Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Arbetsterapi, Förebyggande och hälsofrämjande arbete, 7,5 högskolepoäng
Occupational Therapy, Preventive and Health Promotion, 7.5 Credits


Kurskod: AT014G Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Arbetsterapi Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Terapi, rehabilitering och kostbehandling
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2017-11-14 Senast ändrad: 2018-09-25
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- redogöra för relevanta begrepp inom folkhälsa och dess relation till arbetsterapi
- redogöra för aktuell forskning med relevans för förebyggande och hälsofrämjande arbete inom arbetsterapi
- beskriva hälsofrämjande arbete inom arbetsterapi
- redogöra för relevanta hälsoekonomiska begrepp och dess relation till arbetsterapi.

Färdighet och förmåga
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- planera och kommunicera, skriftligt och muntligt, hälsofrämjande arbete kopplat till arbetsterapeutens arbetsområden
- identifiera och använda kunskap om interprofessionell samverkan.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande skall efter avslutad kurs kunna
- värdera folkhälsomålen, och dess tillämpning inom arbetsterapi såsom hälsofrämjande arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå.


Kursens huvudsakliga innehåll

- Nationellt folkhälsoarbete, politik och mål
- Teorier och begrepp inom folkhälsoområdet
- Hälsans bestämningsfaktorer
- Hälsofrämjande arbete inom arbetsterapi
- Folkhälsovetenskapliga metoder tillämpbara inom arbetsterapi
- Forskning med relevans för området och målgrupperna inom arbetsterapi
- Interprofessionell samverkan
- Hälsoekonomi


Studieformer

Föreläsningar, seminarium och grupparbeten.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Folkhälsoprojekt och arbetsterapi, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Skriftlig projektrapport genomförd i par samt reflektion. Parindelning beslutas av kursansvarig. Seminarium med enskild opposition. Deltagande i seminarium förutsätter inlämnad rapport. För betyget G krävs godkänd skriftlig rapport och personlig reflektion samt godkänt deltagande/presentation vid examinationsseminarium. Vid betyget U på projektrapporten görs en komplettering för att uppnå betyget G. Kompletteringen skall vara inlämnad inom 10 arbetsdagar efter det att betyget underkänd har delgivits den studerande. Vid underkänt/ej genomfört seminarium erbjuds omexaminationstillfälle inom fem veckor efter ordinarie tillfälle. Rapport som lämnas in efter utsatt sluttid examineras i samband med att underkända examinationers kompletteringar rättas. Inom ramen för kursen ges två kompletteringstillfällen därefter gäller nästa kurstillfälles inlämningstider.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Folkhälsoprojekt och arbetsterapi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Arbetsterapi 60 högskolepoäng

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Axelsson, Runo; Bihari Axelsson (red) (senaste upplagan)
Folkhälsa i samverkan mellan professioner, organisationer och samhällssektorer
Lund : Studentlitteratur
Ewles, Linda & Simnet, Ina (senaste upplagan)
Hälsoarbete
Lund: Studentlitteratur
Ferraz-Nunes, José & Karlberg, Ingvar (senaste upplagan)
Hälsoekonomi: begrepp och tillämpningar
Lund: Studentlitteratur
Kielhofner, Gary (senaste upplagan)
Model of human occupation: Teori och tillämpning
Lund: Studentlitteratur, (Valda delar)
Kroksmark, Ulla (red.) (senaste upplagan)
Hälsa och aktivitet i vardagen: Att främja hälsa ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
Nacka: Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter
Socialstyrelsen (senaste upplagan)
Nationella riktlinjer för sjukdomsförebyggande metoder 2011. Tobaksbruk, riskbruk av alkohol, otillräcklig fysisk aktivitet och ohälsosamma matvanor. Stöd för styrning och ledning
Stockholm: Socialstyrelsen, http://www.socialstyrelsen.se/
Svanström, Leif (senaste upplagan)
En introduktion till Folkhälsovetenskap
Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur
Boyt Schell, Barbara; Gillen, Glen & Scaffa, Marjorie (red.) (senaste upplagan)
Willard & Spackman's Occupational Therapy
Lippincott Williams & Wilkins
Hallberg, Lillemor (red.) (senaste upplagan)
Hälsa och livsstil: forskning och praktiska tillämpningar
Lund: Studentlitteratur
Pellmer, Kristina; Wramner, Bengt & Wramner, Håkan (senaste upplagan)
Grundläggande folkhälsovetenskap
Stockholm: Liber
Wilcock, Ann (senaste upplagan)
An Occupational Perspective of Health
Thorofare, NJ: Slack


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Viss litteratur används inte i sin helhet.
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.


Se denna kursplan som PDF