Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Svenska för lärare, fortsättningskurs, senare år/gymnasiet, 30 högskolepoäng
Teaching Swedish, Pupils 14-19 Years, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: SV2009 Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Verksamhetsförlagd utbildning
Huvudområde: Svenska språket Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Svenska/Nordiska Språk
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2006-11-28 Senast ändrad: 2012-03-27
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2012 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs ha
- ökad och fördjupad kunskap om främst den västerländska litteraturen under 1800- och 1900-talet
- ökad och fördjupad förståelse för litterära verk som självständiga estetiska produkter, uttryck för olika genrer samt för sin tids idéer och föreställningar
- utvecklat förståelse för samband mellan språk och samhälle
- tillägnat sig kunskap om olika sätt att se på sociala variabler som region, social hemvist, kön, ålder och tvåspråkighet och samspel dem emellan
- tillägnat sig ökade kunskaper om och färdigheter i muntlig och skriftlig framställning
- grundläggande kunskap om hur lärares uppdrag och praktiska arbete relateras till skolans styrdokument
- fått en realistisk uppfattning om lärarens skiftande arbetsuppgifter

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall den studerande
- kunna identifiera och redogöra för centrala litterära strömningar, genrer och verk, för temata och motiv samt för de kontexter, och då i synnerhet den samtida estetiska diskussionen, i vilka de
kommit till och använts
- ha förmåga att kunna analysera hur sociala faktorer påverkar en språksituation
- behärska grundläggande metoder för analys av samtal
- kunna analysera och diskutera olika former av framföranden i syfte att ge konstruktiv respons till såväl muntliga som skriftliga uppgifter
- kunna planera och utvärdera ett antal lektioner relaterade till kursens ämnesinnehåll
- kunna tillämpa ett antal olika former för bearbetning av skönlitterära texter i ungdomsgrupper

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har studenten förmåga att
- att analysera och tolka litterära verk utifrån olika kontexter samt att välja och använda relevanta lässtrategier beroende på analysens/tolkningens syfte och sammanhang
- ta ställning till och värdera skilda attityder till språkliga varieteter och vård av språk
- reflektera över skrivandets och talandets olika syften
- bedöma elevers läs- och skrivutveckling i förhållande till riktlinjer för kursmål och betygskriterier
- reflektera över skolans förhållningssätt gentemot populärkulturen


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1. 1800-talets litteratur med didaktik, 7,5 högskolepoäng (19th Century Literature, 7,5 higher education credits)
Delkursen ger en bred framställning av litteraturen under den aktuella perioden och uppmärksammar särskilt ett antal betydande och för epoken representativa verk. De didaktiska momenten behandlar särskilt frågor om urval och bearbetning av skönlitteratur i skolan.

Delkurs 2. 1900-talets litteratur med didaktik, 7,5 högskolepoäng (20th Century Literature, 7,5 higher education credits)
Delkursen ger en bred framställning av litteraturen under den aktuella perioden och uppmärksammar särskilt ett antal betydande och för epoken representativa verk. Ungdomskulturfrågor behandlas specifikt.

Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng (Practical Work Placement, 7,5 higher education credits)
Med utgångspunkt i såväl styrdokumentens mål som i didaktisk litteratur studeras hur ämnesteoretiska resonemang kan anpassas till den praktiska verksamheten. I delkursen får studenten möta olika undervisningsformer och undervisningssituationer och prova på att planera, genomföra och utvärdera egen undervisning. Utrymme ges för reflektion över vunna erfarenheter och frågor om bedömning och betygskriterier uppmärksammas. De skiftande arbetsuppgifter som läraryrket rymmer belyses genom att studenten även deltar i annan verksamhet än den rena undervisningen.

Delkurs 4. Språksociologi, 7,5 högskolepoäng (Sociolinguistics, 7,5 higher education credits)
Delkursen tar upp språkbrukare och språksituationer, dvs. talade och skrivna sociala sammanhang. Språk och samhälle diskuteras i relation till aspekter som region, social hemvist, kön, ålder och flerspråkighet. Med utgångspunkt i språkbruk tar studenten ställning till attityder till språk och språkvårdsfrågor. Delkursen innehåller övningar i att tala och skriva i olika genrer, med olika syften och för skilda målgrupper.


Studieformer

Delkurs 1. 1800-talets litteratur med didaktik.
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, lektioner och seminarier. De didaktiska seminarierna är obligatoriska.

Delkurs 2. 1900-talets litteratur med didaktik.
Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, lektioner och seminarier. Seminarierna är obligatoriska.

Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningen består av verksamhetsförlagd utbildning och seminarier. Undervisningen är obligatorisk. Den studerande deltar i undervisning, arbetslagsarbete samt övriga aktiviteter i den praktiska verksamheten i en omfattning som motsvarar en lärares heltidstjänst. Vid eventuell frånvaro från den verksamhetsförlagda utbildningen skall den studerande i samråd med arbetslag/VFU-lärare komplettera denna inom kursens ram.

Delkurs 4. Språksociologi.
Undervisningen bedrivs genom lektioner, seminarier och övningar Seminarierna och övningarna är obligatoriska.

Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska göra om momentet vid ett senare kurstillfälle.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Språksociologi, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Examinationen sker kontinuerligt genom muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter.
1800-talets litteratur med didaktik, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Examinationen sker genom skriftlig tentamen.
1900-talets litteratur med didaktik, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Examinationen sker genom skriftlig tentamen.
Verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Examination sker genom skriftliga inlämningsuppgifter.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Språksociologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
1800-talets litteratur med didaktik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
1900-talets litteratur med didaktik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Verksamhetsförlagd utbildning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Svenska för lärare, inledande kurs, senare år/gymnasiet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Studenter antagna på Lärarprogrammet har platsgaranti till kursen. Några övriga sökande antas inte.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Betyg på hel kurs:
- För att få betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på delkurser om sammanlagt minst 22,5 högskolepoäng.

- Verksamhetsförlagd utbildning
För verksamhetsförlagd utbildning inom Lärarprogrammet 210-330 högskolepoäng har den studerande rätt till endast en förnyad prövning (Dnr CF 52-153/2006, Dnr CF 52-154/2006).

Vid ej godkänd VFU skall handläggningen av studentens rätt till förnyad VFU handläggas i enlighet med Samverkansdokumentet bilaga 5 Begränsning av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning. Riktlinjer för stödåtgärder. http://www.oru.se/ (Lärarutbildningen)

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning (VFU) med kommunerna i regionen (dnr CF 32-52/2005). Avtalen innebär att VFU skall göras inom dessa kommuner. Den studerande anmäler önskemål om VFU-placering i skolområde/arbetslag genom Lärarutbildningsverktyget (LUV), som nås via Lärarutbildningens hemsida, www.oru.se/lararutbildningen För att kunna anmäla önskemål om VFU-placering måste den studerande använda den e-postadress som tilldelats av universitetet. Örebro universitet beslutar om slutlig VFU-placering utifrån anmälda önskemål. Beslutet kan avvika från önskemålen.

- Utbildningsort
Kursen är förlagd till Campus Örebro. Den verksamhetsförlagda utbildningen i kursen förläggs enligt ovanstående föreskrifter om verksamhetsförlagd utbildning.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på kursen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av examinator bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Ask, Sofia (red.) (2005)
Perspektiv på didaktik: Svenskämnet i fokus
Stockholm: Svensklärarföreningen, 177 sidor, (Staffan Thorson, Stackars barn! Hon ska skickas iväg, vill hjälpa henne men det går inte: Om ovana läsares interaktion med en litterär text, 21 sidor, läses)
Claésson, Dick, Fyhr, Lars, Hansson, Gunnar D (red.) (2006)
Texter från Sapfo till Strindberg
Lund: Studentlitteratur, 1474 sidor, (Antalogi, förkortad TSS nedan.)
Håkansson, Björn (2005)
Levande svensk poesi: dikter från 600 år
Stockholm, Natur och Kultur, 649 sidor, (Antologi, förkortad LSP nedan)
Olin-Scheller, Christina (2006)
Mellan Dante och Big Brother: En studie om gymnasieelevers textvärldar
Karlstad: Karlstad University Studies,, 269 sidor, (www.diva-portal.org./kau/theses/abstract.xsql?dbid=474)
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (1995)/4 uppl.
Litteraturens historia i Sverige
Stockholm: Norstedt, 619 sidor, (Valda delar läses, 195 s.)
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (1995)/4 uppl.
Litteraturens historia i världen
Stockholm: Norstedt, 666 sidor, (Valda delar läses, 154 s.)

