Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Teater och scenkonst IV, 15 högskolepoäng
Theatre and Performing Arts IV, 15 Credits


Kurskod: TR004G Utbildningsområde: Övriga områden
Huvudområde: - Högskolepoäng: 15
Annat område: Teater Ämnesgrupp (SCB): Musikdramatisk scenframställning och gestaltning
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2016-12-14 Senast ändrad: 2017-09-26
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter kursen ska studenten ha
- grundläggande kunskaper om olika genrer och deras kännetecken
- grundläggande kunskap om och förståelse för den dramatiska textens olika verkningsmedel
- förståelse för hur ett verk kan vara både förankrat i sin tillkomsttid och överskrida den
- grundläggande kunskaper om västerländsk dramatik och teater från antiken till idag
- grundläggande förståelse för teaterkonstens kommunikativa aspekter med fokus på skådespeleri, regi och text
- förståelse för samspelet mellan regissör, skådespelare och text

Färdighet och förmåga
Efter kursen ska studenten
- kunna beskriva olika dramatiska framställningsformer och analysera enskilda verk med hjälp av grundläggande litteratur- och teatervetenskapliga begrepp
- kunna planera, genomföra och utvärdera en scenisk produktion
- kunna använda skådespelarens uttryck eller regissörens verktyg i kommunikation med publik
- kunna ett medvetet konstnärligt uttryck

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter kursen ska studenten ha förmåga att
- kritiskt granska och diskutera enskilda dramatiska verk utifrån olika kontexter
- reflektera över en konstnärlig process med fokus på skådespeleri, regi och text
- förhålla sig till ett verk såväl utifrån dess tillkomsttid som utifrån vår samtid
- förmåga att göra medvetna konstnärliga val i teaterprocesser


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1: Den dramatiska texten 7,5 hp
Teoretiska texter konfronteras med dramatiska verk från olika tider för att skapa förståelse för dessa verk både som självständiga estetiska produkter och som exempel på olika dramaformer och genrer. Det är den skrivna dramatiska texten som står i fokus. Men under delkursen uppmärksammas även pjäsernas sceniska möjligheter och begränsningar, hur teaterns yttre betingelser kan ha påverkat textens utformning och hur innebörden kan påverkas genom olika scenlösningar och ingrepp i texten. Genom att dramer från olika epoker läses kommer också det västerländska dramats historia att speglas. Verkens motiv, teman och normer diskuteras såväl utifrån historisk som samtida kontext.

Delkurs 2: Sceniskt projekt III 7,5 hp
Delkursen ger studenterna tillfälle att skapa en scenisk produktion med en pjästext som grund och fokus på skådespelarens och regissörens arbete.


Studieformer

- Föreläsningar
- Seminarier
- Projekt
- Workshops

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Den dramatiska texten, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Skriftliga inlämningsuppgifter.
Sceniskt projekt III, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Examination sker fortlöpande genom gestaltande projekt samt genom muntliga redovisningar och skriftliga uppgifter.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Den dramatiska texten
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Sceniskt projekt III
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För att erhålla betyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänt i samtliga delkurser.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

7,5 högskolepoäng från Teater och scenkonst III, 15 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Bogatyrev, Petr (1977)
Teaterns tecken
(Blackboard)
Brooker, Peter  
"Key words in Brecht's Theory and Practice of Theatre"
(Blackboard)
Helander, Karin (2003)
Barndramatik och barndomsdiskurser
Lund: Studentlitteratur, Valda delar läses. Finns även som eBok.
Vestin, Martha (2000)
Regi - kreativitet och ledarskap
Bjärnum: Carlssons bokförlag, kapitlet "Pjäsval och pjäsanalys", läses.
Wistrand, Sten (2017)
Dramatik, teater och film
(Blackboard)

Delkurs 1: Referenslitteratur
Tjäder, Per Arne (2008)
Uppfostran, underhållning, uppror : en västerländsk teaterhistoria
Lund : Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-04535-1, 512 sidor

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Rikard Loman (2016)
Drama- och föreställningsanalys
Lund: Studentlitteratur, Ca. 30 sidor läses.
Sjöström, Kent (2007)
Skådespelaren i handling : strategier för tanke och kropp
Stockholm : Carlsson, ISBN/ISSN: 978-91-7331-081-9, 303 sidor
Vestin, Martha (2006)
Regi - kreativitet och arbetsledarskap
Stockholm: Carlssons bokförlag


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Som obligatorisk läsning tillkommer följande litteratur:

Delkurs 1
Ytterligare ca. 50 sidor facklitteratur tillkommer som obligatorisk litteratur.

Skönlitteratur:
Ett tjugotal dramer representativa för olika genrer och epoker, bl.a.

Euripides, Medea
Willy Kyrklund, Medea från Mbongo
Franca Rame, Medea
Sara Stridsberg, Medealand
Per Lysander och Suzanne Osten, Medeas barn

Delkurs 2: Sceniskt projekt III 7,5 hp

Litteratur från delkurs 1
Lärarsammanställt material

Som läromedel ingår även att se föreställningar utifrån tillgänglig repertoar.


Se denna kursplan som PDF