Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Körpedagog inriktning barn- och ungdomskör I, 7,5 högskolepoäng
Choir Pedagogue, Children's and Youth Choir I, 7.5 Credits


Kurskod: MG071G Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2016-11-29 Senast ändrad: 2017-09-26
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- kunskap om repetitionsmetodik för yngre barn, inkluderat tidig flerstämmighet
- utökat sin repertoarkännedom för barnkörer
- grundläggande kunskaper om barnrösten

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- en fungerande slagteknik och grundläggande kunskap i solmisation
- grundläggande förmåga att arbeta med tonbildning med barns och ungas röster
- förmåga att använda pianot i repetitions- och konsertsituationer med barn och unga
- grundläggande förmåga att studera in och lära ut sånger med enkel flerstämmighet med adekvat metod

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna kritiskt granska och reflektera över sitt eget och andras arbete med barn- och ungdomskör, avseende repetitionsmetodik, ledarskap och musikalisk gestaltning.


Kursens huvudsakliga innehåll

- Metodik
- Gestik
- Röstvård med inriktning mot barn och unga
- Rytmik
- Repertoarkännedom
- Piano


Studieformer

- Gruppundervisning
- Individuell handledning

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker kontinuerligt under kursen genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter samt i en slutexamination.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Fagius, Gunnel (2007)
Barn och sång : om rösten, sångerna och vägen dit
Lund : Studentlitteratur, ISBN/ISSN: 978-91-44-01935-2, 175 sidor
Nivbrant Wedin, Eva (2012)
Spela med hela kroppen: rytmik och motorik i undervisningen
Stockholm: Gehrmans musikförlag, ISBN/ISSN: 978-91-7748-322-9, 312 sidor


Se denna kursplan som PDF