Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Svenska I, inriktning f-3, 15 högskolepoäng
Swedish I, with Specialisation in Early Years Teaching and Compulsory School Teaching Grades 1-3, Basic Course, 15 Credits


Kurskod: SV1100 Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Huvudområde: Svenska språket Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2011-11-04 Senast ändrad: 2015-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- kännedom om olika perspektiv på barns läs- och skrivutveckling,
- kännedom om grundläggande språkliga aktiviteter i skolan,
- kunskap om grundläggande läs- och skrivinlärning och om barns kommunikation och språkutveckling,
- grundläggande kunskaper om språkets betydelse för barns allmänna kunskapsbildning,
- grundläggande förståelse för att olika teorier om lärande leder till olika konsekvenser för lärares läs- och skrivdidaktiska val, och
- kännedom om olika metoder som stöd för barns läs- och skrivlärande.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- analysera barns och ungdomars språkutveckling,
- känna igen normal och försenad läs- och skrivutveckling,
- analysera, planera för och bedöma enskilda barns läs- och skrivutveckling, och
- förebygga svårigheter som kan uppstå i barns möte med skriftspråket.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmåga att
- överväga och argumentera för olika didaktiska val i arbetet med barns läs- och skrivutveckling.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Barns språkande, 7,5 högskolepoäng
I delkursen behandlas barns muntliga och skriftliga språkutveckling samt språkets grundläggande uppbyggnad. Delkursen omfattar grammatiskt och sociokulturellt perspektiv på språkutveckling och rör sig från konkreta exempel av barns texter och tal mot teorier och begreppsbildningar. Språkutvecklingsfaser, förhållandet mellan tal och skrift och barns olika språkvärldar är centrala teman i delkursen.

Delkurs 2
Läs- och skrivdidaktik, 7,5 högskolepoäng
I delkursen behandlas frågor om lärares arbete med barns läs- och skrivlärande i grundskolan utifrån teorier, forskning och belysande exempel gällande barns kunskapsbildning och skriftspråkliga utveckling. Delkursen ger såväl utbildningspolitiskt som didaktiskt perspektiv på läs- och skrivlärande. Skolans möjligheter att, för alla barn, skapa goda pedagogiska villkor och rika språkmiljöer för att förebygga och hantera svårigheter i barns möte med skriftspråket studeras, liksom aspekter av och metoder för uppföljning och bedömning av elevers läs- och skrivutveckling.


Studieformer

Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Barns språkande I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0110)
Salstentamen. (Delkurs 1)
Barns språkande II (Provkod: 0111)
Deltagande i obligatoriska undervisningsmoment. (Delkurs 1)
Läs- och skrivdidaktik I, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Muntlig redovisning och obligatoriska undervisningsmoment. (Delkurs 2)
Läs- och skrivdidaktik II, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Salstentamen. (Delkurs 2)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter istället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av examinator bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska fullgöra momentet vid ett senare kurstillfälle.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Barns språkande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Barns språkande II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Läs- och skrivdidaktik I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Läs- och skrivdidaktik II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs betyget Väl godkänd på minst 12 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning f-3, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Axelsson, Monica (2003)
Andraspråksinlärning i ett utvecklingsperspektiv. I: Bjar, Louise & Liberg, Caroline (red.): Barn utvecklar sitt språk
Lund: Studentlitteratur
Berg, Elisabeth (2011)
Läs- och skrivundervisning
Lund: Studentlitteratur
Håkansson, Gisela (1998)
Språkinlärning hos barn
Lund: Studentlitteratur
Josephson, Olle (2007)
Språken byts och blandas, men det mesta består
Svenska språknämnden, http://www.sprakradet.se/sprakvard2-2007, nr 2
Josephson, Olle; Melin, Lars & Oliv, Tomas (Senaste upplagan)
Elevtext: analyser av skoluppsatser från åk 1 till åk 9
Lund: Studentlitteratur, (valda delar läses)
Ledin, Per (2013)
Debatt om enhets-dom
http://pasvenska.se/debatt-om-enhets-dom/, läs också kommentarerna
Ledin, Per (2013)
Därför är särskrivningar roliga
Språktidningen, http://spraktidningen.se/artiklar/2013/03/darfor-ar-sarskrivningar-roliga, nr 3
Ledin, Per (2012)
Skriv som du talar, skriv dom!
Inlägg på bloggen På svenska, http://pasvenska.se/skriv-som-du-talar-skriv-dom. Läs också de texter som det länkas till i inlägget
Liberg, Caroline (2013)
Elevers läs- och skrivutveckling - mellanåren
Skolverket, Laddas ner från http://www.skolverket.se/bedomning/nationella-prov-bedomningsstod/grundskoleutbildning/bedomning-i-arskurs-4-6/bedomningsstod/bedomartraning/svenska-och-svenska-som-andrasprak/om-las-och-skrivutveckling-1.156293. På webbsidan finns också kompletterande material, bland annat bedömningsanvisningar, som läses extensivt.
Liberg, Caroline (senaste upplagan)
Hur barn lär sig läsa och skriva
Lund: Studentlitteratur
Skolverket (2011)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr11
Stockholm: Skolverket, (valda delar läses)
Taube, Karin (2011)
Barns tidiga skrivande
Stockholm: Norstedts

