Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2018 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Arbetspsykologi, organisation och folkhälsa, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Psychology, Organization and Public Health at Working Places, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2013 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-24 Senast ändrad: 2015-03-24
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2015 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- analysera och sammanställa aktuell forskning inom företagshälsovård
- visa fördjupad kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbete
- beskriva och förklara livsstilsfaktorer som påverkar hälsa och ohälsa
- beskriva organisationsmodeller, ledarskap och arbetspsykologi
- beskriva och förklara folkhälsovetenskapliga begrepp med inriktning på arbetsmiljö

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa fördjupad förmåga att initiera, genomföra och utvärdera hälsofrämjande och förbyggande arbete
- visa förmåga att arbeta med prevention som syftar till att påverka livsstlsfaktorer avseende arbetstagarens förhållningssätt

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- reflektera över eget behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens


Kursens huvudsakliga innehåll

- arbetsorganisation och ledarskap
- arbetspsykologi
- arbetsmotiverande faktorer
- stress och psykologiska reaktioner
- kommunikationsteorier
- förändringsarbete
- framtidens arbetsliv
- folkhälsovetenskapliga begrepp
- folkhälsa i arbetslivet ur ålders-, köns-, klass-, kultur, etniskt och funktionshinders perspektiv
- folkhälsans bestämningsfaktorer, t.ex. kön, etnicitet, funktionshinder
- empowerment
- frisk-, risk- och skyddsfaktorer i miljö och arbetsmiljö
- livsstilsproblematik som ohälsosamma matvanor, alkohol, tobak och fysisk inaktivitet
- beroendeproblematik och riskbruk


Studieformer

Arbetssättet är lärandecentrerat och inkluderar studentaktiva arbetsformer.
Det lärandecentrerade arbetssättet stimuleras genomgående i utbildningen och varieras med olika undervisningsformer som föreläsningar, seminarium, arbete i par och individuellt arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Arbetspsykologi, organisation och ledarskap, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0800)
Skriftlig individuell rapport samt deltagande i seminarium. Rapporten lämnas in före seminariet. Efter seminariet ges studenten möjlighet till eventuella revideringar av den skriftliga rapporten. Den reviderade rapporten skall lämnas till seminarieledaren inom två veckor efter seminarietillfället, vilken sedan är underlag för betygsättning.
Vid frånvaro i samband med seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet. Examinator beslutar vilket alternativ som skall tillämpas.
Analys av arbetsmiljöforskning, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0900)
Individuell skriftlig uppgift.
Om studentens individuella skriftliga uppgift inte uppnår kriterier för betyget godkänd, kan studenten komplettera till godkänd inom 2 veckor efter att beslutet tillkännagivits studenten (Information om regler för examination inom utbildning på grund och avancerd nivå, Dnr ORU 1.2.1-5005/2013) Den kompletterande uppgiften är i sedan underlag för betygsättning.
Livsstil och hälsa, 2 högskolepoäng. (Provkod: 1000)
Studenten arbetar i par, sammanställer vald undersökningsmetod/screening formulär samt redovisar sitt arbete vid ett seminarium.
Vid frånvaro vid seminarium deltar studenten i första hand vid seminarium vid annat tillfälle under terminstid. I andra hand lämnar studenten in en skriftlig ersättningsuppgift som täcker innehållet i seminariet. Examinator beslutar vilket alternativ som skall tillämpas.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Arbetspsykologi, organisation och ledarskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Analys av arbetsmiljöforskning
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Livsstil och hälsa
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).


För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment. För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs godkända examinationer samt väl godkänt på minst 3,5 högskolepoäng av examinationsmomenten.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng med arbetsterapi, hörselvetenskap, medicin, maskinteknik, omvårdnadsvetenskap eller sjukgymnastik som huvudområde, alternativt ett beteendevetenskapligt huvudområde.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen är obligatorisk i Företagssköterskeprogrammet.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Arbete och teknik på människans villkor
Stockholm: Prevent, (2008), 734 sidor, kap. 2
Abrahamsson Kenneth & Prevent (2003)
Friskfaktorer i arbetslivet
Stockholm: Prevent, 284 sidor
Allvin, Mikael (2006)
Gränslöst arbete: Socialpsykologiska perspektiv på det nya arbetslivet
Malmö: Liber, 192 sidor
Angelöw, Bosse (2010)
Framgångsrikt förändringsarbete. Om individ och organisation i förändring.
Stockholm: Natur & Kultur, 202 sidor
Antonovsky Aron (2005)
Hälsans mysterium
Stockholm: Natur och Kultur, 231 sidor
Aronsson, Gunnar; Hellgren, Johnny; Isaksson, Kerstin; Johansson, Gunn; Sverke, Magnus & Torbiörn, Ingemar (2012)
Arbets- och organisationspsykologi. Individ och organisation i samspel
Stockholm: Natur & Kultur, 463 sidor
Berglund, Tomas & Schedin, Stefan (red) (2009)
Arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 475 sidor
Hanson Anders (2004)
Hälsopromotion i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 296 sidor
Johnsson Johnny, Lugn Anders, Rexed Birger & Arvidson Lasse (2003)
Långtidsfrisk: så skapas hälsa, effektivitet och lönsamhet
Stockholm: Ekerlid, 248 sidor
Menckel Eva & Österblom Lars (2000)
Hälsofrämjande processer på arbetsplatsen
Stockholm: Arbetslivsinstitutet, 147 sidor
Orth-Gomér, Kristina & Perski, Alexander (2008)
Preventiv medicin - teori och praktik
Lund: Studentlitteratur, 327 sidor
Pellmer, Kristina; Wramner, Bengt & Wramner, Håkan (2012)
Grundläggande folkhälsovetenskap.
Stockholm: Liber, 264 sidor
Sandmark, Helene (red.) (2011)
Perspektiv på kvinnors hälsa i arbetslivet
Lund: Studentlitteratur, 255 sidor
Statens offentliga utredningar (2009)
God arbetsmiljö - en framgångsfaktor?
78 sidor, http://www.regeringen.se, SOU:2009:47
Statens offentliga utredningar (2009)
Inkluderande arbetsliv
159 sidor, http://www.regeringen.se, SOU2009:93
Woods, Stephen A. & West, Michael, A. (2010)
The psychology of work and organizations
Cengage Learning EMEA, 598 sidor
Währborg Peter (senaste upplagan)
Stress och den nya ohälsan
Stockholm: Natur och kultur, 449 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Användbara webplatser:
www.av.se
www.prevent.se
www.arbetsmiloupplysningen.se
www.folkhalsomyndigheten.se

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.

- Some of the literature is partly read.
- Scientific articles will be added.


Se denna kursplan som PDF