Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik, avancerad nivå, Handledarutbildning för förskollärare och lärare, 7,5 högskolepoäng
Education, Training of Tutors in Preschools and Schools, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: PE007A Utbildningsområde: Undervisningsområdet
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: AXX
Inrättad: 2015-06-24 Senast ändrad: 2017-09-26
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- fördjupade kunskaper om och förståelse för olika innebörder av handledaruppdraget,
- kunskaper om betydelsen av kommunikation för lärande i relation till handledaruppdraget, och
- fördjupade kunskaper om olika perspektiv och positioner i handledning samt god förståelse av relationellt samspel.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva och jämföra olika aspekter av egen pedagogisk verksamhet samt kritiskt reflektera över vilka konsekvenser olika didaktiska val kan medföra utifrån olika teoretiska perspektiv,
- identifiera, beskriva och analysera lärandesituationer inom verksamhetsförlagd utbildning, och
- söka, kritiskt granska och använda forskningsresultat relevanta för handledning inom verksamhetsförlagd utbildning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- självständigt reflektera över och på ett fördjupat sätt problematisera professionellt och pedagogiskt förhållningssätt i relation till handledning, och
- reflektera över och beakta frågor om mångfald och genus i handledning, och
- reflektera över att vara kvalificerad samtalsledare.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar och problematiserar handledning inom verksamhetsförlagd utbildning i förskola och skola utifrån olika teoretiska perspektiv. Relationen mellan förskola/skola och universitet studeras och diskuteras utifrån handledaruppdraget. Olika innebörder av förskollärares och lärares handledaruppdrag diskuteras och analyseras utifrån aktuell forskning, kurslitteratur och deltagarnas egen pedagogiska verksamhet. Aspekter av verksamheten beskrivs, jämförs och granskas kritiskt i relation till konsekvenser av didaktiska val, olika teoretiska perspektiv och handledaruppdrag.


Studieformer

Undervisningen är webbaserad med tre fysiska träffar. Undervisningen kan ske genom föreläsningar och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Handledarutbildning för förskollärare och lärare I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
En individuell skriftlig uppgift.
Handledarutbildning för förskollärare och lärare II (Provkod: 0200)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Handledarutbildning för förskollärare och lärare I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Handledarutbildning för förskollärare och lärare II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Lärarexamen alternativt Förskollärarexamen samt minst ett års yrkeslivserfarenhet som lärare eller förskollärare på minst halvtid efter avlagd examen. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen kräver tre fysiska träffar som kan förläggas inom någon kommun inom Örebro län.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Aspelin, Jonas & Persson, Sven (2009)
"Yrkeskunnande - i - relation". Teoretiska perspektiv på lärares grundkompetens. I Frensson, Ola & Jonnergård, Karin (red.) Kunskapsbehov och nya kompetenser: professioner i förhandling
Stockholm: Sanctérus Academic Press
Claesson, Silwa red. (2011)
Undervisning och existens
Göteborg: Daidalos
Emsheimer, Peter & Göhl, Inger (2013)
Handledning i lärarutbildning. Att utforska undervisningssituationer
Lund: Studentlitteratur
Hilmarsson, Hilmar (2010)
Samtalet med känslomässig intelligens
Lund: Studentlitteratur
Lärarförbundet (2005)
Lärares yrkesetik - Principerna
www.lararforbundet.se
Martinsson, Lena & Reimers, Eva, red. (2014)
Skola i normer
Malmö: Gleerups, (2:a upplagan)
Nordänger, Ulla Karin & Lindqvist, Per (2015)
"Det såg vi från början...?" Underkännanden i den svenska lärarutbildningens verksamhetsförlagda delar
Nordic Studies in Education, 1/2015
Schött, Kristina, Hållsten, Stina, Moberg, Bodil & Strand, Hans (2015)
Studentens skrivhandbok
Stockholm: Liber
Sundli, Liv (2007)
Mentoring - A new mantra for education? Teaching and teacher education
Wedin, Ann-Sofi; Hultman, Glenn & Schoultz, Jan (2012)
Influens och konsistens. Om vad som påverkar handledning under den verksamhetsförlagda perioden in om lärarutbildningen
Öberg Tuleus, Marianne (2008)
Mellan det bekanta och det obekanta - en studie av lärares och lärarstudenters beskrivningar av levd erfarenhet i skola och högskola
Örebro: Örebro Studies in Education, 23


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Valbar litteratur, ca 200 sidor, väljes i samråd med lärare.

Följande dokument som reglerar den verksamhetsförlagda utbildningen vid Örebro universitet (VFU) läses:

- Samverkansdokument för regional samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning inom lärarutbildningen (senaste upplaga) http://vfu.oru.se/
- Kursplaner inom lärarutbildningarna som innehåller VFU, http://vfu.oru.se/
- Informationsblad om VFU, http://vfu.oru.se/
- Utbildningsplaner för lärarutbildningar vid Örebro universitet. http://www.oru.se/Utbildning/Kurser-och-program/Utbildningsplaner


Se denna kursplan som PDF