Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2019 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Pedagogik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng
Education, Intermediate Course, 30 Credits


Kurskod: PE015G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Pedagogik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Pedagogik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1E
Inrättad: 2014-12-16 Senast ändrad: 2017-09-26
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa
- kunskaper om vetenskapsteori och metodologi inom pedagogisk forskning,
- förståelse för kommunikation och samtal, med fokus på mellanmänsklig kommunikation i arbetslivet, och
- kunskaper om olika perspektiv på ledarskap, arbetsorganisation och lärande.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- diskutera centrala begrepp inom vetenskapsteori och metodologi,
- anlägga ett självständigt och kritiskt perspektiv på pedagogisk forskning,
- kritiskt granska olika kommunikations- och samtalsmodeller utifrån teorier om lärande och mellanmänsklig kommunikation,
- jämföra och kritiskt granska olika strategier och förhållningssätt för ledarskap, organisering och lärande i arbetslivet, och
- genomföra en mindre vetenskaplig studie inom pedagogikens område.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att
- anlägga ett såväl individuellt som organisatoriskt perspektiv på lärande, ledarskap och kommunikation i arbetslivet,
- med ett kritiskt förhållningssätt reflektera över pedagogiska frågor i olika sammanhang, och
- inta ett vetenskapligt förhållningssätt såväl muntligt som skriftligt.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Pedagogik som forskningsområde, 7,5 högskolepoäng
Delkursen behandlar vetenskaplig forskning och metodansatser inom pedagogikens område med syfte att åskådliggöra kunskapsteoretiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska utgångspunkter inför datainsamling, analys och slutsats. Särskild tonvikt läggs vid att förstå hur genomförande med vetenskaplig metod kan leda till rimliga slutsatser.

Delkurs 2
Kommunikation och professionella samtal, 7,5 högskolepoäng
Utifrån ett arbetslivspedagogiskt perspektiv läggs fokus i delkursen på mellanmänsklig kommunikation och samtal i arbetet. De teoretiska utgångspunkterna tas i kommunikationsteori och både talade och icke-talade aspekter av kommunikation behandlas. Delkursen ger grundläggande samtalsredskap för att kunna fungera som samtalsledare vid olika typer av samtal. Professionella och etiska aspekter av mellanmänskliga samtal i arbetet berörs också i delkursen.

Delkurs 3
Ledarskap, organisation och lärande, 7,5 högskolepoäng
Teorier om ledarskap och organisation utgör centrala utgångspunkter i delkursen. Utifrån ett arbetslivspedagogiskt perspektiv belyses medarbetares, arbetslags och organisationers villkor för lärande och utveckling. Delkursen belyser också ledarskapets betydelse för lärande och förändring i arbetslivet.

Delkurs 4
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng
I delkursen genomför studenterna ett mindre, vetenskapligt arbete med syfte att omsätta och förankra teoretiska kunskaper i praktisk handling. Olika teorier och metoder som belysts i kursen används för att problematisera och analysera ett självständigt valt ämne inom pedagogikens område.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Pedagogik som forskningsområde I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0700)
Individuell skriftlig uppgift i form av ett PM. (Delkurs 1)
Pedagogik som forskningsområde II (Provkod: 0701)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 1)
Kommunikation och professionella samtal I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 2)
Kommunikation och professionella samtal II (Provkod: 0801)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 2)
Ledarskap, organisation och lärande I, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1000)
Individuell skriftlig uppgift. (Delkurs 3)
Ledarskap, organisation och lärande II (Provkod: 1001)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 3)
Självständigt arbete, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 1005)
Författande av självständigt arbete samt presentation och opposition av det självständiga arbetet. (Delkurs 4)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom av examinator bestämd tid efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Pedagogik som forskningsområde I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Pedagogik som forskningsområde II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Kommunikation och professionella samtal I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Kommunikation och professionella samtal II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Ledarskap, organisation och lärande I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Ledarskap, organisation och lärande II
När det obligatoriska momentet är fullgjort anges Deltagit (DT).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

22,5 högskolepoäng från Pedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning arbetslivspedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng, Pedagogik, inriktning specialpedagogik, grundkurs, 30 högskolepoäng alternativt Lärarexamen, 210-330 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Delkurs 2 får ej medtagas i examen tillsammans med Pedagogik, Kommunikation och professionella samtal, 7,5 högskolepoäng.
Delkurs 3 får ej medtagas i examen tillsammans med Pedagogik, Ledarskap,organisation och lärande, 7,5 högskolepoäng.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Rienecker, Lotte & Stray Jørgensen, Peter (2014)
Att skriva en bra uppsats
Malmö: Liber

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur
Ahlberg, Ann (2007)
Specialpedagogik av igår, idag och i morgon
Pedagogisk forskning i Sverige 2007. Årg 12, (valda delar läses)
Bryman, Alan (2011)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber, (valda delar läses)
Feinberg, Walter & Soltis, Jonas F. (2004)
School and Society
New York: Teachers collage Press, (läs utdrag på Google book search, valda delar)
Pommer Nilsson, Peter (2003)
En introduktion till pedagogik i arbetslivet
Educational Reports 72. Umeå Universitet
Uljens, Michael (2008)
Allmän pedagogik
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Gjerde, Susann (2012)
Coaching: vad, varför, hur
Lund: Studentlitteratur
Jordan, Thomas (2015)
Konflikthantering i arbetslivet. Förstå, hantera, förebygg
Malmö: Gleerups utbildning
Nilsson, Björn & Waldemarson, Anna-Karin (2016)
Kommunikation. Samspel mellan människor
Lund: Studentlitteratur
Wilhelmson, Lena & Döös, Marianne (2016)
Dialogkompetens för utveckling i arbetsliv och samhälle
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Börnfelt, Per-Ola (2009)
Arbetsorganisation i praktiken. En kritisk introduktion till arbetsorganisationsteori
Stockholm: SNS Förlag
Döös, Marianne & Waldenström, Kerstin, red. (2008)
Chefskapets former och resultat. Två kunskapsöversikter om arbetsplatsens ledarskap
VINNOVA Rapport VR 2008:15
Ellström, Per-Erik, Fogelberg Eriksson, Anna, Kock, Henrik & Wallo, Andreas, red (2016)
Mot ett förändrat ledarskap? Om chefers arbete och ledarskap i ett organisationsperspektiv
Lund: Studentlitteratur
Granberg, Otto & Ohlsson, Jon (2016)
Kollektivt lärande - i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur

Delkurs 4: Obligatorisk litteratur
Bryman, Alan (2011)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber, (valda delar läses)


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillkommer:
Delkurs 1
Vetenskapliga artiklar om ca 100-150 sidor tillkommer och väljs av den studerande i samråd med lärare.
Delkurs 2
Vetenskaplig litteratur om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.
Delkurs 3
Vetenskaplig litteratur om ca 100 sidor tillkommer enligt lärares anvisning.
Delkurs 4
Vetenskaplig litteratur om ca 450 sidor, med särskild relevans för det valda området för det självständiga arbetet, väljs av den studerande i samråd med handledare.


Se denna kursplan som PDF