Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
![]() Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap |
Kursplan |
Svenska I, inriktning f-3, 15 högskolepoäng | |||
Swedish I, with Specialisation in Early Years Teaching and Compulsory School Teaching Grades 1-3, Basic Course, 15 Credits |
Kurskod: | SV1100 | Utbildningsområde: | Undervisningsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Svenska språket | Högskolepoäng: | 15 |
Ämnesgrupp (SCB): | Svenska/Nordiska Språk | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2011-11-04 | Senast ändrad: | 2015-03-27 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- kännedom om olika perspektiv på barns läs- och skrivutveckling,
- kännedom om grundläggande språkliga aktiviteter i skolan,
- kunskap om grundläggande läs- och skrivinlärning och om barns kommunikation och språkutveckling,
- grundläggande kunskaper om språkets betydelse för barns allmänna kunskapsbildning,
- grundläggande förståelse för att olika teorier om lärande leder till olika konsekvenser för lärares läs- och skrivdidaktiska val, och
- kännedom om olika metoder som stöd för barns läs- och skrivlärande.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- analysera barns och ungdomars språkutveckling,
- känna igen normal och försenad läs- och skrivutveckling,
- analysera, planera för och bedöma enskilda barns läs- och skrivutveckling, och
- förebygga svårigheter som kan uppstå i barns möte med skriftspråket.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmåga att
- överväga och argumentera för olika didaktiska val i arbetet med barns läs- och skrivutveckling.
Delkurs 1
Barns språkande, 7,5 högskolepoäng
I delkursen behandlas barns muntliga och skriftliga språkutveckling samt språkets grundläggande uppbyggnad. Delkursen omfattar grammatiskt och sociokulturellt perspektiv på språkutveckling och rör sig från konkreta exempel av barns texter och tal mot teorier och begreppsbildningar. Språkutvecklingsfaser, förhållandet mellan tal och skrift och barns olika språkvärldar är centrala teman i delkursen.
Delkurs 2
Läs- och skrivdidaktik, 7,5 högskolepoäng
I delkursen behandlas frågor om lärares arbete med barns läs- och skrivlärande i grundskolan utifrån teorier, forskning och belysande exempel gällande barns kunskapsbildning och skriftspråkliga utveckling. Delkursen ger såväl utbildningspolitiskt som didaktiskt perspektiv på läs- och skrivlärande. Skolans möjligheter att, för alla barn, skapa goda pedagogiska villkor och rika språkmiljöer för att förebygga och hantera svårigheter i barns möte med skriftspråket studeras, liksom aspekter av och metoder för uppföljning och bedömning av elevers läs- och skrivutveckling.
Undervisningen sker genom föreläsningar och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs betyget Väl godkänd på minst 12 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Utbildningsvetenskaplig kärna I, inriktning f-3, 30 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Delkurs 1
Ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Lpfö 98 (reviderad 2010) Läroplan för förskolan (www.skolverket.se)
Delkurs 2:
Ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Lpfö 98 (reviderad 2010) Läroplan för förskolan (www.skolverket.se)