Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Medicin C, Handledning och bedömning i verksamhetsförlagd utbildning, 7,5 högskolepoäng
Medicine, Perception and Assessment in Workplace Education, Advanced Course, 7.5 Credits


Kurskod: MC1723 Utbildningsområde: Medicinska området
Huvudområde: Medicin Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Medicin
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2012-11-13 Senast ändrad: 2013-09-23
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
- Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt granska och analysera lärande ur olika teoretiska perspektiv
- kritiskt granska och analysera handledningsmodeller avseende möjligheter och hinder för lärande i verksamhetsförlagd utbildning
- kritiskt granska och analysera hur psykologiska, sociala och organisatoriska faktorer kan påverka handledningsprocesser

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt granska och analysera olika pedagogiska verktyg i relation till studenters lärande och kunskapsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning
-planera, genomföra och utvärdera samtal med studerande i en komplex handledningssituation

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande ha förmåga att
- reflektera över egna värderingar och förhållningssätt i handledningssituationen
- förhålla sig kritiskt till aktuell forskning inom det vårdpedagogiska forskningsfältet


Kursens huvudsakliga innehåll

Teoretiska perspektiv på lärande och kunskapsutveckling

Olika modeller för handledning
- Styrdokument för verksamhetsförlagd utbildning

Bedömning av studentprestationer
- systematisk reflektion
- professionella samtal
- feedback som verktyg för lärande
- lärstilar och lärstrategier
- portfolio
- interprofessionellt lärande
- genusaspekter i verksamhetsförlagd utbildning och handledning
- mångkulturella aspekter i verksamhetsförlagd utbildning och handledning

Maktaspekter i verksamhetsförlagd utbildning och handledning


Studieformer

Kursen ges delvis på distans med möten i realtid via kommunikationsplattformen Blackboard. . Ett krav är tillgång till Internetansluten dator med ljudkort och högtalare/hörlurar. Kursen omfattar två campusförlagda träffar. Kursen bedrivs genom föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier och skriftliga inlämningsuppgifter.
I kursen ingår följande obligatoriska moment
- skriftliga inlämningsuppgifter
- gruppdiskussioner i webbaserad miljö
-seminarier i webbaserad miljö i realtid
-examinationsseminarium på campus

Vid frånvaro i samband med gruppdiskussioner och seminarium lämnas skriftlig ersättningsuppgift som täcker gruppdiskussionen/ seminariets innehåll, alternativt deltagande vid annat tillfälle under terminstid, vilket bestäms i samråd med examinator.
Examination som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande examination ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Teoretisk analys I, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Lärprocesser i handledning och undervisning.
Skriftlig individuell inlämningsuppgift och gruppdiskussioner i webbaserad miljö
Teoretisk analys II, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0200)
Lärprocesser i handledning och undervisning. Skriftlig individuell inlämningsuppgift och gruppdiskussioner i webbaserad miljö
Analys av en handledningssituation i den egna verksamheten, 5,5 högskolepoäng. (Provkod: 0300)
Skriftlig individuell inlämningsuppgift som seminariebehandlas.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Teoretisk analys I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Teoretisk analys II
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Analys av en handledningssituation i den egna verksamheten
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Handledarutbildning på B-nivå omfattande minst 7,5 högskolepoäng inom medicin, odontologi eller logopedi.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För att få betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.

För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs fullgjorda obligatoriska moment, minst betyg Godkänt (G) på Teoretisk analys I: Lärprocesser i handledning och undervisning,
Teoretisk analys II: Lärprocesser i handledning och undervisning samt betyg Väl Godkänt (VG) på Analys av en handledningssituation utifrån den egna verksamheten


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
För ytterligare information se universitetets regler för examination för utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lauvås, Per & Handal, Gunnar (2001)
Handledning och praktisk yrkesteori
Lund: Studentlitteratur, 384 sidor
Nilsson Björn & Waldemarson Anna-Karin (2007)
Kommunikation: / samspel mellan människor. 3., [omarb.] uppl.
Lund: Studentlitteratur, 169 sidor
Silén, Charlotte & Bolander Laksov, Klara (2013)
Att skapa pedagogiska möten i medicin och vård
Lund: Studentlitteratur, 324 sidor

Referenslitteratur
Aspegren, Knut, Danielsson, Nils och Edgren, Gudrun (2012)
Medicinsk pedagogik - en handbok för lärare i läkarutbildning
Lund: Studentlitteratur, 204 sidor
Benner, Patricia, Sutphen, Molly, Leonard, Victoria & Day, Lisa (2010)
Educating nurses. A call for radical Transformations
San Francisco: Jossey-Bass
Carlsson, Elisabeth (2010)
Sjuksköterskan som handledare. Innehåll och förutsättningar för sjuksköterskors handledande funktion i verksamhetsförlagd utbildning - en etnografisk studie
Malmö Högskola: Fakulteten för Hälsa och samhälle, Doktorsavhandling 201:2
Croona, Gill (2003)
Etik och utmaning: om lärande av bemötande i professionsutbildning
Växjö: Växjö Universitet, 227 sidor
Eriksson, Anita (2009)
Om teori och praktik i lärarutbildning. En etnografisk och diskursanalytisk studie.
Göteborg studies in educational sciences 275 (Avhandling)
Lidskog, Marie (2008)
Learning with, from and about each other: interprofessional education on a training ward in municipal care for older persons
Örebro: Örebro University, Serie: Örebro Studies in Caring Sciences, 1652-1153; 20. (Avhandling)., 82 sidor
Ohlsson, Ulla (2009)
Vägen in i ett yrke: en studie av lärande och kunskapsutveckling hos nyutbildade sjuksköterskor
Örebro: Örebro Universitet, Serie: Örebro Studies in Education, 26. Serie: Örebro Studies in Conditions of Democracy. (Avhandling)., 328 sidor
Skarman, Göran (2011)
Handledning för professionell utveckling
Stockholm: Liber AB, 240 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Utöver den obligatoriska litteraturen ingår en av publikationerna under referenslitteraturen som obligatorisk litteratur. Den studerande väljer själv vilken publikation som används i kursen.

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar samt kompendium omfattande 50 sidor tillkommer.


Se denna kursplan som PDF