Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Sagans förtrollande värld II, 7,5 högskolepoäng
The Enchanted World of the Fairy Tale II, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: SV1023 Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Svenska språket Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2007-11-01 Senast ändrad: 2009-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2010 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- ha tillägnat sig fördjupade kunskaper i sagovetenskap.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna tolka sagor utifrån ett vidgat tolkningsperspektiv, då särskilt utifrån ett jungianskt tolkningsmönster.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen innehåller följande moment: sagans värld, genrer och karaktäristika, den moderna sagan samt komparativa tematiska sagostudier.


Studieformer

Undervisningen sker i form av obligatoriska lektioner och seminarier. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten skall göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftlig examination i form av PM.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Om inte annat är föreskrivet i kursplanen ska, enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen [HF], betyg sättas på en genomgången kurs. Betyget skall bestämmas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).

Som betyg ska, enligt 6 kap. 19 § [HF], användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd, om inte högskolan föreskriver annat betygssystem.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Sagans förtrollande värld I, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

-


Övergångsbestämmelser

-


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Folk- och konstsagor ur olika sagosamlingar, t.ex.: Tusen och en natt, Gåsmors sagor och Bröderna Grimms sagor.
Bly, Robert & Woodman, Marion (2000)
Jungfrukungen. Det nya mötet mellan manligt och kvinnligt
Stockholm: Natur & Kultur, 292 sidor
Bly, Robert & Woodman, Marion (1998)
The Maiden King. The Reunion of Masculine and Feminine
New York: Henry Holt, 264 sidor, Engelskspråklig utgåva
Rowling, Joanne K. (1997)
Harry Potter och De Vises Sten
Stockholm: Tiden, 379 sidor
von Franz, Marie-Louise (2002)
Katten i saga och verklighet
Solna : Centrum för jungiansk psykologi (CJP), 143 sidor
Wöller, Hildegunde (1994)
Sagornas visdom: Askungen
Stockholm: CJP, 104 sidor

Referenslitteratur
Bettelheim, Bruno (1993)
Sagans förtrollade värld. Folksagornas innebörd och betydelse
Stockholm: Norstedts, 400 sidor
Bettelheim, Bruno (2006)
The uses of enchantment. Importance of Fairy Tales
London: Penguin books, 382 sidor, Engelskspråklig utgåva
Biedermann, Hans (1997)
Symbollexikonet
Stockholm, Forum, 494 sidor
Brudal, Jan-Paul (1986)
Sagan och det omedvetna språket. Psykologi och symbolbilder i folksagorna
Stockholm: Norstedt, 197 sidor
Cooper, James C. (1993)
Symboler, en uppslagsbok
Stockholm: Forum, 240 sidor
Cooper. James C London: Thames & Hudson
An illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols
2005, 208 sidor, Engelskspråklig utgåva
Franz, Marie-Louise von (1987)
Sagotolkning. En introduktion
Stockholm: Gedin, 204 sidor
von Franz, Marie-Louise (2005)
The Interpretation of Fairy Tales
New York: Shambhala publications Inc., 224 sidor


Se denna kursplan som PDF