Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Folkhälsovetenskap, Hälsoekonomi med fokus på säkerhetsfrämjande och skadeförebyggande arbete, 7,5 högskolepoäng | |||
Public Health Sciences, Public Health Economics focusing Injury Prevention and Safety Promotion, 7.5 Credits |
Kurskod: | FH006G | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Folkhälsovetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Folkhälsovetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2014-11-27 | Senast ändrad: | 2015-10-08 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2016 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Den studerande ska efter avslutad kurs ha uppnått följande lärandemål
Kunskap och förståelse
- grundläggande kunskaper i hälsoekonomiska begrepp,
- grundläggande kunskaper i hälsoekonomiska teorier och metoder.
Färdighet och förmåga
- förstå hälsoekonomisk litteratur,
- förstå hälsoekonomiska analyser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- förklara hälsoekonomisk litteraturer,
- analysera grundläggande hälsoekonomiska problem,
- utföra grundläggande hälsoekonomiska analyser.
- centrala begrepp och perspektiv inom hälsoekonomi
- sjukvårdskonsumtion
- finansiering och analys av hälsoinsatser
- ekonomisk utvärdering av hälsoinsatser.
Självstyrda studier, föreläsningar, seminarier, gruppövningar, workshops samt moment enskilt eller i grupp, såsom litteratursökning. Kursmaterial och kursinformation publiceras på den webbaserad inlärningsmiljön Blackboard. På Blackboard finns även möjlighet för kommunikation mellan lärare och studenter.
Undervisningen skall i möjligaste mån skapas i samverkan mellan lärare och studenter och erbjuda möjligheter till såväl teoretisk som praktisk bearbetning av innehållet.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
---
Betyg på helkurs
För betyget Väl godkänd (VG) på kursen krävs att studenten har erhållit Väl Godkänd på båda examinationsuppgifterna.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Folkhälsovetenskap A, 30 högskolepoäng eller motsvarande.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Obligatoriskt deltagande i seminarier. Vid frånvaro från obligatoriska moment beslutar delkursansvarig/examinator hur det obligatoriska momentet ska tas igen.
Kursspråket är svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Artiklar och vetenskapliga publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan. Om en senare upplaga än den angivna finns, läses denna.