Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Handelshögskolan vid Örebro universitet

Kursplan


Informatik, avancerad nivå, Uppsats, 15 högskolepoäng
Informatics, Thesis, Second Level, 15 Credits


Kurskod: IK4003 Utbildningsområde: Tekniska området
Huvudområde: Informatik Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Informatik/Data- och systemvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A2E
Inrättad: 2006-11-07 Senast ändrad: 2015-09-30
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter genomgången kurs skall studenten:

- ha fördjupad färdighet i att använda vetenskapliga metoder för undersökning
- ha fördjupad färdighet i att producera vetenskapliga texter
- ha fördjupad kunskap om den vetenskapliga litteraturen inom uppsatsens sakområde
- ha fördjupad förmåga att analysera och kritiskt granska vetenskapliga texter
- ha fördjupad färdighet i muntlig kommunikation av vetenskapliga undersökningar.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen innehåller följande tre moment:

1) Att planera en vetenskaplig undersökning
Denna del behandlar hur man operationaliserar en forskningsfråga i ett validerat undersökningsinstrument.

2) Att genomföra en vetenskaplig undersökning
Denna del består i att genomföra en empirisk undersökning baserad på det undersökningsinstument som producerats i det tidigare kursavsnittet.

3) Att presentera en vetenskaplig undersökning
Denna del består i att skriva en välstrukturerad vetenskaplig uppsats baserad på det undersökningsinstrument och den empiriska undersökning som genomförts i tidigare kursmoment. Denna del innefattar också at bedöma en annan kursuppsats och presentera denna bedömning muntligt och skriftligt.


Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och praktiskt arbete. Deltagande i det praktiska arbetet och i seminarier är obligatoriskt.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Uppsatsexamination, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Examinationen består av författande av en skriftlig vetenskaplig artikel inklusive populärvetenskaplig sammanfattning, muntlig presentation och försvar av vetenskaplig artikel samt muntlig och skriftlig opposition av annan students vetenskapliga artikel.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Uppsatsexamination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan. Betyg- och bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Informatik A, 30 högskolepoäng, 30 högskolepoäng på B-nivå i informatik samt 15 högskolepoäng på C-nivå i informatik. Alternativt Datateknik A, 30 högskolepoäng, Datateknik B, 30 högskolepoäng och 15 högskolepoäng på C-nivå i datateknik. Dessutom krävs Informatik, avancerad nivå, Kvalitativa forskningsmetoder och vetenskapsteori, 7,5 högskolepoäng, Informatik, avancerad nivå, Kvantitativa forskningsmetoder, 7,5 högskolepoäng samt Informatik, avancerad nivå, Projektarbete, 15 högskolepoäng. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Oates, Briony J. (2006)
Researching Information Systems and Computing
SAGE, ISBN/ISSN: 1-4129-0223-1, 324 sidor

Referenslitteratur
Campbell, Michael & T.D.V Swinscow (2002)
Statistics at square one
London : BMJ Books, ISBN/ISSN: 0-7279-1552-5, 158 sidor
Sørensen, Carsten (2002)
This is Not an Article - Just Some Food for Thoughts on How to Write One
Department of Information Systems, The London School of Economics and Political Science, No. 121 [Rapport]
Williamson, Kirsty 2002 (2nd ed.)
Research methods for students, academics and professionals. Information management and systems.
Wagga Wagga, NSW: Charles Sturt University, ISBN/ISSN: 1-876938-42-0, 352 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Literature directly supporting the students thesis is to be found by the student. This is typically 15-25 articles concerning the subject field and at least one instructional text on the method chosen.


Se denna kursplan som PDF