Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Kursplan


Retorik, kandidatkurs, 30 högskolepoäng
Rhetoric, Advanced Course, 30 Credits


Kurskod: RE003G Utbildningsområde: Humanistiska området
Huvudområde: Retorik Högskolepoäng: 30
    Ämnesgrupp (SCB): Retorik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2E
Inrättad: 2014-12-11 Senast ändrad: 2015-09-29
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2018 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
- känna till grunddragen i retorikens didaktik,
- kunna förklara en progression mellan olika moment i retorikundervisningen,
- vara orienterad om aktuell forskning inom retorikvetenskapen, och
- ha en fördjupad förståelse av retorikens såväl klassiska som moderna teorier och metoder genom tillämpning på ett självvalt undersökningsområde.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- förmedla retorikens etiska grundprinciper,
- skissa en grundkurs i praktisk retorik för olika målgrupper,
- förmedla retorikens teoretiska grunder till olika målgrupper,
- förhålla sig självständigt och kritiskt till retorikens teorier och metoder,
- använda olika analysmetoder inom retorikvetenskapen för att tolka och kritiskt granska retoriska objekt,
- med ett ökat ansvar för det egna lärandet självständigt samla in och med ett vetenskapligt förhållningssätt behandla material utifrån de formulerade frågeställningarna,
- med ökad självständighet sammanställa en teori- och forskningsöversikt för en vetenskaplig uppsats,
- med utgångspunkt i huvudområdet självständigt genomföra kritiska och argumenterande analyser,
- framföra sina analysresultat på ett genomtänkt och vetenskapligt sätt i skrift, och
- genomföra en uppsatsopposition.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- ge konstruktiv kritik till kursdeltagares framföranden,
- identifiera och använda relevanta informationsresurser, såväl fysiska som elektroniska,
- värdera retorikvetenskapliga undersökningar ur ett etiskt perspektiv,
- tillämpa teoretisk kunskap i analyser av retoriska objekt och retoriska situationer, och
- på ett utvecklat sätt värdera hur vetenskap skiljer sig från andra former av kunskapsbildning.


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1
Retorikens didaktik 7,5 högskolepoäng
Studenterna introduceras i att analysera och praktisera metoder för en effektiv retorikundervisning på olika nivåer innanför och utanför utbildningssystemet. Delkursen ger grundläggande kunskaper för en modern retorikundervisning med utgångspunkt i den klassiska retoriken, där exempelvis olika moment i undervisningen relateras till olika mottagare och retoriska övningar.

Delkurs 2
Retorik som kunskapsteori och metod, 7,5 högskolepoäng
Delkursen lägger fokus på filosofiska och metodiska aspekter inom retorikforskningen. Modern och neoklassisk retorikteori, retorisk kritik, genusfrågor, krisretorik och medieretorikpresenteras och diskuteras utifrån aktuell forskning. Delkursen utgörs delvis av förberedande litteraturstudier inför uppsatsarbetet och utformas därför efter uppsatsens inriktning.

Delkurs 3
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
I delkursen tränar studenten sin förmåga till självständigt undersökningsarbete i form av ett vetenskaplig självständigt arbete. I delkursen ingår såväl att framlägga och försvara ett självständigt arbete som att opponera på ett framlagt självständigt. Särskild vikt läggs vid problemformulering, metodval och resultatanalys.

Delkursernas ordning kan komma att ändras.


Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, redovisningar och handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Retorikens didaktik, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Muntliga och skriftliga redovisningar. (Delkurs 1)
Retorik som kunskapsteori och metod I, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Författande av skriftlig PM. (Delkurs 2)
Retorik som kunskapsteori och metod II, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0500)
Muntliga och skriftliga uppgifter samt genom obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier. (Delkurs 2)
Självständigt arbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0600)
Författande av ett självständigt arbete, försvar av detta arbete och opposition på annat arbete samt obligatoriska moment i form av deltagande i oppositionsseminarier. (Delkurs 3)

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Retorikens didaktik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Retorik som kunskapsteori och metod I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Retorik som kunskapsteori och metod II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Självständigt arbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs
För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Retorik, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Information om examinationstillfällena (inklusive fullgörande av obligatoriska moment) publiceras på avsedd plats på universitetets hemsida.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Delkurs 1: Obligatorisk litteratur

Retorikens didaktik
Temanummer av Rhetorica Scandinavica 38, (2006)
Afthonios [inledning, översättning och kommentar av Anders Eriksson] (2002)
Retoriska övningar: Afthonios' Progymnasmata
Nora: Nya Doxa
Bakken, Jonas (2009)
Retorikk i skolen
Oslo: Universitetsforlaget
Kindeberg, Tina (2011)
Pedagogisk retorik: Den muntliga relationen i undervisningen
Stockholm: Natur och Kultur
Sigrell, Anders (2008)
Retorik för lärare: konsten att välja språk konstruktivt
Ödåkra: Retorikförlaget

