Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

Kursplan


Socialt arbete, avancerad nivå, Organisation, ledarskap och samverkan, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Organization, Leadership and Collaboration, Second Cycle, 7.5 Credits


Kurskod: SA110A Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Socialt arbete Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Socialt arbete och social omsorg
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2015-01-12 Senast ändrad: 2017-04-03
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2017 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska de organisatoriska villkorens betydelse för det sociala arbetets utövande,
- visa förmåga att kritiskt reflektera över samt tillämpa teorier och forskning om organisationer och dagens arbetsliv i relation till det sociala arbetets kontext,
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över ledarskapsteorier, ledarskapets betydelse i socialt arbete samt rättsliga aspekter på arbetsledning,
- visa kunskap om och förståelse för betydelsen av lagarbete och olika samarbetsformer vid utövande av socialt arbete,
- visa kunskap och förståelse för aspekter av samarbete och samverkan i och mellan olika arbetsgrupper och yrkesfunktioner samt
- visa kunskap om och förmåga att kritiskt reflektera över jämställdhet och mångfald ur ett organisations- och medarbetarperspektiv.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar teorier om människobehandlande organisationer och om ledarskap. Under kursen problematiseras organisationens betydelse för det sociala arbetets genomförande. Kursen syftar även till att ge kunskap om och betydelsen av olika samverkansformer och interprofessionellt samarbete i arbetsgrupper.


Studieformer

Undervisningen bedrivs genom seminarier, tillämpnings- och laborativa moment, gruppövningar, projektarbete samt föreläsningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Organisation, ledarskap och samverkan II, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0713)
Seminarier och workshops, inklusive muntlig och skriftlig uppgift, individuellt och i grupp.
Obligatoriskt deltagande i övning i muntlig framställan.
Organisation, ledarskap och samverkan I, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0714)
Individuell skriftlig tentamen.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Organisation, ledarskap och samverkan II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Organisation, ledarskap och samverkan I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


Betyg på hel kurs:
För att få betyget Godkänd krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För att få betyget VG krävs VG på den Individuella skriftliga hemtentamen.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete. Dessutom krävs Svenska B/Svenska 3

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Rätten till förnyat prov:
- Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen tidigast två veckor och senast fem veckor efter expediering av betygsbeslutet för ordianarie examination. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start. Därefter hänvisas studenten till nästa ordinarie tillfälle, när kursen ges igen.

Samläsning sker med Socionomprogrammet termin 7.

Kursutvärdering
Kursen utvärderas skriftligt efter kursens slut.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Allvin, Michael m fl (2006)
Gränslöst arbete- socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet.
Malmö: Liber, 188 sidor
Arbetsmiljöverket (2015)
Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd om organisatorisk och social arbetsmiljö; AFS 2015:4
12 sidor
Blomqvist, Camilla (2012)
Samarbete med förhinder- om samarbete mellan BUP, socialtjänst, skola och familj.
Göteborgs universitet: Institutionen för socialt arbete, Skriftserie 2012:4, Valda delar. Elektronisk resurs.
Ellström, Per- Erik, Eriksson Fogelberg, Anna Kock, Henrik & Wallo, Andreas (red) (2016)
Mot ett förändrat ledarskap. Om chefers arbete och ledarskap i ett organsiationsperspektiv
Lund: Studentlitteratur, 229 sidor
Lennéer Axelson, Barbro & Thylefors, Ingela (2005)
Arbetsgruppens psykologi
Stockholm: Natur och Kultur, 255 sidor
Linde, Stig & Svensson, Kerstin (red.) (2013)
Förändringens entreprenörer och tröghetens agenter: människobehandlande organisationer ur ett nyinstitutionellt perspektiv
Stockholm:Liber, 205 sidor
Shanks, Emelie & Lundström Tommy (2015.) Chefer och ledare i socialt arbete.
Tidskriften Socionomen 2015:3
sid 26-41
Thylefors, Ingela (2016)
Chef och ledarskap inom välfärdssektorn
Stockholm: Natur och kultur, 263 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Litteraturen läses i den senaste upplagan. Om en senare upplaga än vad som anges ovan finns, läses denna.


Artiklar tillkommer enligt lärares anvisning, ca 100 sidor.


Se denna kursplan som PDF