Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socialt arbete, avancerad nivå, Samhällsarbete utifrån ett nationellt och internationellt perspektiv, 15 högskolepoäng
Social Work, Community Work in a National and International Perspective, Second Cycle, 15 Credits


Kurskod: SA105A Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2014-12-18 Senast ändrad: 2017-04-03
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- redovisa kunskaper om samhällsarbetets utveckling utifrån ett nationellt och internationell perspektiv,
- kritiskt granska teorier om strukturellt arbete: samhällsarbete, förebyggande socialt arbete och social mobilisering,
- självständigt analysera metoder, arbets- och förhållningssätt inom olika inriktningar av samhällsarbete,
- redogöra för och kritiskt reflektera över centrala regler och lagstiftning som har betydelse för samhällsarbete och social planering på lokal och nationell nivå,
- analysera samspelet mellan samhälleliga strukturer och individuella livsvillkor,
- kunskap om och förståelse för hur psykologiska och socialpsykologiska mekanismer påverkar människors interaktioner och handlingsutrymme,
- tillämpa kunskaper och färdigheter för att genomföra och utforma sociala innovationer tillsammans med ideella och idéburna organisationer riktat mot en specifik målgrupp eller riktat mot en stadsdel eller bostadsområde,
- presentera ett förslag till ett samhällsarbete på grupp och eller strukturell nivå baserat på terorier och metoder för samhällsarbete samt
- reflektera över socionomens roll utifrån ett kunskapsteoretiskt perspektiv där fokus läggs på sociala interventioner och människors delaktighet.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen avser att ge kunskaper om samhällsarbete, teorier och metoder, utifrån ett nationellt och internationellt perspektiv. Vidare ger kursen kunskap om centrala begrepp inom det strukturinriktade sociala arbetet som sociala interventioner, social mobilisering, socialt utvecklingsarbete och preventivt socialt arbete. Under kursen problematiseras samhällsarbetets roll inom offentlig sektor och inom de ideella och idéburna organisationerna satt i relation till den moderna välfärdsstaten. Vidare ges verktyg för att analysera människors livsvillkor och de strukturer som begränsar och möjliggör social handling samt att genomföra socialt förändringsarbete tillsammans med dem som är berörda på grupp och samhällelig nivå.

Övrigt: Kursen samläses med Socionomprogrammet.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom seminarier, gruppövningar, projektarbete samt föreläsningar.

Om studenten har resterande moment under pågående kurs skall dessa vara inlämnade senast vid angivet datum. I annat fall görs en ny uppgift vid tillfälle som examinator uppger.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Teorier och metoder för samhällsarbete I, 7 högskolepoäng. (Provkod: 0740)
Individuell skriftlig hemtentamen.
Teorier och metoder för samhällsarbete II, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0741)
Seminarier med individuella skriftliga uppgifter.
Teorier och metoder för samhällsarbete III, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0742)
Projektarbete i form av en skriftlig gruppuppgift med muntlig presentation.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Teorier och metoder för samhällsarbete I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Teorier och metoder för samhällsarbete II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Teorier och metoder för samhällsarbete III
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För betyget Väl Godkänd krävs dessutom betyget Väl Godkänd på kursens individuella skriftliga hemtentamen.

Kursvärdering:
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Aronsson, Pia och Wahlberg, Stefan (2004)
Strategier och arbetsmetoder inom samhällsarbetet
Örebro: Örebro universitet, 100 sidor
Beach Dennis, Sernhede Ove (2012). Learning Processes and Social Mobilization in a Swedish Metropolitan, Hip.Hop Collective
Urban Education Journal, volume 47, sid. 939-958
London: Sage, 19 sidor
Bourdieu, Pierre (1999)
Praktiskt förnuft
Göteborg: Daidalos förlag, 202 sidor
Carlberg, Alec (2001)
Socialt företagande: om den sociala ekonomins dynamik. Exemplet Basta Arbetskooperativ.
Stockholm: Socialstyrelsen, 71 sidor
Fook, Jan (2012)
Social Work A Critical Approach to Practice
London: Sage Publications, 192 sidor
Hugman, Richard (2010)
Understanding International Social Work: a Critical Analysis
Basingstoke: Palgrave Macmillan, 160 sidor
Lindgren, Simon (red) (2009)
Ungdomskulturer
Malmö: Gleerups Utbildning AB, 175 sidor
Månson Per (2010)
Moderna samhällsteorier: traditioner, riktningar, teoretiker
Stockholm Norstedts, 465 sidor, Pierre Bourdieu och klassamhällets reproduktion av Jan Carle, 41 sidor
Plan och Bygglag (2010:900)
.
Popple, Keith (2009)
Analysing community work its theory and practice
Great Britain: Open University Press, 72 sidor
Regeringskansliet (2011)
FN:s konventioner om de mänskliga rättigheterna
Stockholm, 148 sidor, (pdf)
Regeringskansliet (2012)
Sveriges femte periodiska rapport till FN:s kommitté för barnets rättigheter om barnkonventionens genomförande under 2007- 2012
Stockholm, 124 sidor
Segerström, Eva (1998). Collective action in a refugee camp. A case study, I Soydan Haluk (1998)
Social work and minorities
UK: Taylors and Francis, 20 sidor
Socialtjänstlagen (2002:453)
.
Ungdomsstyrelsen (2010)
Från snack till verkstad: förebyggande utvecklingsarbete med ungdomar
Stockholm, 116 sidor. http://www.ungdomsstyrelsen.se/order/
Wahlberg, Stefan (2013)
Samhällsarbete - strategier för socialt arbete
Stockholm: Nordstedts juridik, 357 sidor
Wiikinson, Richard och Pickett, Kate (2011)
Jämlikhetsanden; därför är mer jämlika samhällen nästan alltid bättre samhällen
Stockholm: Karneval förlag, 360 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.

Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.


Se denna kursplan som PDF