Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Idrott och hälsa - kunskaper, lärande och bedömning, 7,5 högskolepoäng | |||
Physical Education - Knowledge, Learning and Evaluation, 7.5 Credits |
Kurskod: | ID011G | Utbildningsområde: | Idrottsområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Idrott | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Idrott/idrottsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2014-11-25 | Senast ändrad: | 2015-04-10 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- kunskap om forskning avseende kunskaper, lärande och bedömning inom ämnet idrott och hälsa
- kunskaper om betyg och bedömning i ämnets praktik samt förståelse för hur det som bedöms beror på olika faktorer.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva centrala s.k. kunskapskvaliteter, och ge exempel på kunskapsutveckling i ämnet,
- använda forskningsresultat som en grund för den egna undervisningen
- visa förmåga att formulera kriterier för bedömning och betygssättning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- vid bedömning och betygssättning tillämpa och beakta föreskrifter om bedömningens inriktning i läro- och kursplaner samt övriga riktlinjer och bedömningsstöd
- utveckla underlag och metoder för likvärdig och rättvis bedömning.
- kunskaper, lärande och bedömning
- Betyg och bedömning i idrott och hälsa.
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på individuell skriftlig uppgift.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Idrott och hälsa I, 30 högskolepoäng och Idrott och hälsa II, 30 högskolepoäng eller motsvarande.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Artiklar tillkommer.