Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Svenska språket, grundkurs, 30 högskolepoäng | |||
Swedish Language, Basic Course, 30 Credits |
Kurskod: | SV001G | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Svenska språket | Högskolepoäng: | 30 |
Ämnesgrupp (SCB): | Svenska/Nordiska Språk | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2014-12-16 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskaper om svenska språkets struktur,
- kunskaper om texters struktur, form och innehåll, och
- förståelse för samband mellan språk och samhälle.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa förmåga att lokalisera, definiera och analysera företeelser på olika språkstrukturella nivåer,
- analysera multimodala texters uppbyggnad och funktion,
- identifiera och beskriva relationer mellan språkliga, sociala och samhälleliga kategorier,
- tillämpa grundläggande metoder för analys av samtal,
- genomföra mottagaranpassade muntliga och skriftliga framställningar, och
- reflektera över olika kommunikativa syften i talande och skrivande.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- diskutera texter i relation till deras kontexter,
- ta ställning till, och värdera, skilda attityder till språkliga varieteter och vård av språk, och
- diskutera och värdera muntliga och skriftliga framställningar i syfte att ge konstruktiv respons.
Delkurs 1
Språksociologi, 7,5 högskolepoäng
Delkursen tar upp språkbrukare och språksituationer, dvs. talade och skrivna sociala sammanhang. Språk och samhälle diskuteras i relation till aspekter som region, social hemvist, kön, ålder och flerspråkighet. Med utgångspunkt i konkret språkbruk tar studenten ställning till attityder till språk och språkvårdsfrågor.
Delkurs 2
Svenska språkets struktur, 7,5 högskolepoäng
Delkursen innehåller momenten ordklasslära, morfologi, svenskans ordbildning, lexikal semantik, fraslära och syntax. Under delkursen analyseras autentiska texter, både litterära sådana och brukstexter, med avseende på dessa olika moment. I delkursen innefattas även en komparativ aspekt på olika texters grammatiska struktur.
Delkurs 3
Språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng
Delkursen består av övningar i att tala och skriva, med olika syften och för skilda målgrupper och är upplagd som praktiskt arbete med tal och texter i större och mindre grupper. Orientering och diskussion om språkriktighet, skrivregler och ordböcker ingår.
Delkurs 4
Textanalys, 7,5 högskolepoäng
Delkursen innehåller momenten textanalys och textteori. Under delkursen analyseras texter inom bruksprosa. Texterna analyseras noggrant med avseende på innehållsstruktur, interpersonella strukturer och argumentation. Huvudvikten läggs på att förståelsen av textens form är uttryck för ett val hos sändaren, samt på texternas funktion i relation till situations- och kulturkontexter. Den språkliga formens betydelse för textens kommunikativa funktion belyses. Delkursen syftar till att ge god färdighet i att med språkvetenskaplig terminologi beskriva hur texter är uppbyggda, vidare till att studenterna ska kunna identifiera och beskriva skillnader mellan olika texter och genrer samt kunna diskutera texter ur ett vidare funktionellt och socialt perspektiv.
Delkursernas ordning kan komma att ändras.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, lektioner och övningar.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1: Ytterligare 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Delkurs 2: Ytterligare 10-50 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Delkurs 3: Ytterligare ca100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Delkurs 4: Ytterligare ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.