Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Digitalisering, ny teknologi, AI och juridik, avancerad nivå, 15 högskolepoäng
Digitalization, New Technologies, AI and Law, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: RV124A Utbildningsområde: Juridiska området
Huvudområde: Rättsvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Juridik och rättsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2018-08-16 Senast ändrad: 2018-10-01
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursen har följande övergripande mål:
- Studenterna ska ha förvärvat fördjupade kunskaper om hur internet, digitalisering, automatisering och teknologi, såsom peer-to-peer-teknologi och artificiell intelligens, förhåller sig till juridiken och dess grundläggande principer;
- Studenterna ska ha förvärvat grundläggande kunskaper om europeiska och internationella rättsliga ramverk som särskilt aktualiseras vid digital överföring, såsom EU:s allmänna dataskyddsförordning, GDPR;
- Studenterna ska ha uppnått allmän förståelse om relationen mellan algoritmer och juridik, samt dess betydelse, möjligheter och begränsningar
- Studenterna ska ha utvecklat förmåga att djupgående diskutera och analysera etiska aspekter på digitalisering, inklusive på användningen av AI i juridisk verksamhet

Efter genomgången kurs ska studenterna ha uppnått en djupgående förståelse för samspelet mellan teknologi, digitalisering och juridik, och kunna tolka och analysera grundläggande principer och juridiska såväl som etiska resonemang på detta område. Studenterna ska ha förmåga att kritiskt utvärdera företeelser såsom sociala media, nya media och artificiell intelligens och diskutera dem utifrån ett juridiskt perspektiv.

Studenterna ska också kunna undersöka och reflektera över juridiska och etiska frågeställningar som har betydelse för produktion och användning av ny teknologi och kritiskt kunna diskutera juridiska problem som aktualiseras av distribution online av digitalt innehåll och tjänster.


Kursens huvudsakliga innehåll

Tekniska förändringar förändrar samhället. De tekniska förändringarna är beroende av juridik i teori och praktik. Under kursen ägnas särskild uppmärksamhet åt vilken betydelse ny teknologi har för juristyrket och åt de juridiska frågor som uppkommer genom digital överföring, automatisering, artificiell intelligens och den digitala ekonomin. Särskild uppmärksamhet ägnas också åt digitalt tillhandahållande av innehåll genom icke-traditionella metoder, såsom peer-to-peer-teknologi, och vilken betydelse detta har för affärslivet och juridisk verksamhet.

Kursen omfattar de viktigaste europeiska och internationella juridiska ramverken avseende informationsteknologi och media. Den juridiska behandlingen av digitala tjänster och internets roll på EU:s inre marknad diskuteras, liksom friheten att publicera och fri rörlighet för varor och tjänster. Även skattefrågor behandlas sammanhanget av e-handel och digital leverans såväl inom som utom EU.

Primär EU-rätt, såsom EU:s rättighetsstadga och EU:s fördrag med de grundläggande friheterna i relation till informationsteknologi och internet utgör det grundläggande ramverket för kursen, tillsammans med sekundär EU-rätt såsom GDPR och relevanta internationella regelverk.

Medias och informationsteknologins roll i ett demokratiskt samhälle och dessas implikationer för mänskliga rättigheter introduceras också. Nya rättigheter och skyldigheter, såsom rätten att bli glömd och rätten att raderas, diskuteras ingående.

Uppmärksamhet ägnas också till den historiska utvecklingen av internet och digital teknologi fram till idag. Den pedagogiska målsättningen med denna infallsvinkel är att skapa medvetenhet om samspelet mellan teknologiska landvinningar, dessas omfattande användning och anpassning och förändringar i rätten.

Inom ramen för legal tech kommer studenterna att lära sig om algoritmer och juridik, närmare bestämt hur juridik kan omvandlas till data och varför detta är viktigt när AI används i juridisk verksamhet. I detta sammanhang är etiska frågor av stor betydelse.


Studieformer

Föreläsningar, individuella uppgifter, seminarier och författande av en forskningsrapport.

Närvaro och aktivt deltagande under seminarier är obligatoriskt. Muntliga och skriftliga uppgifter ingår som förberedelser för seminarierna.

Kursen innefattar praktik om två veckor, I syfte att undersöka den praktiska tillämpningen av de juridiska frågorna som diskuteras under kursen. Praktikperioden kan ersättas av en tilläggsuppgift, såsom ett självständigt arbete som presenteras muntligt eller skriftligt i enlighet med instruktioner från examinator.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Skriftlig examination, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Forskninsrapport inkluisive muntlig examination.
Obligatoriska moment, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Minst 5 seminarier och individuella uppgifter.
Praktik (eller tilläggsuppgift), 3 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Praktik inom ett område som är relevant i relation till kursens innehåll som dokumenteras genom en skriftlig rapport. Kan ersättas av tilläggsuppgift i enlighet med examinators instruktioner.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Skriftlig examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Obligatoriska moment
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Praktik (eller tilläggsuppgift)
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


Betygen för de ovan nämnda examinationsformerna sammanvägs till ett slutbetyg. För att få G krävs att samtliga examinationsmoment är godkända.

Som betyg på kursen används också i ECTS, A, B, C, D, E, FX eller F

Skriftlig examinationsuppgift
Som betyg används A, B, C, D, E, FX eller F.

Obligatoriska moment
Som betyg används A, B, C, D, E, FX eller F.

Praktik (eller tilläggsuppgift)
Som betyg används Fail (FX), Pass (C)

Betygen för de ovan nämnda examinationsformerna sammanvägs till ett slutbetyg. För att få C krävs att samtliga examinationsmoment är C.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i rättsvetenskap, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår eller 180 högskolepoäng på grundnivå varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i medie- och kommunikationsvetenskap, där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår. Alternativt 180 högskolepoäng på grundnivå inom Juristprogrammet. Dessutom krävs Engelska 6/Engelska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Undervisning på engelska förekommer på kursen.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 12 till 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Ashley, Kevin D Senaste upplagan / Last edition
Artificial Intelligence and Legal Analytics. New Tools for Law Practice in the Digital Age
Cambridge University Press, 426 sidor
Murray, Andrew Senaste upplagan / Last edition
Information Technology Law: The Law and Society
Oxford Publisher, 640 sidor
Perry Keller Senaste upplagan / Last edition
European and International Media Law, Liberal Democracy, Trade, and the New Media,
Oxford Publisher, 500 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Relevanta artiklar omfattande ca 500 sidor för seminarierna anges i början av kursen på Blackboard.

Relevant articles and materials of approximately 500 pages for the seminars will be listed on Blackboard at the beginning of the course.


Se denna kursplan som PDF