Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Idrott och hälsa - kunskaper, lärande och bedömning, 7,5 högskolepoäng
Physical Education - Knowledge, Learning and Evaluation, 7.5 Credits


Kurskod: ID011G Utbildningsområde: Idrottsområdet
Huvudområde: Idrott Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Idrott/idrottsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2014-11-25 Senast ändrad: 2015-04-10
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs ha
- kunskap om forskning avseende kunskaper, lärande och bedömning inom ämnet idrott och hälsa
- kunskaper om betyg och bedömning i ämnets praktik samt förståelse för hur det som bedöms beror på olika faktorer.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- beskriva centrala s.k. kunskapskvaliteter, och ge exempel på kunskapsutveckling i ämnet,
- använda forskningsresultat som en grund för den egna undervisningen
- visa förmåga att formulera kriterier för bedömning och betygssättning.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs har den studerande förmågan att
- vid bedömning och betygssättning tillämpa och beakta föreskrifter om bedömningens inriktning i läro- och kursplaner samt övriga riktlinjer och bedömningsstöd
- utveckla underlag och metoder för likvärdig och rättvis bedömning.


Kursens huvudsakliga innehåll

- kunskaper, lärande och bedömning
- Betyg och bedömning i idrott och hälsa.


Studieformer

Föreläsningar, seminarier och workshops.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Idrott och hälsa - kunskaper, lärande och bedömning I, 5 högskolepoäng. (Provkod: 0001)
Individuell skriftlig uppgift.
Idrott och hälsa - kunskaper, lärande och bedömning II, 2,5 högskolepoäng. (Provkod: 0002)
Skriftliga och muntliga uppgifter i samband med seminarier och workshops.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Idrott och hälsa - kunskaper, lärande och bedömning I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Idrott och hälsa - kunskaper, lärande och bedömning II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


För betyget Väl Godkänd på kursen krävs VG på individuell skriftlig uppgift.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Idrott och hälsa I, 30 högskolepoäng och Idrott och hälsa II, 30 högskolepoäng eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Larsson, Håkan & Meckbach, Jane (red) (2007)
Idrottsdidaktiska utmaningar
Stockholm: Liber, 304 sidor, (valda delar)
Lundahl, Christian (2014)
Bedömning för lärande
Lund: Studentlitteratur, 208 sidor
Skolverket (2013)
Bedömningsstöd Idrott och hälsa. Skriftlig del samt film
Stockholm: Skolverket, http://www.skolverket.se
Skolverket (2007)
Idrott och hälsa - En samtalsguide om kunskap, arbetssätt och bedömning
Stockholm: Liber, 55 sidor, http://www.skolverket.se/publikationer?id=1885
Skolverket (2011)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 11
11 sidor
Skolverket (2011)
Läroplan för gymnasieskolan: ämnesplaner för idrott och hälsa
13 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Artiklar tillkommer.


Se denna kursplan som PDF