Delkurs 1: Referenslitteratur
Ad Herennium
Åstorp: Retorikförlaget, (2009)
Aristoteles (2012)
Retoriken: översättning, noter och inledning av Johanna Akujärvi; med introduktion av Janne Lindqvist Grinde
Ödåkra: Retorikförlaget
Crowley, Sharon & Hawhee, Debra (1999)
Ancient Rhetoric for Contemporary Students
Needham Heights, MA: Allyn and Bacon
Gunnarson, Hans (2012)
Lärarens retorik: om tal och samtal i läraryrket
Stockholm: Liber
Hansson, Stina (red.) (2003)
Progymnasmata: retorikens bortglömda text- och tankeform
Åstorp: Rhetor
Johannesson, Kurt (2003 eller senare utgåva)
Retorik eller konsten att övertyga
Stockholm: Pan
Lindfors, Kerstin & Munkby, Anna Karin (2001)
Retorik i grundskolan
Stockholm: Fortbildningsförlagen
Lindfors, Kerstin & Munkby, Anna Karin (2001)
Retorik i grundskolan. Övningshäfte
Stockholm: Fortbildningsförlagen
Lucas, Stephen (senaste upplagan)
The Art of Public Speaking
New York: McGrawHill, (valda delar läses)
Mendelson, Michael (2002)
Many sides: a protagorean approach to the theory, practice and pedagogy of argument
Dordrecht: Kluwer Academic
Quintilianus, Marcus Fabius (1987)
Quintilian on the Teaching of Speaking and Writing. Translations from Books one, two, and ten of the Institutio Oratoria
Carbondale: Southern Illinois University Press, (Alternativt onlineversion av Institutio Oratoria: http://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Quintilian/Institutio_Oratoria/home.html)
Terner, Lars (1993)
Lärarkurser i talekonst: planering och genomförande
Uppsala: Centrum för barn- och ungdomsvetenskap; Centrum för didaktik

Delkurs 2: Obligatorisk litteratur
Bizzel, Patricia & Herzberg, Bruce (2001 eller senare utgåva)
The Rhetorical Tradition: Readings from Classical Times to the Present
Boston; New York: Bedford/St. Martin's
Gray-Rosendale, Laura & Gruber, Sibylle (red.) (2001)
Alternative rhetorics: challenges to the rhetorical tradition
Albany, NY: State University of New York Press, (valda delar läses)
Jasinski, James (2001)
Sourcebook on Rhetoric: Key Concepts in Contemporary Rhetorical Studies
Thousand Oaks, Calif: Sage Publications, (valda delar läses)
Lucaites, John Louis, Celeste Michelle Condit & Sally Caudhill (1999)
Contemporary Rhetorical Theory: A Reader
New York: Guilford Press, (valda delar läses)
Mral, Brigitte (2009)
Women's rhetoric: argumentative strategies of women in public life
Åstorp: Retorikförlaget
Mral, Brigitte & Vigsø, Orla (2012)
Krisretorik. Retoriska aspekter på kriskommunikation
Ödåkra: Retorikförlaget
Perelman, Chaïm (2004 eller senare utgåva)
Retorikens imperium. Retorik och argumentation
Stockholm: Brutus Östlings bokförlag Symposium, (valda delar läses)

Delkurs 2: Referenslitteratur
Booth, Wayne C. (2004)
Forskning och skrivande: konsten att skriva enkelt och effektivt
Lund: Studentlitteratur
Enos, Theresa (utg.) (1996)
Encyclopedia of Rhetoric and Composition: Communication from Ancient Times to the Information Age
New York and London: Garland
Herrick, James A. (2008 eller senare utgåva)
The History and Theory of Rhetoric: An Introduction
Boston: Allyn and Bacon
Mral, Brigitte, Gelang, Marie & Bröms, Emelie (2015)
Kritisk retorikanalys. Text - bild - actio
Ödåkra: Retorikförlaget
Sloane, Thomas O. (2001)
Encyclopedia of Rhetoric
Oxford: Oxford University Press

Delkurs 3: Obligatorisk litteratur
Institutionen för Humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Örebro universitet (2016)
Att skriva uppsats i retorik på kandidatnivå
(kompendium; distribueras via Blackboard)
Språkrådet (2008 eller senare utgåva)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Delkurs 3: Referenslitteratur
Svenska akademiens ordlista över svenska språket
http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista
Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1996 eller senare utgåva)
Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
Lund: Studentlitteratur


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

På delkurs 1 tillkommer ett urval av artiklar samt handböcker enligt särskild lista, ca 700 sidor.
På delkurs 2 tillkommer ytterligare material, ca 500 sidor.
Litteratur avseende uppsatsförfattandet på delkurs 3 väljs i samråd med handledare.

Samtlig litteratur kan läsas i tryckt format eller motsvarande elektronisk utgåva.


Se denna kursplan som PDF