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Ask, Sofia (red.) (2005)
Perspektiv på didaktik: Svenskämnet i fokus
Stockholm: Svensklärarföreningen, 177 sidor, (Anette Årheim, Det ska ha hänt i verkligheten. Om den självbiografiska genren i litteraturundervisningen, 10 sidor, läses)
Björn Håkansson (2005)
Levande svensk poesi: dikter från 600 får
Stockholm: Natur och Kultur, ISBN/ISSN: 91-27-10782-5, 649 sidor
Ellvin, Madeleine (red.) (2006)
Ord och bild ger mening: Om literacy i förskola och skola
Stockholm: Svensklärarföreningen, 162 sidor, (Ann Boglind, Att läsa som en detektiv och att läsa om detektiver, 15 sidor, läses)
Håkansson, Björn (2005)
Levande svensk poesi: dikter från 600 år
Stockholm: Natur och kultur, 649 sidor, (Antologi, förkortad LSP nedan)
Lewan, Bengt (red.) (1990)
Världsdramatik. 2, Drama i borgerlighetens värld
Lund: Studentlitteratur, 228 sidor, (Antologi, förkortad VD 2 nedan.)
Lewan, Bengt (red.) (1990)
Världsdramatik. 3, Det moderna dramat
Lund: Studentlitteratur, 298 sidor, (Antologi, förkortad VD 3 nedan.)
Lewan, Bengt & Sjöberg, Birthe (red.) (1999)
Världsdramatik 4, På väg mot sekelslutet
Lund: Studentlitteratur, 275 sidor, (Antologi, förkortad VD 4 nedan.)
Lindgren, Simon, red (2009)
Ungdomskulturer
Malmö: Gleerups, 175 sidor
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (1995)/4 uppl.
Litteraturens historia i Sverige
Stockholm: Norstedt, 619 sidor, (Valda delar läses, 169 s.)
Olsson, Bernt & Algulin, Ingemar (1995)/4 uppl.
Litteraturens historia i världen
Stockholm: Norstedt, 666 sidor, (Valda delar läses, 150 s.)

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Språkriktighetsboken
Svenska språknämnden och Norstedts Akademiska Förlag, (2005), (utarbetad av Svenska språknämnden) S.7-38.
Duranti, Alessandro (1997)
Linguistic anthropology
Cambridge, Kapitel 1 och 3.
Dysthe, Olga (2002)
Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Lund : Studentlitteratur, 209 sidor, Kapitel 9.
Edlund, Ann-Catrine, Erson, Eva & Milles, Karin (Red.) (2006)
Språk och kön
Norstedts förlag, Kapitel 9-10.
Josephson, Olle (2004)
"Ju" Ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige
Norstedts Ordbok., Läses i sin helhet.
Lindberg, Inger (2006)
Med andra ord i bagaget
Lund: Studentlitteratur, I: Louise Bjar (Red.), Det hänger på språket! Lärande och språkutveckling i grundskolan. S. 5792.
Lindström, Anna (1999)
Om deltagarperspektiv i samtalsanalys: Exempel från samtal i hemtjänsten
I: L-G Andersson m.fl. (Red.), Förhandlingar vid 23:e sammankomsten för svenskans beskrivning. Lund. S. 24855.
Lindström, Anna (2003)
Skärningspunkter mellan sociala och språkliga strukturer i studier av tal-i-interaktion
I: Hanna Lehti-Eklund & Gunilla Harling-Kranck (Red.), Folkmålsstudier 42, S. 91112.


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1.
Som obligatorisk litteratur tillkommer:
Diverse litterära programtexter (TSS)

Skönlitteratur:
C.J.L. Almqvist, Drottningens juvelsmycke
En tidig svensk realistisk roman
Två realistiska romaner
En naturalistisk roman
Ett urval texter Poe, Dickinson, Whitman
Fransk symbolistisk lyrik
August Strindberg, Tjänstekvinnans son 1, Fröken Julie
En roman av Victoria Benedictsson
Några noveller från moderna genombrottet
Svensk 90-talslyrik
Selma Lagerlöf, Gösta Berlings saga

Delkurs 2
Som obligatorisk litteratur tillkommer:
Mesterton, Erik: "Det öde landet: Några kommentarer", 8 sidor och Brecht, Bert, "Distanseringseffekten i den kinesiska skådespelarkonsten", 10 s.

- Skönlitteratur:
Fyra representativa pjäser
Franz Kafka, Processen,
Moa Martinson, en roman,
Marcel Proust, "Combray" (första delen av På spaning efter den tid som flytt),
Virginia Woolf, en roman,
Svensk prosa från 194+-talet
En roman av Nathalie Sarraute eller Marguerite Duras,
Exempel på modern/postmodern prosa
F. T. Marinetti, "Futurismens grundläggning och manifest",
T. S. Eliot, " Det öde landet"
Svensk och utländsk lyrik från 1900-talet, urval (LSP etc.)
Harry Martinson, Aniara

Delkurs 4. Artiklar om ca 50 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.

Visst utbyte av litteraturen kan ske i samråd med examinerande lärare


Se denna kursplan som PDF