Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Lärande i det flerspråkiga klassrummet, 7,5 högskolepoäng
Learning and Teaching in a Multi-linguistic Classroom, 7.5 Credits


Kurskod: SV009G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Svenska språket Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2016-08-30 Senast ändrad: 2018-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskap om grunderna inom lärande på ett andraspråk, och
- kunskap om skillnader mellan språkinlärares olika förutsättningar.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- arbeta språk- och kunskapsutvecklande med elever som har svenska som sitt andraspråk.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- skapa förutsättningar för lärande i ett flerspråkigt klassrum, och
- reflektera över vad olika språkinlärares förutsättningar innebär för den praktiska verksamheten.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar språkutvecklande arbetssätt i det flerspråkiga klassrummet med fokus på lärande på ett andraspråk. Denna kurs ger en översikt om lärande på ett andraspråk och om attityder till flerspråkighet. Kursen ger också verktyg för att omsätta denna kunskap till att stödja framgångsrikt lärande i det flerspråkiga och flerkulturella klassrummet.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, övningar och gruppdiskussioner.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Hemtentamen.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Gibbons, Pauline (2016)
Stärk språket Stärk lärandet: Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet
Uppsala: Hallgren & Fallgren, (valda delar)
Hajer, Maaike & Meestringa, Theun (2014)
Språkinriktad undervisning: en handbok
Stockholm: Hallgren & Fallgren, (valda delar)
Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (2013)
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)
Hyltenstam, Kenneth & Lindberg, Inger (red.) (2004)
Svenska som andraspråk: i forskning, undervisning och samhälle
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)
Skolverket (2012)
Greppa språket
Kan laddas ned: http://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FRecord%3Fk%3D2573


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Enligt lärarens anvisning kan ca 100 sidor tillkomma som obligatorisk litteratur.


Se denna kursplan som PDF