Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Handelshögskolan vid Örebro universitet

Kursplan


Företagsekonomi, Management: Ledarskap och organisering, kandidatkurs, 15 högskolepoäng
Business Administration, Management: Leadership, Organizing, Advanced Course, 15 Credits


Kurskod: FE302G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Företagsekonomi Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Företagsekonomi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2016-11-10 Senast ändrad: 2017-03-30
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens övergripande mål

Den här kursen förbereder den studerande för möten med olika typer av organisationer, organisering och ledarskap. Livet och arbetslivet är i allt väsentligt organiserat genom alla de olika typer av organisationer som vi redan tillhör eller kommer att vara en del av.

Organisationer kan ledas, fungera och agera på många olika sätt. I organisationer av idag är förändring och anpassning, inte minst till vår samtids globaliserade värld, nödvändig för att överleva.

Kursens övergripande mål är att öka kunskapen om och förståelsen för, olika sätt att leda, organisera, kritiskt analysera och förändra verksamheter, samt att öka förståelsen för omvärldens förändringar och förutsättningar för organisation, organisering och ledning, utifrån både teori och ämnets praktik.

Kunskap och förståelse

Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- fördjupade teoretiska och praktiska kunskaper om olika sätt att organisera och leda
- ökad förståelse för och kunskap om, komplexiteten i organisationer, organisering och ledning som verkar i en omvärld med dess förutsättningar och förändringar
- ökad förståelse för och kunskap om, komplexitet och paradoxer vid förändringsarbete.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt och konstruktivt beskriva och analysera olika typer av ledarskap och organisationer
- analysera och relatera teori, till praktikens organisering och ledarskap
- kritiskt beskriva och analysera praktiska konsekvenser av omvärldens förutsättningar, för olika typer av organisationer och organisatoriska problem
- sammanfatta centrala budskap och teman i vetenskaplig litteratur
- skriftligt såväl som muntligt kommunicera om vetenskapliga resultat, genomförda utredningar och analyser
- tillämpa ökad förmåga att självständigt utarbeta lösningsförslag på organisations-, organiserings- och ledningsproblem.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs har den studerande ökad förmåga att
- reflektera över teoretiska och praktiska konsekvenser av och problem med olika typer av organisering och ledning
- resonera analytiskt och reflektera kritiskt vid bedömning teori och praktik inom kursens ämnesområde.


Kursens huvudsakliga innehåll

Med den här kursen vill vi skapa förutsättningar för studerande att utveckla förmågan att kritiskt granska och konstruktivt analysera olika typer av organisering, och ledning, dess teoretiska utgångspunkter och praktik. Som analyshjälp har vi utgångspunkten i olika teoretiska perspektiv och metodologiska ansatser. Vi analyserar och reflekterar över både teoretiska och praktiska konsekvenser av och problem med, olika typer av organisering och ledning.
Som förberedelse inför möten med organisationer som verkar i en komplex omvärld med dess förutsättningar och förändringar, studerar vi olika aspekter på och av organisationer, organisering, och ledarskap i både teoretiska och praktiska perspektiv. Vi reflekterar också över komplexitet och paradoxer som organisationer kan möta i samband med förändringsprocesser.
Den röda tråden genom hela kursen är att med hjälp av organisations- och ledarskapsteori utveckla förmågan till självständig analys av olika typer av organisations-, organiserings-, och ledningsproblem.
En central del i kursen är dess forskningsanknytning. Ett sådant exempel är då studenterna utifrån egen vald specifik ämnesinriktning bereds möjlighet att läsa, granska och analysera vetenskapliga artiklar, samt utveckla modeller och mallar för granskning, analys och utveckling.


Studieformer

Med den här kursen vill vi skapa förutsättningar för studerande att utveckla förmågan att kritiskt granska och konstruktivt analysera olika typer av organisering, och ledning. Som analyshjälp har vi utgångspunkten i olika teoretiska perspektiv och metodologiska ansatser. Vi analyserar och reflekterar över både teoretiska och praktiska konsekvenser av och problem med, olika typer av organisering och ledning.
Som förberedelse inför möten med organisationer som verkar i en komplex omvärld med dess förutsättningar och förändringar, studerar vi olika aspekter på och av organisationer, organisering, och ledarskap. Vi reflekterar också över komplexitet och paradoxer som organisationer kan möta i samband med förändringsprocesser.
Den röda tråden genom hela kursen är att med hjälp av organisations- och ledarskapsteori utveckla förmågan till självständig analys av olika typer av organisations-, organiserings-, och ledningsproblem.
En central del i kursen är dess forskningsanknytning. Ett sådant exempel är då studenterna utifrån egen vald specifik ämnesinriktning bereds möjlighet att läsa, granska och analysera vetenskapliga artiklar, samt utveckla modeller och mallar för granskning, analys och utveckling.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Organisation och ledning - en kritisk introduktion, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0210)
Individuell uppgift som presenteras och diskuteras vid obligatoriskt seminarium.
Metaforer och organisatoriska begrepp, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0220)
Gruppuppgift som presenteras och diskuteras vid obligatoriskt seminarium.
Ledarskap och ledning, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0230)
Individuell skriftlig uppgift som presenteras och diskuteras vid obligatoriskt seminarium.
Organisationskultur, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0240)
Gruppuppgift som presenteras och diskuteras vid obligatoriskt seminarium.
Förändring som tillstånd, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0250)
Individuell skriftlig uppgift som presenteras och diskuteras vid obligatoriskt seminarium.
Corporate Development, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0260)
Gruppuppgift som presenteras och diskuteras vid obligatoriskt seminarium.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Organisation och ledning - en kritisk introduktion
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Metaforer och organisatoriska begrepp
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ledarskap och ledning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Organisationskultur
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Förändring som tillstånd
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Corporate Development
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För slutbetyget G krävs minst betyget G på samtliga samtliga inlämningsuppgifter, för betyget VG fordras därutöver betyget VG på minst tre av kursens samtliga moment.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng och godkända resultat om minst 22,5 högskolepoäng från Företagsekonomi fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Viss undervisning kan komma att hållas på engelska.

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.

För information om examination och rätten till förnyat prov se tentamensordningen vid Örebro universitet.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Alvesson, Mats 2009, 2:a uppl.
Organisationskultur och ledning
Malmö : Liber, ISBN/ISSN: 978-91-47-09054-9, 298 sidor
Jönsson, Sten & Lars Strannegård (2015)
Ledarskapsboken
Malmö: Liber
Morgan, Gareth (2006)
Images of organization
Thousand Oaks, Calif. : Sage Publications, ISBN/ISSN: 1-4129-3979-8, 349 sidor
Svenningsson, Stefan & Nadja Sörgärde (2015)
Organisationsförändring - hur, vad och varför?
Lund: Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-09417-5, 245 sidor
Wilson, Fiona (2008)
Organisation, arbete och ledning: en kritisk introduktion
Malmö: Liber, ISBN/ISSN: 978-91-47-08770-9, 363 sidor

Referenslitteratur
Forslund, Magnus (2009)
Organisering och ledning
Norstedts Akademiska förlag, 510 sidor
Graff, G. & Birkenstein, C (2014)
They say/I say: The moves that matter in academic writing
New York. W. W. Norton Company, 319 sidor
Jacobsen, Dag Ingvar & Jan Thorsvik (2008)
Hur moderna organisationer fungerar
Lund; Studentlitteratur, 575 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga artiklar om maximalt 300 sidor kan tillkomma.


Se denna kursplan som PDF