Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Instrumentaldidaktik I, 7,5 högskolepoäng
Didactics of Instrumental Teaching I, 7.5 Credits


Kurskod: MG093G Utbildningsområde: Musikområdet
Undervisningsområdet
Huvudområde: Musikpedagogik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2017-08-30 Senast ändrad: 2017-09-26
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa ämnesdidaktiska och didaktiska kunskaper som krävs för musikpedagogisk verksamhet och visa kännedom om vuxnas lärande,
- visa kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för musikpedagogisk verksamhet,
- känna till instrumentalundervisningens förutsättningar, utmaningar och lärarens ansvar,
- ha kunskap om didaktiska principer och olika kunskapsformer för instrumentalundervisning,
- vara orienterad om grundläggande principer för planering, genomförande och utvärdering av instrumentalundervisning,
- känna till viktiga övnings- och instuderingsstrategier, och
- ha kunskap om undervisningsmetoder, -repertoar och -litteratur på lägre stadier för sitt huvudinstrument och dess besläktade instrument.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten
- visa förmåga att skapa förutsättningar för elevers lärande och utveckling,
- visa viss förmåga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnet, och
- med viss självständighet kunna planera instrumentallektioner.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- omsätta kursens teoretiska moment i praktisk kunskap, och
- reflektera över sin egen lärarroll och sina egna förutsättningar att fungera som instrumentallärare.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens innehåll syftar till att ge studenten grundläggande kunskaper och färdigheter för att kunna fungera som instrumentallärare.
- Instrumentalundervisningens struktur: målstyrning via läro- och kursplaner, lektionsplanering, enskild undervisning kontra gruppundervisning
- Hjärnans musikhantering
- Schemateori och språkbruk ur ett musikdidaktiskt perspektiv
- Metodanalys: presentera, belysa och reflektera över olika musikpedagogiska metoder med en ämnesdidaktisk inriktning mot instrumentalspel
- Strategier för improvisation, gehörsspel och notläsning
- Metodiska strategier för huvudinstrumentet med inriktning mot lägre stadier


Studieformer

- Seminarier
- Föreläsningar

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Ämnesdidaktik musik, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Examination sker genom muntliga och skriftliga arbetsuppgifter under kursens gång.
Ämnesdidaktik instrument och ensemble, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Examination sker genom muntliga, klingande/gestaltande och skriftliga arbetsuppgifter under kursens gång.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Ämnesdidaktik musik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ämnesdidaktik instrument och ensemble
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


För betyget Väl Godkänd krävs Väl godkänd i momentet Ämnesdidaktik instrument och ensemble, 4 högskolepoäng samt minst Godkänd i momentet Ämnesdidaktik musik, 3,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Musikalisk gestaltning, Kammarmusik II, 15 högskolepoäng eller Musikalisk gestaltning, Jazz och Rock II, 15 högskolepoäng

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lärarsammanställt material
Gary D. Cook (2006)
Teaching Percussion
Thomson Schirmer, Enbart för studenter med trumset eller slagverk som huvudinstrument
Janzon, Ing-Marie (2007)
Öva sång och bli vän med din röst
Hestra : Isaberg, ISBN/ISSN: 978-91-7694-755-5, 70 sidor, Enbart för studenter med sång som huvudinstrument
Parncutt, Richard & McPherson, Gary E. (2002)
The science & psychology of music performance
Oxford University Press, ISBN/ISSN: 0-19-513810-4, 388 sidor
Schenck, Robert (2006)
Spelrum : en metodikbok för sång- och instrumentalpedagoger
Göteborg : Ejeby, ISBN/ISSN: 978-91-88316-47-9, 269 sidor
Zangger Borch, Daniel (2005)
Stora sångguiden : vägen till din ultimata sångröst
Danderyd : Notfabriken, ISBN/ISSN: 91-85041-61-0, 165 sidor, Enbart för studenter med sång som huvudinstrument

Referenslitteratur
Arder, Nanna-Kristin (1996, 4 opplag 2005)
Sangeleven i fokus
Gyldendal Akademisk
Barry Green & W. Timothy Gallwey -
The Inner Game of Music
Heinrich Neuhaus -
Om pianospelets konst
Howard Ferguson -
Keyboard Interpretation
Rostvall, Anna-Lena & West, Tore (2001)
Interaktion och kunskapsutveckling: en studie av frivillig musikundervisning
Diss. Stockholm: Kungliga Musikhögskolan, ISBN/ISSN: 91-88842-25-8, 334 sidor


Se denna kursplan som PDF