Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Historia, kandidatkurs, 30 högskolepoäng
History, Advanced Course, 30 Credits


Kurskod: HI003G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Historia Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Historia
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2E
Inrättad: 2014-12-11 Senast ändrad: 2015-09-29
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskap om historisk teori, metod och historiografi,
- fördjupad kunskap om ett avgränsat historievetenskapligt fält, och
- fördjupad förståelse för den historievetenskapliga forskningsprocessen.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- självständigt identifiera och använda relevanta informationsresurser, för att följa kunskapsutvecklingen i ämnet,
- självständigt utifrån ett vetenskapligt problem välja och värdera ett adekvat källmaterial, med hjälp av vetenskapliga metoder kritiskt tolka, bearbeta och analysera det, relatera resultaten till forskningsläget i ett systematiskt framställt och argumenterande självständigt arbete,
- analysera och kritiskt diskutera andras vetenskapliga texter,
- självständigt använda teoriska begrepp och kategorier, och
- fördjupa sig i ett svenskt och internationellt forskningsläge inom ämnet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- källkritiskt värdera kunskap,
- sätta in olika typer av historiebruk i ett etiskt och samhälleligt perspektiv,
- på ett forskningsetiskt sätt kunna ta ställning till kunskap,
- värdera teoretiska perspektivs användbarhet i en historievetenskaplig undersökning, och
- kritiskt diskutera olika uppfattningar om hur vetenskap skiljer sig från andra former av kunskap.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Historieteori, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar historiegrafi och historieforskningens teoretiska diskussioner.

Delkurs 2
Temakurs, 7,5 högskolepoäng
Under delkursen övar studenten upp sin förmåga att självständigt handskas med en större mängd vetenskaplig text genom att tränga in i och diskutera ett historievetenskapligt forskningsfält.

Delkurs 3
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
Under delkursen ska studenten självständigt sätta sig in i ett bestämt forskningsfält, utifrån detta formulera ett forskningsbart problem, kritiskt bearbeta ett källmaterial, analysera det och relatera resultaten till forskningsläget inom forskningsfältet. Studenten övar sina färdigheter i att kommunicera sina resultat i form av en vetenskaplig, argumenterande text samt fördjupar sin förmåga att analysera och kritiskt diskutera andras texter.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Examinationsformer

Historieteori, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 1)
Temakurs, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
PM och muntlig presentation. (Delkurs 2)
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Självständigt arbete, opposition på andras självständiga arbeten samt seminariedeltaganden. (Delkurs 3)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av examinator bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Historieteori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Temakurs
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Historia, grundkurs, 30 högskolepoäng samt 22,5 högskolepoäng (som ska innehålla självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng och metodkurs, 7,5 högskolepoäng) från Historia, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Artéus, Gunnar & Åmark, Klas (red.) (2012)
Historieskrivningen i Sverige
Lund: Studentlitteratur, (valda delar läses)
Börjesson, Mats & Rehn, Alf (2009)
Makt
Malmö: Liber
Green, Anna & Torup, Cathleen (1999)
The Houses of History. A Critical Reader in Twentieth-Centure History and Theory
Manchester: University Press


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Delkurs 1: Litteratur om ca 500 sidor kan tillkomma.
Delkurs 2: Litteratur väljs i samråd med lärare.
Delkurs 3: Litteratur väljs i samråd med handledare.


Se denna kursplan som PDF