Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan. |
|
Kursplan |
Medicin B, Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng | |||
Medicine, Supervision and Evaluation in Workplace Education, Intermediate Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | MC1435 | Utbildningsområde: | Medicinska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medicin | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medicin | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G2F |
Inrättad: | 2013-11-12 | Senast ändrad: | 2014-03-25 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2014 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Delkurs 1: Handledning i verksamhetsförlagd utbildning, 3hp
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- beskriva och diskutera olika handledarmodeller i verksamhetsförlagd utbildning i relation till möjlighet för lärande och kunskapsutveckling
- beskriva och diskutera organisatoriska ramar och styrdokument som reglerar verksamhetsförlagd utbildning
- beskriva och diskutera handledarens roll i verksamhetsförlagd utbildning
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- planera, genomföra och utvärdera olika handledningssituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- granska och reflektera kritiskt över handledarens roll i olika handledningssituationer i relation till möjligheter för lärande och kunskapsutveckling
- reflektera över interprofessionellt perspektiv för lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning
Delkurs 2: Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 hp
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kunskap och lärande
-beskriva och diskutera olika instrument för bedömning av kunskaper och färdigheter i verksamhetsförlagd utbildning
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-tillämpa systematisk reflektion
-planera, genomföra och utvärdera olika handledningssituationer
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-granska och reflektera kritiskt över handledarens roll i olika handledningssituationer i relation till möjligheter för lärande och kunskapsutveckling
-reflektera över interprofessionellt perspektiv för lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning
Delkurs 3: Kommunikation, 2hp
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-beskriva och diskutera olika teoretiska perspektiv på kommunikation
-beskriva och diskutera handledarrollen i handledningssamtalet
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-planera, genomföra och utvärdera olika handledningssituationer
-analysera samtal med fokus återkoppling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
-granska och kritiskt reflektera över betydelsen av förhållningssätt och attityder i samband med återkoppling i verksamhetsförlagd utbildning
Delkurs 1: Handledning i verksamhetsförlagd utbildning, 3hp
-olika modeller för handledning
-rollen som handledare
-ramverk och styrdokument för verksamhetsförlagd utbildning
-interprofessionellt lärande
Delkurs 2: Lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, 2,5 hp
-teoretiska perspektiv på begreppen kunskap och lärande
-lärstilar
-reflektionsmetodik
-kunskapsuppföljning och bedömning
Delkurs 3: Kommunikation, 2hp
-teorier om kommunikation och samtal
-förhållningsätt och attityder
-formativ bedömning och återkoppling
-makt- och genusaspekter i samtalssituationer
Kursen är webbaserad med totalt 3 heldagar på campus. Varje delkurs inleds med 1 dag på campus med både föreläsningar och grupparbete. Övriga moment i form av litteraturstudier, skriftliga inlämningsuppgifter, grupparbete, föreläsningar, seminarier och examinationer är webbaserade. Webbaserade seminarier sker i realtid. Skriftliga inlämningsuppgifter, grupparbete och seminarier är obligatoriska moment.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Avlagd yrkesexamen/generell examen med inriktning mot medicin, odontologi, radiografi eller logopedi alternativt dietistexamen.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Skriftlig inlämningsuppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande skriftlig inlämningsuppgift ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande.
Vid frånvaro vid seminarium ska ersättningsuppgift göras som täcker innehållet i delkursens lärandemål.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt betyget godkänd (G) på samtliga ingående examinationer.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, betyget godkänd (G) på Bedömning i verksamhetsförlagd utbildning samt betyget väl godkänd (VG) på två av följande examinationer: Analys av handledningssituation, Teoretiska utgångspunkter för verksamhetsförlagd utbildning, Analys av återkopplande samtal.
Övergångsbestämmelser
.
Obligatorisk litteratur
Tillkommer text motsvarande 50-100 sidor som distribueras vida utbildningsanordnaren samt egen vald litteratur i relation till examinationsuppgifterna.