Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för naturvetenskap och teknik

Kursplan


Global hållbar utveckling, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng
Global Sustainable Development, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: MX102A Utbildningsområde: Naturvetenskapliga området
Huvudområde: Miljövetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Miljövetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2015-12-02 Senast ändrad: 2017-09-29
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskap om de ekologiska, ekonomiska och sociala aspekterna på hållbarhet,
- förmåga att redogöra för grundorsaker till dagens miljöproblem,
- kunskap om kretsloppen i naturen samt känna till hur ekosystem fungerar,
- förståelse för komplexa samband mellan människa och naturliga system,
- förmåga att redogöra för hur de centrala utmaningarna ser ut globalt och nationellt för att uppnå en hållbar utveckling,
- grundläggande förståelse för uppkomsten av restprodukter och deras flöden, hantering och kretslopp,
- förståelse för vikten av internationellt samarbete för att lösa olika miljöproblem, och
- kännedom om och kunna redogöra för lösningar på centrala samhällsproblem som kan leda till en mer hållbar värld.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- förmåga att beskriva ekonomiska, ekologiska och sociala perspektiv på hållbar utveckling,
- förmåga att applicera ett systemtänk på lösningar för hållbar utveckling,
- förmåga att utvärdera olika verktyg för att mäta hållbar utveckling, och
- färdighet i att skriftligt och muntligt kunna diskutera och kritiskt granska ett ämne relaterat till hållbar utveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs ha förmåga att värdera
- olika lösningar på centrala miljöproblem, och
- effekter av åtgärder med syfte att förbättra miljön.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen består av följande moment:
- Hållbar utveckling som koncept och dess ekologiska, ekonomiska och sociala dimensioner
- Översikt och historik över miljöproblematiken
- Natursystemens funktion, energi- och materialflöden, ekosystem
- Miljöeffekter: giftspridning, klimatförändring, minskad biologisk mångfald
- Aktuella och framtida utmaningar för att uppnå en hållbar utveckling
- Behovet av systemtänkande för att lösa dagens och morgondagens miljöproproblem
- Resurshantering inom en cirkulär ekonomi
- Verktyg för att mäta hållbar utveckling


Studieformer

Kursen är uppbyggd enligt principen problembaserat lärande (PBL) som främjar ett studentaktivt lärande. Undervisningen består av föreläsningar och fallbaserade grupparbeten med protokollförda basgruppsträffar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Teori, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Salstentamen
Projektarbete/ fallstudier, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Enskild muntlig och skriftlig rapportering samt aktivt deltagande vid basgruppsträffar

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Teori
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projektarbete/ fallstudier
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


ECTS-betyg
Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om 180 högskolepoäng, varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom kemi, biologi eller miljövetenskap. Dessutom krävs Engelska B/Engelska 6.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Robertson, Margaret (Senaste upplagan)
Sustainability Principles and Practice
New York: Routledge, 398 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Kopierat material tillkommer. / Copied materials will be added.


Se denna kursplan som PDF