Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa] |
|
Kursplan |
Medicin C, Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng | |||
Medicine, Perception and Assessment in Workplace Education, Advanced Course, 7.5 Credits |
Kurskod: | MC1723 | Utbildningsområde: | Medicinska området |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Medicin | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Medicin | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Fördjupning: | G1F |
Inrättad: | 2012-11-13 | Senast ändrad: | 2013-09-23 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2014 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
- Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt granska och analysera lärande ur olika teoretiska perspektiv
- kritiskt granska och analysera handledningsmodeller avseende möjligheter och hinder för lärande i verksamhetsförlagd utbildning
- kritiskt granska och analysera hur psykologiska, sociala och organisatoriska faktorer kan påverka handledningsprocesser
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt granska och analysera olika pedagogiska verktyg i relation till studenters lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning
-planera, genomföra och utvärdera samtal med studerande i en komplex handledningssituation
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- reflektera över egna värderingar och förhållningssätt i handledningssituationen
- förhålla sig kritiskt till aktuell forskning inom det vårdpedagogiska forskningsfältet
Teoretiska perspektiv på lärande och kunskapsutveckling
Olika modeller för handledning
- Styrdokument för verksamhetsförlagd utbildning
Bedömning av studentprestationer
- systematisk reflektion
- professionella samtal
- feedback som verktyg för lärande
- lärstilar och lärstrategier
- portfolio
- interprofessionellt lärande
- genusaspekter i verksamhetsförlagd utbildning och handledning
- mångkulturella aspekter i verksamhetsförlagd utbildning och handledning
Maktaspekter i verksamhetsförlagd utbildning och handledning
Kursen ges delvis på distans med möten i realtid via kommunikationsplattformen Blackboard. . Ett krav är tillgång till Internetansluten dator med ljudkort och högtalare/hörlurar. Kursen omfattar två campusförlagda träffar. Kursen bedrivs genom föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
I kursen ingår följande obligatoriska moment
- skriftliga inlämningsuppgifter
- gruppdiskussioner i webbaserad miljö
-seminarier i webbaserad miljö i realtid
-examinationsseminarium på campus
Vid frånvaro i samband med gruppdiskussioner och seminarium lämnas skriftlig ersättningsuppgift som täcker gruppdiskussionen/ seminariets innehåll, alternativt deltagande vid annat tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Examination som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande examination ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Handledarutbildning på B-nivå omfattande minst 7,5 högskolepoäng inom medicin, odontologi eller logopedi.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs fullgjorda obligatoriska moment, minst betyg Godkänt (G) på Teoretisk analys I: Lärprocesser i handledning och undervisning,
Teoretisk analys II: Lärprocesser i handledning och undervisning samt betyg Väl Godkänt (VG) på Analys av en handledningssituation utifrån den egna verksamheten
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
För ytterligare information se universitetets regler för examination för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Obligatorisk litteratur
Utöver den obligatoriska litteraturen ingår en av publikationerna under referenslitteraturen som obligatorisk litteratur. Den studerande väljer själv vilken publikation som används i kursen.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar samt kompendium omfattande 50 sidor tillkommer.