Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Rytmik II, 7,5 högskolepoäng
Eurhythmics II, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: MG1017 Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2011-01-17 Senast ändrad: 2011-09-29
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2012 Beslutad av: Akademichef


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha
- en fördjupad kunskap och förståelse för rytmikämnet och dess användande
- en fördjupad förståelse av rörelse och som medel vid lärande i musik

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten ha
- en fördjupad förmåga att genom rytmikens grunder självständigt och i grupp, skapa olika typer av rörelsekompositioner
- förmåga att uttrycka musik genom dans och rörelse
- en fördjupad förmåga att kunna improvisera och komponera i rörelse

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att
- med hjälp av sina kunskaper självständigt formulera och lösa problem
- reflektera och analysera den egna lärprocessen.


Kursens huvudsakliga innehåll

- olika typer av rörelseuttryck
- uppvärmning och avspänningsövningar
- rummet och dess möjligheter
- olika typer av rörelsekompositioner


Studieformer

Gruppundervisning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Examination sker genom arbetsuppgifter under kursens gång, samt en skriftlig inlämningsuppgift och en slutredovining i form av ett gestaltande framträdande.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Rytmik I, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Omexamination efter vårterminens sista examinationstillfälle äger tidigast rum inför påföljande hösttermin.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Davidsson Jane W. & Salgado Correia, Jorge (2002)
Body Movement
I: Parncutt, Richard & McPherson, Gary Y. (eds). The Science & Psychology of Music Performance. Oxford University Press, s 237-250
Kempe, Anna-Lena & West, Tore (2010)
Design för lärande i musik
Stockholm: Norstedt, ISBN/ISSN: 978-91-1-302274-1, 208 sidor, s 8-58
Lundqvist, Anne (2009)
Kroppsspråk och tankesprång : vetenskap i rörelse
Stockholm : Stiftelsen för utgivning av teatervetenskapliga studier (STUTS), ISBN/ISSN: 978-91-86434-37-3, 129 sidor, s 7-39

Referenslitteratur
Clausen, Bernd, Hemtek, Ursula & Saether (eds) (2009)
Music in Motion: Diversity and Dialogue in Europe
Transcript Verlag, ISBN/ISSN: 978-3-8376-1074-1
Jacques-Dalcroze, Emile (1997)
Rytm, musik och utbildning
Stockholm : KMH förlag, 282 sidor
Juntunen, Marja-Leena (2004)
Embodiment in Dalcroze eurhytmics
Oulu : Oulun yliopisto, ISBN/ISSN: 951-42-7401-6, 214 sidor


Se denna kursplan som PDF