Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin B, Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng
Medicine, Supervision and Evaluation in Workplace Education, Intermediate Course, 7.5 Credits


Kurskod: MC1435 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2F
Inrättad: 2013-11-12 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1: Handledning i verksamhetsförlagd utbildning, 3hp

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva och diskutera olika handledarmodeller i verksamhetsförlagd utbildning i relation till möjlighet för lärande och kunskapsutveckling
- beskriva och diskutera organisatoriska ramar och styrdokument som reglerar verksamhetsförlagd utbildning
- beskriva och diskutera handledarens roll i verksamhetsförlagd utbildning

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- planera, genomföra och utvärdera olika handledningssituationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- granska och reflektera kritiskt över handledarens roll i olika handledningssituationer i relation till möjligheter för lärande och kunskapsutveckling
- reflektera över interprofessionellt perspektiv för lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning

Delkurs 2: Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 hp

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande
-beskriva och diskutera olika instrument för bedömning av kunskaper och färdigheter i verksamhetsförlagd utbildning

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-tillämpa systematisk reflektion
-planera, genomföra och utvärdera olika handledningssituationer

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-granska och reflektera kritiskt över handledarens roll i olika handledningssituationer i relation till möjligheter för lärande och kunskapsutveckling
-reflektera över interprofessionellt perspektiv för lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning

Delkurs 3: Kommunikation, 2hp

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kommunikation
-beskriva och diskutera handledarrollen i handledningssamtalet

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-planera, genomföra och utvärdera olika handledningssituationer
-analysera samtal med fokus återkoppling

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-granska och kritiskt reflektera över betydelsen av förhållningssätt och attityder i samband med återkoppling i verksamhetsförlagd utbildning


Kursens huvudsakliga innehåll

Delkurs 1: Handledning i verksamhetsförlagd utbildning, 3hp

-olika modeller för handledning
-rollen som handledare
-ramverk och styrdokument för verksamhetsförlagd utbildning
-interprofessionellt lärande

Delkurs 2: Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 hp

-teoretiska perspektiv på begreppen kunskap och lärande
-lärstilar
-reflektionsmetodik
-kunskapsuppföljning och bedömning

Delkurs 3: Kommunikation, 2hp

-teorier om kommunikation och samtal
-förhållningsätt och attityder
-formativ bedömning och återkoppling
-makt- och genusaspekter i samtalssituationer


Studieformer

Kursen är webbaserad med totalt 3 heldagar på campus. Varje delkurs inleds med 1 dag på campus med både föreläsningar och grupparbete. Övriga moment i form av litteraturstudier, skriftliga inlämningsuppgifter, grupparbete, föreläsningar, seminarier och examinationer är webbaserade. Webbaserade seminarier sker i realtid. Skriftliga inlämningsuppgifter, grupparbete och seminarier är obligatoriska moment.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Analys av handledningssituationen, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift som seminariebehandlas
Teoretiska utgångspunkter för verksamhetsförlagd utbildning, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift
Bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift som bearbetas i grupp
Analys av återkopplande samtal, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell skriftlig inlämningsuppgift som seminariebehandlas

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Analys av handledningssituationen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Teoretiska utgångspunkter för verksamhetsförlagd utbildning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Bedömning i verksamhetsförlagd utbildning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Analys av återkopplande samtal
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Avlagd yrkesexamen/generell examen med inriktning mot medicin, odontologi, radiografi eller logopedi alternativt dietistexamen.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Skriftlig inlämningsuppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande skriftlig inlämningsuppgift ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande.

Vid frånvaro vid seminarium ska ersättningsuppgift göras som täcker innehållet i delkursens lärandemål.

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyget godkänd (G) på samtliga ingående examinationer.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, betyget godkänd (G) på Bedömning i verksamhetsförlagd utbildning samt betyget väl godkänd (VG) på två av följande examinationer: Analys av handledningssituation, Teoretiska utgångspunkter för verksamhetsförlagd utbildning, Analys av återkopplande samtal.


Övergångsbestämmelser

.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Franke, Anita (2011)
Praktikhandledning - att låta lära och att lära ut
Lund: Studentlitteratur, 76 sidor
Hedin, Anna & Svensson, Lennart (2011)
Nycklar till kunskap
Lund: Studentlitteratur, 232 sidor
Hilmarsson, Hilmar (2012)
Samtalet med känslomässig intelligens
Lund: Studentlitteratur, 351 sidor
Löw, Ole (2011)
Pedagogisk handledning
Lund: Studentlitteratur, 230 sidor
Pilhammar, Ewa (2011)
Erfarenhetsbaserad kunskap & lärande inom vård och medicin
Lund: Studentlitteratur, 94 sidor

Referenslitteratur
Jensen, Per & Ulleberg, Inger (2013)
Mellan orden - kommunikation i praktiken
Lund: Studentlitteratur, 378 sidor
Silén, Charlott & Bolander Laksov, Klara (2013)
Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård
Lund: Studentlitteratur, 315 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Tillkommer text motsvarande 50-100 sidor som distribueras vida utbildningsanordnaren samt egen vald litteratur i relation till examinationsuppgifterna.


Se denna kursplan som PDF