Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Specialpedagogik i klassrummet, 7,5 högskolepoäng
Special Needs Education, 7.5 Credits


Kurskod: PE010G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa kunskap om olika
- teoretiska perspektiv på specialpedagogik,
- innebörder av begreppet inkludering, och
- former av dokumentation för att stötta lärande hos elever.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- se konsekvenserna av olika teoretiska perspektiv på specialpedagogiska utmaningar och problem,
- ange några strategier för hur specialpedagogiska frågor kan hanteras i klassrummet, och
- göra en kritisk granskning av olika former av dokumentation av elevers prestationer och utveckling.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten visa förmågan att
- analysera specialpedagogiska utmaningar och problem på såväl individuell, som klassrums- och institutionell nivå.


Kursens huvudsakliga innehåll

I kursen fokuseras begreppet inkludering och de innebörder av begreppet som formas i förskola och skola. Under kursens gång diskuteras olika teoretiska perspektiv i relation till specialpedagogisk undervisning. Relationen mellan teoretiska antaganden och undervisningsstrategier diskuteras med referens till klassrumssituationer. I detta sammanhang diskuteras också dokumentation.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, workshops och webb-baserade diskussioner.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pedagogiska perspektiv på specialpedagogik, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0101)
Ett individuellt skriftligt paper.
Obligatoriska moment (Provkod: 0301)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pedagogiska perspektiv på specialpedagogik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Obligatoriska moment
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Allan, Julie & Persson, Elisabeth (2015)
Students' perspectives on raising achievement throught inclusion in Essunga, Sweden, Educational Review, 68:1, (pp. 82-95)
Buli-Holmberg, J. & Jeyaprathaban, S. (2016)
Effective practice in inclusive and special education. International Journal of Special Education. 31(1), (pp. 119-134)
Göransson, Kerstin, Nilholm, Claes & Karlsson, Kristina (2011)
Inclusive education in Sweden? A critical analysis. International Journal of Inclusive Education, 15:5, (pp. 541-555)
Haddon, Mark (2004)
The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
London: Vintage
Klang, Nina, Gustafson, Katarina, Möllås, Gunvie, Nilholm, Claes & Göransson, Kerstin (2017)
Enacting the role of special needs educator - six Swedish case studies. European Journal of Special Needs Education, 32:3, (pp. 391-405)
Malmqvist, Johan & Nilholm, Claes (2016)
The antithesis of inclusion? The emergence and functioning of ADHD special education classes in the Swedish school system. Emotional and Behavioural Difficulties, 21:3, (pp. 287-300)
Pritchard, Alan (2014)
Ways of learning: learning theories and learning styles in the classroom. 3. ed.
London: Routledge., Chapter 6 Difficulties with learning, p. 59-93.
The Swedish National Agency for Education (2011)
Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre
www.skolverket.se
The Swedish National Agency for Education (2010)
Curriculum for the Preschool, Lpfö 98
www.skolverket.se
The Swedish National Agency for Education (2011)
Curriculum for the upper secondary school
www.skolverket.se


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Selected articles (at least 50 pages) from e.g. European Journal of Special Needs Education, International Journal of Special Education, International Journal of Inclusive Education, etc.

The Swedish National Agency for Education: Reports and official documents on Education according to instructions from the lecturer, 50 pages.

The Salamanca Statement and Framework for Action on Special Needs Education UNESCO.

Valfria artiklar (minst 50 sidor) från t.ex. European Journal of Special Needs Education, International Journal of Special Education, International Journal of Inclusive Education, osv.

Skolverket: Rapporter och officiella dokument gällande utbildningsområdet enligt lärarens anvisning, 50 sidor.

Salamancadeklarationen.


Se denna kursplan som PDF