Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Theory of Science and Research Methodology, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2043 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-18 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
-visa fördjupad kunskap om forskningsdesign och forskningsmetoder inom huvudområdet

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmåga att
- självständigt identifiera och formulera frågeställningar inom huvudområdet
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och självständigt utforma och motivera en forskningsplan utifrån en vald forskningsdesign

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmåga att
- kritiskt granska och värdera val samt användning av vetenskapliga metoder
- göra bedömningar av forskningsetiska problem vid studier inom huvudområdet för utbildningen


Kursens huvudsakliga innehåll

- vetenskapsteoretiska perspektiv
- forskningsdesign och metod
- forskningsetik


Studieformer

Föreläsningar, informationssökning och seminarium med försvar och opponentskap.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Forskningsplan, 3 högskolepoäng. (Provkod: 0320)
Skriftlig forskningsplan som presenteras och kritiskt granskas i seminarium
Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Individuell skriftlig sals tentamen

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Forskningsplan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Vetenskapsteori och forskningsmetodik
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet omvårdnadsvetenskap, varav 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkänt på Forskningsplan, 3 hp, samt väl godkänt på Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 hp.

Hemtentamen för examination Vetenskapsteori och Forskningsmetodik, som inte är inlämnad inom angiven tid, rättas ej.

Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på Examination forskningsplan får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Vid frånvaro vid seminarium med kritisk granskning av forskningsplan, ska respondentskap avseende den egna forskningsplanen genomföras vid nytt seminarietillfälle. Opponentskap genomförs antingen i samband med nytt seminarietillfälle eller genom skriftlig ersättningsuppgift.

Kursen är obligatorisk i:
Masterprogrammet i förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter
Akutsjukvårdsprogrammet
Företagssköterskeprogrammet
Specialistsjuksköterskeprogrammet - ambulanssjukvård
Specialistsjuksköterskeprogrammet - anestesisjukvård
Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska
Specialistsjuksköterskeprogrammet - hälso- och sjukvård för barn och ungdom
Specialistsjuksköterskeprogrammet - onkologisk vård

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Polit, Denise F & Beck, Cheryl T (2012)
Nursing research: generating and assessing evidence for nursing practice
Philadelphia : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 802 sidor
Vetenskapsrådet (2011)
God forskningssed (Vetenskapsrådets Rapportserie 1:2011)
Stockholm: Vetenskapsrådet

Referenslitteratur
Allwood, Carl Martin & Erikson, Martin G (2010)
Grundläggande vetenskapsteori för psykologi och beteendevetenskaper
Lund: Studentlitteratur AB, 180 sidor
Andersson, Ingemar (2005)
Epidemiologi för folkhälsovetare - en introduktion
Lund: Studentlitteratur, 234 sidor
Bring, Johan & Taube, Adam (2006)
Introduktion till medicinsk statistik
Lund: Studentlitteratur, 197 sidor
Brink Pamela J & Wood Marilyn J (1998)
Advanced Design in Nursing Research
Newbury Park: Sage Publications, 301 sidor
Kvale Steinar & Brinkmann Svend (2009)
Den kvalitativa forskningsintervjun
Lund: Studentlitteratur, 370 sidor
Patton Michael Quinn (2002)
Qualitative Research and Evaluations Methods, 6th ed
London, SAGE, 756 sidor
Trost, Jan & Hultåker, Oscar (2012)
Enkätboken
Lund: Studentlitteratur, 178 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF