Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Statistik, Beräkningsintensiva metoder, fortsättningskurs, 7,5 högskolepoäng | |||
Statistics, Computerintensive Methods, Intermediate Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | ST252G | Utbildningsområde: | Naturvetenskapliga området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Statistik | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Statistik | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2017-11-22 | Senast ändrad: | 2018-08-17 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande ha
- kunskap om programmet R; dess miljö och möjligheter samt standardkommandon/objekt för statistisk beräkning/analys
- kunskap om grundläggande beräkningsintensiva metoder för statistisk analys.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- använda R för grundläggande datahantering och statistisk beräkning/analys
- i enklare situtioner lösa problem medelst lämpliga simulerings- och randomiseringsmetoder i R.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- inom ramen för kursen avgöra hur ny kunskap kan sökas om ett statistiskt problem inte direkt kan lösas i R.
- i enklare situtioner välja lämpliga simulerings- och randomiseringsmetoder i R.
Grundläggande programmeringsteknik/datahantering och statistiska beräkningar i datorprogrammet R; import/export och objekt-/datamanipulation, deskriptiv statistik och visualisering, funktion och algoritm, slumptal från sannolikhetsfördelningar, tilläggspaket i R.
Introduktion till randomiserings- och simuleringsmetoder i R; Bootstrap, Jackknife, permuteringstest, Monte-Carlo metoder.
Föreläsningar och datorövningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Slutbetyg
För godkänt betyg på kursen krävs Godkänt resultat på projektarbetet och samtliga inlämningsuppgifter. För betyget VG på kursen krävs betyget VG på projektarbetet eller VG på samtliga inlämningsuppgifter.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
45 hp statistik där den första delkursen av Statistisk teori, 15 hp, ingår samt kurserna Matematisk analys för statistiker, 7,5 hp, och Linjär algebra, 7,5 hp.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Obligatorisk litteratur
Artikelkompendium.
Nedanstående verk (utan inbördes ordning) är lämpliga som bredvidläsning:
de Vries, Andrie and Joris Meys 2012/2n ed
R For Dummies, 165 sidor
Johnson, P.E. (2014)
Rtips
(tillgänglig online http://pj.freefaculty.org/R/Rtips.pdf)
Matloff, N. (2009)
The art of R programming
(tillgänglig online http://heather.cs.ucdavis.edu/~matloff/132/NSPpart.pdf)
Paradis, E. (2005)
R for beginners
(tillgänglig online http://cran.r-project.org/doc/contrib/Paradis-rdebuts_en.pdf)
Venables, W.N., Smith, D.M., (2017)
An introduction to R
(tillgänglig online https://cran.r-project.org/doc/manuals/r-release/R-intro.pdf)