Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Historia, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng
History, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: HI002G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Historia Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Historia
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1E
Inrättad: 2014-12-11 Senast ändrad: 2017-09-26
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- redogöra för och förklara viktiga politiska, sociala, kulturella och ekonomiska förändringsprocesser i världshistorien samt även diskutera samspelet mellan dessa,
- redogöra för och belysa etiska och moraliska frågors roll i historievetenskapen förr och nu,
- diskutera betydelsen av olika historieteoretiska utgångspunkter vid tolkningen av historiska förlopp,
- analytiskt och kritiskt diskutera och tillämpa några historievetenskapliga metoder,
- identifiera och använda relevanta informationsresurser, såväl fysiska som elektroniska, i ämnet,
- problematisera den svenska och europeiska historien med hjälp av ett globalt perspektiv,
- på ett analytiskt sätt och med en problematiserande ansats sätta in ett nationellt exempel i ett regionalt globalt sammanhang,
- sätta sig in i ett forskningsområde och utifrån detta formulera ett forskningsbart problem, kritiskt bearbeta ett källmaterial, analysera detta och relatera resultaten till tidigare forskning,
- kommunicera uppsatsens resultat i form av vetenskaplig, argumenterande text,
- analysera och kritiskt diskutera andras vetenskapliga texter i muntlig och skriftlig form,
- anlägga forskningsetiska aspekter på egna och andras arbeten,
- kritiskt granska och värdera historiska framställningar, och
- diskutera historievetenskapens samhällsrelevans.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Historievetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att träna den studerande i att formulera historiska frågor och problem. Här behandlas olika typer av historiska källor och olika sätt att bearbeta dem. Den studerande får även öva sin källkritiska blick och sitt historiska tänkande och utveckla sin förmåga att söka historiska källor och vetenskaplig litteratur.

Delkurs 2
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att träna den studerande i att skriva en historievetenskaplig uppsats. Under delkursen ska den studerande formulera en historisk fråga, sätta sig in i ett avgränsat forskningsläge, bearbeta och analysera ett källmaterial och skriftligt kommunicera forskningsprocessen på ett korrekt och vetenskapligt sätt. Den studerande får även granska andras historievetenskapliga uppsatser och försvara sin egen.

Delkurs 3
Globala perspektiv på historien, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att ge kunskaper om grundläggande politiska, sociala, kulturella och ekonomiska utvecklingsprocesser i ett globalt historiskt perspektiv. Här behandlas de senaste femhundra årens möten mellan västvärlden och Afrika och Asien genom slavhandel och annan handel, kolonialism, imperialism och självständighetssträvanden.

Delkurs 4
Etiska perspektiv på historien, 7,5 högskolepoäng
Delkursen syftar till att lyfta upp etiska perspektiv på historien till diskussion, och här behandlas etiska och moraliska frågors roll inom historievetenskapen. I delkursen problematiseras historikers, men även staters, förhållningssätt till orättvisor och brott begångna i det förflutna.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisningen kan ske genom föreläsningar, seminarier, exkursioner, handledning och litteraturstudier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Historievetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1000)
Individuella skriftliga arbeten och deltagande i obligatoriska undervisningsmoment. (Delkurs 1)
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 2000)
Självständigt arbete och deltagande i obligatoriska undervisningsmoment. (Delkurs 2)
Globala perspektiv på historien, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 3000)
Individuella muntliga och skriftliga arbeten samt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment. (Delkurs 3)
Etiska perspektiv på historien, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 4000)
Individuella muntliga och skriftliga arbeten samt deltagande i obligatoriska undervisningsmoment. (Delkurs 4)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Historievetenskaplig metod
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Globala perspektiv på historien
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Etiska perspektiv på historien
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

25 högskolepoäng från Historia, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Berglund, Louise & Ney, Agneta (2015)
Historikens hantverk. Om historiebeskrivning, teori och metod
Lund: Studentlitteratur
Tosh, John (2011)
Historisk teori och metod
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Att skriva uppsats i historia
Örebro Universitet, senaste upplagan, Örebro universitet, senaste upplagan, distribueras via kursplattformen Blackboard

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Ferro, Marc (red.) (2005)
Kolonialismens svarta bok. 1500-2000. Från utrotning till självrannsakan
Stockholm: Leopard förlag, (valda delar)
Marks, Robert (2011)
Den moderna världens ursprung
Lund: Arkiv förlag
Sjöberg, Maria (red.) (2014)
En samtidig världshistoria
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Andersson, Lars M. & Tydén, Mattias (red.) (2007)
Sverige och Nazityskland: Skuldfrågor och moraldebatt
Stockholm: Dialogos, (valda delar)
MacMillian, Margaret (2010)
The Use and Abuses of History
London:Profile, (valda delar)
Neumann, Klaus (2014)
"Historians and the yearning for historical justice" i Rethinking History: the Journal of Theory and Practice
Östberg, Eva (1990)
"Etik i historisk forskning. Strunt eller rosor i ett sprucket krus?" i Historisk tidskrift 1990:1, s. [2]-20


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Tillkommer litteratur om ca 400 sidor.
Delkurs 2: Tillkommer litteratur som används i uppsatsarbetet, väljs i samråd med läraren.
Delkurs 3: Tillkommer litteratur om ca 300 sidor.
Delkurs 4: Tillkommer litteratur om ca 300 sidor.

Det kan tillkomma kostnader i samband med vissa undervisningsmoment, t.ex. resekostnader vid exkursion.


Se denna kursplan som PDF