Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Lärande i det flerspråkiga klassrummet, 7,5 högskolepoäng | |||
Learning and Teaching in a Multi-linguistic Classroom, 7.5 Credits |
Kurskod: | SV009G | Utbildningsområde: | Humanistiska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Svenska språket | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Svenska/Nordiska Språk | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1N |
Inrättad: | 2016-08-30 | Senast ändrad: | 2018-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2018 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskap om grunderna inom lärande på ett andraspråk, och
- kunskap om skillnader mellan språkinlärares olika förutsättningar.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- arbeta språk- och kunskapsutvecklande med elever som har svenska som sitt andraspråk.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- skapa förutsättningar för lärande i ett flerspråkigt klassrum, och
- reflektera över vad olika språkinlärares förutsättningar innebär för den praktiska verksamheten.
Kursen behandlar språkutvecklande arbetssätt i det flerspråkiga klassrummet med fokus på lärande på ett andraspråk. Denna kurs ger en översikt om lärande på ett andraspråk och om attityder till flerspråkighet. Kursen ger också verktyg för att omsätta denna kunskap till att stödja framgångsrikt lärande i det flerspråkiga och flerkulturella klassrummet.
Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, övningar och gruppdiskussioner.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.
Obligatorisk litteratur
Enligt lärarens anvisning kan ca 100 sidor tillkomma som obligatorisk litteratur.