Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Svenska Va, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng
Swedish Va, with a Specialisation in Upper Secondary School Teaching, 30 Credits


Kurskod: SV001A Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Huvudområde: Svenska språket Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: AXX
Inrättad: 2016-02-09 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskap om olika sätt att se på genre och hur genre konstitueras, och
- fördjupad kunskap om vetenskapsteoretiska huvudriktningar genom att dessa relateras till centrala språk- och litteraturvetenskapliga teorier.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt genomföra en vetenskaplig studie inom ämnesområdet och presentera resultatet i en form präglad av god struktur och ett funktionellt språk.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- föra fördjupade resonemang om fördelar och nackdelar med kvantitativa respektive kvalitativa analysmetoder i relation till språk- och litteraturvetenskaplig analys,
- kritiskt kunna granska och värdera information och vetenskapliga/ämnesdidaktiska arbeten,
- inta ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt i sitt sökande efter ny kunskap,
- visa medvetenhet om, och ta hänsyn till, etiska aspekter vid planering, genomförande och framställning av en vetenskaplig studie, och
- försvara en egen språk- eller litteraturvetenskaplig undersökning med didaktisk relevans samt kritiskt granska och opponera på en annan undersökning.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Teorier och metoder inom språkvetenskapen, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger den teoretiska och metodiska grund som behövs för att genomföra en språkvetenskaplig undersökning, med relevans för skolämnet svenska, inom ramen för det självständiga arbetet i delkurs 3. Den bygger vidare på de tidigare språkvetenskapliga studierna under utbildningen och behandlar centrala teorier samt kvalitativa och kvantitativa metoder inom språkvetenskapen. Tyngdpunkten ligger på teorier och metoder inom fälten sociolingvistisk, samtalsforskning, textanalys, diskursanalys, multimodalitetsforskning och skriv- och literacyforskning. Ämnesdidaktiska frågeställningar diskuteras löpande i relation till dessa språkvetenskapliga fält. Delkursen innehåller också en fördjupning inom något av fälten utifrån studenternas intressen inför det självständiga arbetet.

Delkurs 2
Form och funktion: fiktionsstudiets teori och metod, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger den teoretiska och metodiska grund som behövs för att genomföra en litteraturvetenskaplig undersökning, med relevans för skolämnet svenska, inom ramen för det självständiga arbetet i delkurs 3. Den bygger vidare på de tidigare litteraturvetenskapliga studierna under utbildningen och mot en vetenskapsteoretisk förförståelse och utifrån olika litterära verk sätts litteraturvetenskapliga teorier och metoder och litteraturdidaktiska modeller i spel. Delkursen fokuserar på genrefrågor och relationen mellan form och funktion i fiktion. Fiktionens speciella sätt att verka uppmärksammas och vilka konsekvenserna blir för estetisk teori och litteraturdidaktisk praxis. Uppdelningen i kvantitativ och kvalitativ metod diskuteras och problematiseras ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv.

