorisk litteratur
Kompendier, max 200 sidor.