Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2015 [Visa] |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Integrerad kunskapssammanställning, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Integrated Review, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM2025 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2009-03-23 | Senast ändrad: | 2014-03-25 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2014 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna
- redogöra för metoder för kunskapssammanställning och aktuell forskning inom ämnet
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet visa förmåga att
- sammanställa resultat från vetenskapliga studier i form av en kunskapssammanställning
- visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet visa förmåga att
- analysera och värdera kunskapsläget inom specifikt problemområde
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och kunskapsutveckling
- informationssökning
analys av teori/begrepp och forskning inom ämnet
- identifiering av forskningsbara problem
- granskning och värdering av den framkomna kunskapens giltighet och tillförlitlighet
Föreläsningar, seminarier, egna studier och informationssökning. Obligatorisk närvaro vid seminarier. Vid frånvaro ska examinator besluta om skriftlig ersättningsuppgift.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Vid betyget Underkänd (U) på examination kunskapssammanställning kan finnas möjlighet till komplettering för att uppnå betyget Godkänd (G) om examinator bedömer det. En kompletterad slutversion ska lämnas inom den tid som examinator anger, dock senast 25 arbetsdagar efter att studenten erhållit betyg.
Vid frånvaro vid slutseminarium med kritisk granskning av examination kunskapssammanställning, ska respondentskap avseende den egna kunskapssammanställningen och opponentskap genomföras vid nytt seminarietillfälle alt bestämmer examinator om skriftlig ersättningsuppgift.
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Referenslitteratur
I kursen tillkommer ämnesspecifik litteratur. Litteraturen väljs av studenten i samråd med handledare. Förteckning av litteraturen upprättas och godkännes därefter av examinator.
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.