Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Musikhögskolan

Kursplan


Rytmik III, 7,5 högskolepoäng
Eurhythmics III, Basic Course, 7.5 Credits


Kurskod: MG1029 Utbildningsområde: Musikområdet
Huvudområde: Musikalisk gestaltning Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Musik
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G1F
Inrättad: 2011-01-17 Senast ändrad: 2016-03-29
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2016 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursens mål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- fördjupat kunskaperna i ämnet rytmik och de processer som leder till en föreställning

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten ha
- förmåga att samarbeta i grupp
- färdigheter i att skapa och genomföra en rytmikföreställning

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna
- med hjälp av sina kunskaper självständigt formulera och lösa problem
- reflektera över och analysera den egna lärprocessen.


Kursens huvudsakliga innehåll

- Kursen innehåller moment som metrik, dans, avspänning, rörelseimprovisation och klingande och rumslig komposition.
- Att skapa och genomföra en rytmikföreställning
- Litteraturstudier


Studieformer

- Gruppundervisning
- Enskild undervisning

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng. (Provkod: 0100)
Fortlöpande examination i samband med undervisningen, vid offentlig konsert samt genom inlämnande arbetsuppgifter.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Rytmik II, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Omexamination efter vårterminens sista examenstillfälle äger dock rum tidigast i början av påföljande hösttermin.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Jordansson, Leif (2014)
...och konsten att lyssna
Riga: Ellerstroms, 191 sidor
Lehmann, Andreas C; Sloboda, Johan A & Woody, Robert H (2007)
Composition and Improvisation, I: Psychology for Musicians. Understanding and acquiring the skills
Oxford University Press, (s 127-144)
Nachmanovitch, Stephen (2004)
Spela fritt: improvisation i liv och konst
Göteborg: Bo Ejebys förlag, sidor 202
Österling Brunström, Johanna (2015)
Kropp, görande och varande i musik. En fenomenologisk studie
Musikhögskolan, Örebro universitet, ISBN/ISSN: 978-91-7529-100-0, (sid. 50-78)

Referenslitteratur
Artiklar
Egenproducerat material
Lärarproducerat material
Bonde, Lars Ole (2009)
Musik og menneske
Samfundslitteratur, ISBN/ISSN: 978-87-593-1400-5
Clausen, Bernd, Hemtek, Ursula & Saether (eds) (2009)
Music in Motion: Diversity and Dialogue in Europe
Transcript Verlag, ISBN/ISSN: 978-3-8376-1074-1
Jacques-Dalcroze, Emile (1997)
Rytm, musik och utbildning
Stockholm : KMH förlag, 282 sidor
Juntunen, Marja-Leena (2004)
Embodiment in Dalcroze eurhytmics
Oulu : Oulun yliopisto, ISBN/ISSN: 951-42-7401-6, 214 sidor
Lilja, Efva (2004)
Danskonst i nöd och lust
Stockholm: ELD, ISBN/ISSN: 91-974522-3-8, 71 sidor
Molander, Bengt (1996)
Kunskap i handling
Göteborg: Daidalos, ISBN/ISSN: 91-7173-039-7, 286 sidor
Vernersson, Ann-Krestin (2013)
Ett o-herrans liv i rytmikens tjänst : att utveckla och forma en musikpedagogik
Malmö : Musikhögskolan i Malmö, ISBN/ISSN: 978-91-9795-848-6, 142 sidor
Øivind Varkøy (1996)
Varför musik? En musikpedagogisk idéhistoria
Runa förlag


Se denna kursplan som PDF