Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Improvisation, inriktning Jazz och Pop II, 30 högskolepoäng
Improvisation, Jazz and Pop Emphasis II, 30 Credits


Kurskod: MG074G Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2016-11-29 Senast ändrad: 2017-09-26
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- grundläggande kunskap om arrangering inom jazz- och popfältet
- fördjupad kunskap om och fördjupad förståelse av relationen mellan musikalisk notation och klingande musik
- fördjupad kunskap om terminologi och notationspraxis för olika musikaliska företeelser
- fördjupad förståelse av musikerrollen i olika ensembleformer och stilar inom jazz-/popfältet
- utvecklade repertoarkunskaper i flera stilar inom jazz-/popfältet
- kunskaper om arbete i inspelningsstudio

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- arrangera på en grundläggande nivå för en medelstor jazz-/popensemble
- med rösten omsätta noter till klingande musik samt att notera klingande förlaga
- omsätta gängse terminologi och notationspraxis efter såväl givna förutsättningar som i eget skapande
- ha förmåga att, på en för kursen adekvat konstnärlig och teknisk nivå, studera in och framföra en representativ repertoar från olika stilar inom jazz-/popfältet, inklusive stiltypiska element såsom improvisation
- ha vidareutvecklat sitt självständiga konstnärliga skapande
- kunna planera samt genomföra en studioproduktion

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- kunna beskriva och reflektera över möjligheter och begränsningar med musikalisk notation i förhållande till klingande verklighet
- kunna beskriva och värdera det konstnärliga uttrycket i eget och andras arbete
- reflektera över den egna utvecklingen och det egna lärandet.
- reflektera över egna och andras förhållningssätt till musicerande både individuellt och i ensemblesituationen


Kursens huvudsakliga innehåll

Huvudinstrument: Färdighetsträning på instrument/sång d.v.s. studentens, genom hela utbildningen, kontinuerligt pågående arbete med att utveckla sina såväl tekniska som konstnärliga färdigheter samt särskild fokus på musikalisk kommunikation, repertoarkännedom och konstnärlig gestaltning
- Ensemble: Spel i grupp i olika stilar inom jazz- och rockfältet
- Studioprojekt: Förberedelse samt genomförande av en studioproduktion
- Musikteori med gehörslära: Arrangering, musikanalys, gehörsträning
- Biämne: Baseras på studentens val, kan vara instrument, sång eller musikteori


Studieformer

- Individuell undervisning
- Gruppundervisning
- Seminarier
- Självstudier

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Huvudinstrument, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång.
Ensemble, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, samt i konsertform.
Studioprojekt, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0003)
Examination sker genom gestaltande och tekniska arbetsuppgifter/arbete under kursens gång.
Musikteori, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0004)
Examination sker genom skriftliga, muntliga och klingande arbetsuppgifter under kursens gång.
Biämne, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0005)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, samt i konsertform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Huvudinstrument
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ensemble
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Studioprojekt
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Musikteori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Biämne
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För slutbetyget Väl Godkänd krävs Väl Godkänd på examinationsmomenten Instrument och Musikteori samt minst Godkänd på övriga examinationsmomentet.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Improvisation, inriktning Jazz och Pop I, 30 högskolepoäng

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska. Eget huvudinstrument (bortsett från klaver- eller slagverksinstrument) krävs.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Holmqvist, Mulle  
The Reference Rhythm Method
http://www.mulleholmqvist.se/svenska/, Page 29-44
Naus, Wayne J. (1998)
Beyond functional harmony
[Rottenburg] : Advance Music, 111 sidor
Palmqvist, Bengt-Olov (2008)
The refinement of rhythm en praktisk handledning med tillhörande CD-skivor för att lära dig framföra allt mer utmanande rytmer. Del 2.
Täby: Mediako, 230 sidor, Page 157-220

Referenslitteratur
Berliner, Paul F. (1994)
Thinking in jazz: the infinite art of improvisation
Chicago: University of Chicago Press
Izhaki, Roey (2011)
Mixing audio : concepts, practices and tools
Oxford : Focal, ISBN/ISSN: 978-0-240-52222-7, 579 sidor
Monson, Ingrid (1996)
Saying something: jazz improvisation and interaction
Chicago: University of Chicago Press
Stenström, Harald (2009)
Free ensemble improvisation
Göteborg : Faculty of Fine, Applied and Performing Arts, Academy of Music and Drama, University of Gothenburg, ISBN/ISSN: 978-91-977757-8-6, 370 sidor
Williamon, Aaron (2004)
Musical excellence: strategies and techniques to enhance performance
Oxford : Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-852534-6, 300 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Lärarproducerat material används även i kursen.

Teacher-produced material is also used throughout the course.


Se denna kursplan som PDF