Delkurs 3
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
Här författas ett självständigt arbete med relevans för den framtida yrkesutövningen. I arbetet ingår att självständigt kan söka och värdera information, formulera ett relevant syfte, ställa frågor som låter sig vetenskapligt besvaras utifrån relevant val av metod, strukturera texten och argumentera för slutsatserna. Dessutom ingår att vid en slutventilering opponera på ett annat arbete och att respondera på det egna. Inom kursens ram förekommer handledningsseminarier där teoretiska och metodiska frågor fortlöpande behandlas.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, grupphandledning och enskild handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Teorier och metoder inom språkvetenskapen, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Skriftlig inlämningsuppgift och muntliga uppgifter i samband med seminarier. (Delkurs 1)
Form och funktion: fiktionsstudiets teori och metod, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0201)
Skriftliga inlämningsuppgifter och muntliga uppgifter i samband med seminarier. (Delkurs 2)
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Skriftligt självständigt arbete. (Delkurs 3)
Respondentskap (Provkod: 0301)
Obligatoriskt moment i form av muntligt försvar av självständigt arbete (respondentskap). (Delkurs 3)
Opponentskap (Provkod: 0302)
Obligatoriskt moment i form av kritisk granskning av annat självständigt arbete (opponentskap). (Delkurs 3)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Teorier och metoder inom språkvetenskapen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Form och funktion: fiktionsstudiets teori och metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Respondentskap
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Opponentskap
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Svenska IIIa, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng, Svenska IVa, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng samt Utbildningsvetenskaplig kärna II, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Berge, Kjell Lars & Ledin, Per (2001)
"Perspektiv på genre" i: Rhetorica Scandinavica 2001, nr 18, s. 4-16
Björkvall, Anders (senaste upplagan)
Text- och resursorientering inom multimodalitetsforskningen, I Språk & stil, 22:1
(valda delar läses)
Björkvall, Anders & Jacquet, Ewa (2014)
Skrivande och texskapande med datorer i högstadiet: Ett ekologiskt perspektiv på möjligheter och utmaningar med "en-till-en"-projekt.
I Viden om literacy 16, (valda delar läses)
Cope, Bill & Kalantzis, Maria (red.) (2000)
Multiliteracies: Literacy Learning and the Design of Social Futures
London: Routledge, (valda delar läses)
Cromdal, Jakob (2009)
"Handlingars konsekvens och tolkningens relevans: Om deltagarorientering i konversationsanalys" i: Sparrman, Anna: Den väsentliga vardagen: Några diskursanalytiska perspektiv på tal, text och bild
Stockholm: Carlsson bokförlag
Cromdal, Jakob, Sparrman, Anna, Evaldsson, Ann-Carita & Adelsvärd, Viveka (2009)
"Några diskursanalytiska perspektiv på tal, text och bild" i: Sparrman, Anna: Den väsentliga vardagen: Några diskursanalytiska perspektiv på tal, text och bild, s. 13-35
Stockholm: Carlsson bokförlag
Garcia, Ofelia; Skutnabb-Kangas, Tove & Torres-Guzman, Maria E (2006)
Imagining Multilingual Schools Languages in Education and Glocalization
Clevedon: Multilingual Matters, Elektronisk resurs: ebrary Academic Complete: Full Text, (valda delar läses)
Hertzberg, Fröydis (2001)
"Tusenbenets vakre dans" i: Rhetorica Scandinavica 2001, nr 18, s. 92-105
Holmberg, Per & Wirdenäs, Karolina (2010)
"Skrivpedagogik i praktiken. Textkedjor, textsamtal och texttypologier i tre svenskläsares klassrum" i: Språk och stil, nr 20, s. 105-131
Håkansson, David & Karlsson, Anna-Malin (red.) (2017)
Varför språkvetenskap? Kunskapsintressen, studieobjekt och drivkrafter
Lund: Studentlitteratur, (valda delar läses)
Karlsson, Anna-Malin & Svensson, Jan (2012)
"Inledning: text, textforskning och textteori" i: Språk & stil, 22:1
Lagerholm, Per (2005)
Språkvetenskapliga uppsatser
Lund: Studentlitteratur, (valda delar läses)
Ledin, Per (2013)
"Den kulturella texten: Format och genre" i: Viden om læsing 13, s. 6-18
Lind Palicki, Lena (2010)
Normaliserade föräldrar: En undersökning av Försäkringskassans broschyrer 1974-2007
Örebro. Örebro universitet (valda delar läses)
Lundström, Fredrik (2012)
Spänning och motstånd: En studie av samtal i karaktärsämnet på ett elprogram
Örebro: Örebro universitet, (valda delar läses)
Randahl, Ann-Christin (2014)
Strategiska skribenter: Skrivprocesser i fysik och svenska
Örebro: Örebro universitet, (valda delar läses)
Räihä, Helge (2008)
Lärares dilemman
Örebro universitet: Studier i svenska språket, (valda delar läses)

