Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa] |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Arbetspsykologi, organisation och folkhälsa, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Psychology, Organization and Public Health at Working Places, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM2013 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2009-09-24 | Senast ändrad: | 2015-03-24 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2015 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- analysera och sammanställa aktuell forskning inom företagshälsovård
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbete
- beskriva och förklara livsstilsfaktorer som påverkar hälsa och ohälsa
- beskriva organisationsmodeller, ledarskap och arbetspsykologi
- beskriva och förklara folkhälsovetenskapliga begrepp med inriktning på arbetsmiljö
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förbyggande arbete
- visa förmåga att arbeta med prevention som syftar till att påverka livsstlsfaktorer avseende arbetstagarens förhållningssätt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- reflektera över eget behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens
- arbetsorganisation och ledarskap
- arbetspsykologi
- arbetsmotiverande faktorer
- stress och psykologiska reaktioner
- kommunikationsteorier
- förändringsarbete
- framtidens arbetsliv
- folkhälsovetenskapliga begrepp
- folkhälsa i arbetslivet ur ålders-, köns-, klass-, kultur, etniskt och funktionshinders perspektiv
- folkhälsans bestämningsfaktorer, t.ex. kön, etnicitet, funktionshinder
- empowerment
- frisk-, risk- och skyddsfaktorer i miljö och arbetsmiljö
- livsstilsproblematik som ohälsosamma matvanor, alkohol, tobak och fysisk inaktivitet
- beroendeproblematik och riskbruk
Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentaktiva arbetsformer.
Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer som föreläsningar, seminarium, arbete i par och individuellt arbete.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs godkända examinationer samt väl godkänt på minst 3,5 högskolepoäng av examinationsmomenten.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng med arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin, maskinteknik, omvårdnadsvetenskap eller sjukgymnastik som huvudområde, alternativt ett beteendevetenskapligt huvudområde.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Kursen är obligatorisk i Företagssköterskeprogrammet.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Referenslitteratur
Användbara webplatser:
www.av.se
www.prevent.se
www.arbetsmiloupplysningen.se
www.folkhalsomyndigheten.se
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.
- Some of the literature is partly read.
- Scientific articles will be added.