Delkurs 1: Referenslitteratur
Svenska språknämnden (2011)
Språkriktighetsboken, 2:a upplagan
Stockholm: Norstedts akademiska förlag

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Allard, Birgita, Rudqvist, Margret & Sundblad, Bo (2001)
Nya Lusboken. En bok om läsutveckling
Stockholm: Bonnier utbildning AB
Björklund, Elisabeth (2008)
Att erövra litteracitet: små barns kommunikativa möten med berättande, bilder, text och tecken i förskolan
Göteborg: Acta Universitatis Gothoburgensis, (valda delar läses)
Borgström, Eric & Yassin, Daroon (2010)
Tioåringar skriver nationellt prov I: Adelmann, Kent (red.): Att bygga broar - kulturella, språkliga och mediala möten. Sjunde Nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning
Uppsala: SMDI
Ledin, Per (1998)
Att sätta punkt. Hur elever på låg- och mellanstadiet använder meningen i sina uppsatser. I: Språk & stil, 8
Ledin, Per; Holmberg, Per; Wirdenäs, Karolina & Yassin, Daroon (2013)
Skrivundervisning i skolan bör ha tydliga mål. Tokis: En skrivpedagogisk modell för textaktiviteter och textsamtal i skolan
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2013_04.pdf, I: Resultatdialog 2013. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2013
Liberg, Caroline; Wiksten Folkeryd, Jenny & af Geijerstam, Åsa (2010)
Utmana, utforska, utveckla. Om läs- och skrivprocessen i skolan
Stockholm: Liber
Liberg, Caroline; Wiksten Folkeryd, Jenny & af Geijerstam, Åsa (2013)
Vad är det för läsförmåga som mäts i internationella test. Testet under lupp. Konstruktion av läsförståelse i internationella läsundersökningar
http://www.cm.se/webbshop_vr/pdfer/2013_04.pdf, I: Resultatdialog 2013. Vetenskapsrådets rapportserie 4:2013
Reichenberg, Monica (2008)
Vägar till läsförståelse
Stockholm: Natur och Kultur
Skolverket (2011)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet - Lgr11
Stockholm: Skolverket, (valda delar läses)
Skolverket (2008)
Nya språket lyfter + Observationsschema
Skoog, Marianne (2012)
Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1
Örebro: Örebro universitet


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1
Ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Lpfö 98 (reviderad 2010) Läroplan för förskolan (www.skolverket.se)

Delkurs 2:
Ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Lpfö 98 (reviderad 2010) Läroplan för förskolan (www.skolverket.se)


Se denna kursplan som PDF