Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Rytmik I, 7,5 högskolepoäng
Eurhythmics I, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: MG1016 Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1N
Inrättad: 2011-01-17 Senast ändrad: 2016-03-29
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten ha grundläggande kunskap och förståelse för rytmikämnet och dess användande.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- en grundläggande färdighet i puls, rytm och olika taktarter
- en grundläggande förmåga att i rörelse och dans och kunna utrycka musik
- en grundläggande förmåga att kunna improvisera och komponera musik i rörelse

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten
- med hjälp av sina kunskaper självständigt kunna formulera och lösa problem
- kunna reflektera och analysera den egna lärprocessen


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen ger en introduktion till rytmikämnet genom en översikt av 6 delmoment.
- Metrik: puls, rytm, taktarter, polyrytmik
- Dans: folkliga danser från olika delar av världen
- Avspänning: olika slags avspänningsövningar
- Improvisation: klingande och i rörelse
- Komposition: klingande och i rörelse
- Litteraturstudier


Studieformer

Obligatorisk gruppundervisning och skriftliga inlämningsuppgifter.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom klingande, gestaltande och skriftliga arbetsuppgifter under kursens gång.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Delar av kursen kan ges på engelska.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Egenproducerat material
Lärarproducerat material
Larsson, Håkan & Fagrell, Birgitta (2012)
Föreställningar om kroppen, kropp och kroppslighet i pedagogisk praktik och teori
Stockholm: Liber, ISBN/ISSN: 978-9-14-708443-2, (s 168-201)
Varkøy, Ø (1996)
Varför musik? En musikpedagogisk idéhistoria
Runa förlag
Vernersson, Ann-Krestin (2013)
Ett o-herrans liv i rytmikens tjänst : att utveckla och forma en musikpedagogik
Malmö : Musikhögskolan i Malmö, ISBN/ISSN: 978-91-9795-848-6, 142 sidor

Referenslitteratur
Bonde, Lars Ole (2009)
Musik og menneske
Samfundslitteratur, ISBN/ISSN: 978-87-593-1400-5, s 63-82
Clausen, Bernd, Hemtek, Ursula & Saether (eds) (2009)
Music in Motion: Diversity and Dialogue in Europe
Transcript Verlag, ISBN/ISSN: 978-3-8376-1074-1
Jacques-Dalcroze, Emile (1997)
Rytm, musik och utbildning
Stockholm : KMH förlag, 282 sidor
Juntunen, Marja-Leena (2004)
Embodiment in Dalcroze eurhytmics
Oulu : Oulun yliopisto, ISBN/ISSN: 951-42-7401-6, 214 sidor
Nivbrant Wedin, Eva (2012)
Spela med hela kroppen: rytmik och motorik i undervisningen
Stockholm: Gehrmans musikförlag, ISBN/ISSN: 978-91-7748-322-9, 312 sidor
Ruud, Even (2012)
Varma ögonblick. Om musik, hälsa och livskvalitetVarma ögonblick. Om musik, hälsa och livskvalitet
Göteborg: Bo Ejeby Förlag


Se denna kursplan som PDF