Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Svenska Va, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng | |||
Swedish Va, with a Specialisation in Upper Secondary School Teaching, 30 Credits |
Kurskod: | SV001A | Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Svenska språket | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Svenska/Nordiska Språk | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | AXX |
Inrättad: | 2016-02-09 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskap om olika sätt att se på genre och hur genre konstitueras, och
- fördjupad kunskap om vetenskapsteoretiska huvudriktningar genom att dessa relateras till centrala språk- och litteraturvetenskapliga teorier.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt genomföra en vetenskaplig studie inom ämnesområdet och presentera resultatet i en form präglad av god struktur och ett funktionellt språk.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- föra fördjupade resonemang om fördelar och nackdelar med kvantitativa respektive kvalitativa analysmetoder i relation till språk- och litteraturvetenskaplig analys,
- kritiskt kunna granska och värdera information och vetenskapliga/ämnesdidaktiska arbeten,
- inta ett kritiskt vetenskapligt förhållningssätt i sitt sökande efter ny kunskap,
- visa medvetenhet om, och ta hänsyn till, etiska aspekter vid planering, genomförande och framställning av en vetenskaplig studie, och
- försvara en egen språk- eller litteraturvetenskaplig undersökning med didaktisk relevans samt kritiskt granska och opponera på en annan undersökning.
Delkurs 1
Teorier och metoder inom språkvetenskapen, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger den teoretiska och metodiska grund som behövs för att genomföra en språkvetenskaplig undersökning, med relevans för skolämnet svenska, inom ramen för det självständiga arbetet i delkurs 3. Den bygger vidare på de tidigare språkvetenskapliga studierna under utbildningen och behandlar centrala teorier samt kvalitativa och kvantitativa metoder inom språkvetenskapen. Tyngdpunkten ligger på teorier och metoder inom fälten sociolingvistisk, samtalsforskning, textanalys, diskursanalys, multimodalitetsforskning och skriv- och literacyforskning. Ämnesdidaktiska frågeställningar diskuteras löpande i relation till dessa språkvetenskapliga fält. Delkursen innehåller också en fördjupning inom något av fälten utifrån studenternas intressen inför det självständiga arbetet.
Delkurs 2
Form och funktion: fiktionsstudiets teori och metod, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger den teoretiska och metodiska grund som behövs för att genomföra en litteraturvetenskaplig undersökning, med relevans för skolämnet svenska, inom ramen för det självständiga arbetet i delkurs 3. Den bygger vidare på de tidigare litteraturvetenskapliga studierna under utbildningen och mot en vetenskapsteoretisk förförståelse och utifrån olika litterära verk sätts litteraturvetenskapliga teorier och metoder och litteraturdidaktiska modeller i spel. Delkursen fokuserar på genrefrågor och relationen mellan form och funktion i fiktion. Fiktionens speciella sätt att verka uppmärksammas och vilka konsekvenserna blir för estetisk teori och litteraturdidaktisk praxis. Uppdelningen i kvantitativ och kvalitativ metod diskuteras och problematiseras ur ett litteraturvetenskapligt perspektiv.
Delkurs 3
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
Här författas ett självständigt arbete med relevans för den framtida yrkesutövningen. I arbetet ingår att självständigt kan söka och värdera information, formulera ett relevant syfte, ställa frågor som låter sig vetenskapligt besvaras utifrån relevant val av metod, strukturera texten och argumentera för slutsatserna. Dessutom ingår att vid en slutventilering opponera på ett annat arbete och att respondera på det egna. Inom kursens ram förekommer handledningsseminarier där teoretiska och metodiska frågor fortlöpande behandlas.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, grupphandledning och enskild handledning.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Svenska IIIa, inriktning gymnasieskolan, 30 högskolepoäng, Svenska IVa, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng samt Utbildningsvetenskaplig kärna II, inriktning gymnasieskolan, 15 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1:
Ämnes- och kursplaner för svenska inom gymnasieskolan av Skolverket tillkommer som obligatorisk litteratur. Texterna hämtas på www.skolverket.se
Det kan tillkomma ytterligare ca. 100 sidor obligatorisk litteratur.
Delkurs 2:
Som obligatorisk läsning tillkommer följande verk:
Skönlitteratur
James Henry: När skruven dras åt (The Turn of the Screw)
Meyrink Gustav: Golem
Allan Poe Edgar: A Predicament
Stoker Bram: Dracula
Radcliffe Ann: The Mysteries of Udolpho (urval)
Walpole Horace: The Castle of Otranto
Shelley Mary: Frankenstein
Ytterligare ett antal skönlitterära texter
Ytterligare ett antal artiklar (ca. 100 sidor)
Några studentuppsatser.
Delkurs 3:
Litteratur väljs i samråd med handledare.