Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Undervisning och lärande, ett jämförande perspektiv, 7,5 högskolepoäng
Teaching and Learning, a Comparative Perspective, 7.5 Credits


Kurskod: PE011G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2017-09-26
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa grundläggande
- kunskap om viktiga utmaningar inom utbildning, sett ur ett internationellt perspektiv,
- kunskap ompedagogiska perspektiv på målsättningar för utbildning och organisation av undervisning i skilda sociala, kulturella och historiska kontexter, och
- förståelse för centrala utbildningsfilosofiska frågor.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- jämföra pedagogiska perspektiv gällande målsättningar för utbildning och organisation av undervisning i skilda sociala och kulturella sammanhang, och överväga möjliga implikationer för undervisning och lärande, och
- kritiskt reflektera över och diskutera användning av skönlitteratur i lärande- och undervisningsprocesser i kulturella och sociala sammanhang.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- kritiskt reflektera över utbildningens roll i skilda sociala och kulturella sammanhang, och
- värdera skönlitteraturens roll i lärande- och undervisningsprocesser.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen belyser undervisning och lärande som komplexa fenomen - i pedagogisk praktik och i policyformuleringar: Vilka är målsättningarna för utbildning i skilda sociala och kulturella kontexter? Hur organiseras utbildning? Vad innebär det att lära? Hur kan utbildning bidra till lärande? I kursen utforskas dessa frågor med ett jämförande angreppsätt och från ett internationellt, ett demokratiskt och ett litterärt perspektiv. Kursen erbjuder därmed ett tillfälle att undersöka olika uppfattningar gällande utbildning och dess organisation, och dess möjliga konsekvenser för undervisning och lärande.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, workshops och webbbaserade föreläsningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Perspektiv på undervisning och lärande, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0102)
Hemtentamen.
Obligatoriska moment (Provkod: 0311)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Perspektiv på undervisning och lärande
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Obligatoriska moment
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).


Kursens betyg översätts till ECTS-betygsskalan.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Jones, Lloyd (2008)
Mr Pip
London: John Murray Publisher, (240 pages)
McCowan, Tristan & Unterhalten, Elaine (2015)
Education and International Development - An Introduction
London: Bloomsbury Academic, 385 pages (selected sections)
Montgomery, L.M. (2007)
Anne of Green Gables
New York: W.W. Norton Books, (445 pages)
Nussbaum, Martha C (2010)
Not for profit: why democracy needs the humanities
New ed. Princeton, N.J.: Princeton University Press
Skolverket (2015)
An assessment of the situation in the Swedish School System 2015
Stockholm: Skolverket
Skolverket (2016)
Participation for learning
Stockholm: Skolverket
The Swedish National Agency for Education (2011)
Curriculum for the compulsory school, preschool class and the leisure-time centre
www.skolverket.se
The Swedish National Agency for Education (2010)
Curriculum for the Preschool, Lpfö 98
www.skolverket.se
The Swedish National Agency for Education (2011)
Curriculum for the upper secondary school
www.skolverket.se


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga texter väljs i samråd med lärare, 100 sidor.

Scientific texts are to be chosen in consultation with the teacher, 100 pages.


Se denna kursplan som PDF