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Bergsten, Staffan (red.) (2002)
Litteraturvetenskap - en inledning
Lund: Studentlitteratur
Botting, Fred (2013)
Gothic
London: Routledge, (valda delar läses)
Burke, Edmund (valfritt år)
Philosophical Enquiry into the Sublime and Beautiful
(valda delar läses)
Carroll, Noël (2001)
Beyond Aesthetics: Philosophical Essays
Cambridge: Cambridge University Press, (valda delar läses)
Cawelti, John G (1977)
Adventure, Mystery and Romance. Formula Stories as Art and Popular Culture
Chicago: University of Chicago Press
Culler, Jonathan (2002)
Structuralist Poetics. Structuralism, Linguistics and the Study of Literature
London: Routledge, (valda delar läses)
Fowler, Alastair (2002)
Kinds of Literature. An Introduction to the Theory of Genres and Modes
Oxford: Clarendon Press, (valda delar läses)
Freud, Sigmund
"Det kusliga" i: Kris 1996, nr 49-50, s. 3-14
www-rohan.sdsu.edu/~amtower/uncanny.html
Fyhr, Mattias (2009)
De mörka labyrinterna: Gotiken i litteratur, film, musik och rollspel
Lund: Ellerströms, (valda delar läses)
Hættner Aurelius, Eva & Götselius, Thomas (red.) (1997)
Genreteori
Lund: Studentlitteratur, (valda delar läses)
Höglund, Anna (2011)
Vampyrer. En kulturkritisk studie av den västerländska vampyrberättelsen från 1700-talet till 2000-talet
Umeå: H:ström Text & Kultur, (valda delar läses)
Langer, Judith (2005)
Litterära föreställningsvärldar: Litteraturundervisning och litterär förståelse
Göteborg: Daidalos, (valda delar läses)
Leffler, Yvonne (2000)
Horror as Pleasure: The Aesthetics of Horror Fiction
Stockholm: Almqvist & Wiksell, (valda delar läses)
Matejka, Ladislav, Pomorska, Krystyna (red.) (2001)
Readings in Russian Poetics. Formalist and Structuralist Views
Chicago: Dalkey Archive Press, (Roman Jakobson, The Dominant läses)
Poe, Edgar Allan
Hawthorne's Twice-Told Tales
http://ebooks.adelaide.edu.au/p/poe/edgar_allan/
Poe, Edgar Allan
How to Write a Blackwood Article
http://ebooks.adelaide.edu.au/p/poe/edgar_allan/
Poe, Edgar Allan
The Philosophy of Composition
http://ebooks.adelaide.edu.au/p/poe/edgar_allan/
Radcliffe, Ann
On the Supernatural in Poetry
(valda delar), http://academic.brooklyn.cuny.edu/english/melani/gothic/radcliffe1.html
Todorov, Tsvetan (1993)
The Fantastic: A Structural Approach to a Literary Genre
Ithaca, New York: Cornell University Press, (valda delar läses)
Willen, Gerald (red.) (1969)
A Casebook on Henry James's "The Turn of the Screw"
New York: Thomas Y. Crowell Company, (valda delar läses)

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Språkrådet (senaste upplaga)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1:
Ämnes- och kursplaner för svenska inom gymnasieskolan av Skolverket tillkommer som obligatorisk litteratur. Texterna hämtas på www.skolverket.se
Det kan tillkomma ytterligare ca. 100 sidor obligatorisk litteratur.

Delkurs 2:
Som obligatorisk läsning tillkommer följande verk:
Skönlitteratur
James Henry: När skruven dras åt (The Turn of the Screw)
Meyrink Gustav: Golem
Allan Poe Edgar: A Predicament
Stoker Bram: Dracula
Radcliffe Ann: The Mysteries of Udolpho (urval)
Walpole Horace: The Castle of Otranto
Shelley Mary: Frankenstein
Ytterligare ett antal skönlitterära texter
Ytterligare ett antal artiklar (ca. 100 sidor)
Några studentuppsatser.

Delkurs 3:
Litteratur väljs i samråd med handledare.


Se denna kursplan som PDF