Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, Improvisation II, 30 högskolepoäng
Musical Interpretation, Second Cycle, Improvisation II, 30 Credits


Kurskod: MG005A Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1F
Inrättad: 2015-01-13 Senast ändrad: 2015-09-29
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha
- fördjupad kunskap om och förståelse för olika ingångar och utgångspunkter i musikalisk improvisation
- fördjupad kunskap om och förståelse för samspelet mellan fantasi, kreativitet och musikaliskt hantverk med sikte på ett självständigt och personligt uttryck
- kunskap om komposition och arrangering för olika typer av ensembler
- kunskap om och förståelse för olika metoder att genomföra ett konstnärligt projekt
- fördjupad kunskap om hur man behandlar en konstnärlig forskningsfråga

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- fördjupade improvisationsmässiga och instrumentala färdigheter som möjliggör realiserande av musikaliska idéer
- fördjupad färdighet och förmåga i skapande och utövande verksamhet i skärningspunkten mellan improvisation och komposition
- förmåga att omsätta teoretiska och filosofiska förhållningssätt till improvisation i den musikaliska praktiken
- förmåga att komponera samt arrangera musik för olika typer av ensembler
- fördjupad förmåga att fatta självständiga och underbyggda konstnärliga beslut
- förmåga att självständigt ta ansvar för alla olika aspekter inom ett konstnärligt projekt
- fördjupad förmåga att behandla en konstnärlig forskningsfråga

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- utvecklad förmåga att beskriva och värdera det konstnärliga uttrycket i eget och andras arbete
- utvecklad förmåga att muntligt och skriftligt reflektera över sin egen konstnärliga och tekniska utveckling
- utvecklad förmåga att reflektera över och förhålla sig till egna konstnärliga ställningstaganden
- utvecklad förmåga att värdera och kommunicera betydelsen av konstnärliga forskningsfrågor


Kursens huvudsakliga innehåll

Huvudinstrument
- Huvudinstrument
- Konstnärlig gestaltning
- Instuderingsteknik och spelteknik

Improvisation
- Ensemblespel
- Improvisationsövningar
- Seminarier kring filosofiska och teoretiska utgångspunkter

Arrangering/komposition
- Arrangering
- Komposition
- Analys

Konstnärligt projekt
- Utförande av konstnärligt projekt
- Skriftlig reflektion


Studieformer

- Individuell undervisning
- Gruppundervisning
- Undervisning i ensembleform
- Föreläsningar
- Seminarier
- Eget arbete

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Huvudinstrument, 10 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång
Improvisation, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång
Arrangering/Komposition, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0003)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång
Konstnärligt projekt, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0004)
Klingande och muntlig redovisning samt Skriftlig reflektion i form av inlämningsuppgift

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Huvudinstrument
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Improvisation
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Arrangering/Komposition
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Konstnärligt projekt
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För slutbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd i examinationsmomenten Huvudinstrument och Improvisation samt minst Godkänd i övriga examinationsmoment.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Musikalisk gestaltning, avancerad nivå, Improvisation I, 30 högskolepoäng eller Konstnärlig kandidatexamen samt ytterligare 30 högskolepoäng på avancerad nivå med fokus på instrumentalspel och/eller improvisation.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lärarproducerat material

Referenslitteratur
Baker, David (1990)
Modern Concepts in Jazz Improvisation
Los Angeles:Alfred Music Publishing, ISBN/ISSN: 978-07-39-02907-7, 144 sidor
Berliner, Paul F. (1994)
Thinking in jazz: the infinite art of improvisation
Chicago: University of Chicago Press, Första halvan av boken läses
Bernstein, Leonard (1976)
The unanswered question : six talks at Harvard
Cambridge, Mass : Harvard Univ. Press, ISBN/ISSN: 0-674-92000-7, 428 sidor
Nachmanovitch, Stephen ; översättning: Sven Smedberg (2010)
Spela fritt : improvisation i liv och konst
Göteborg : Ejeby, ISBN/ISSN: 978-91-88316-53-0, 202 sidor
Stenström, Harald (2009)
Free ensemble improvisation
Göteborg : Faculty of Fine, Applied and Performing Arts, Academy of Music and Drama, University of Gothenburg, ISBN/ISSN: 978-91-977757-8-6, 370 sidor
Werner, Kenny (1996)
Effortless mastery: liberating the master musician within
New Albany, Ind. : Jamey Aebersold Jazz, cop., ISBN/ISSN: 1-56224-003-X, 192 sidor
Wooten, Victor F. (2008)
The Music Lesson: A Spiritual Search for Growth Through Music
New York: Berkley Publishing Group


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Till den obligatoriska litteraturen kan tillkomma urval ur referenslitteraturen i samråd med undervisande lärare samt ytterligare litteratur utifrån vilket huvudinstrument studenten har och innehållet i de planerade verkseminarierna.


Se denna kursplan som PDF