Denna kursplan har ersatts av en nyare version. |
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa] |
|
Kursplan |
Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 7,5 högskolepoäng | |||
Nursing Science, Theory of Science and Research Methodology, Second Level, 7.5 Credits |
Kurskod: | OM2043 | Utbildningsområde: | Vårdområdet |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Omvårdnadsvetenskap | Högskolepoäng: | 7,5 |
Ämnesgrupp (SCB): | Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap | ||
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå | Fördjupning: | A1N |
Inrättad: | 2009-09-18 | Senast ändrad: | 2014-03-25 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2014 | Beslutad av: | Prefekt |
Mål för utbildning på avancerad nivå
Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.
(1 kap. 9 § högskolelagen)
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs
-visa fördjupad kunskap om forskningsdesign och forskningsmetoder inom huvudområdet
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmåga att
- självständigt identifiera och formulera frågeställningar inom huvudområdet
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och självständigt utforma och motivera en forskningsplan utifrån en vald forskningsdesign
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmåga att
- kritiskt granska och värdera val samt användning av vetenskapliga metoder
- göra bedömningar av forskningsetiska problem vid studier inom huvudområdet för utbildningen
- vetenskapsteoretiska perspektiv
- forskningsdesign och metod
- forskningsetik
Föreläsningar, informationssökning och seminarium med försvar och opponentskap.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet omvårdnadsvetenskap, varav 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt godkänt på samtliga examinationsmoment.
För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment, godkänt på Forskningsplan, 3 hp, samt väl godkänt på Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 4,5 hp.
Hemtentamen för examination Vetenskapsteori och Forskningsmetodik, som inte är inlämnad inom angiven tid, rättas ej.
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på Examination forskningsplan får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Vid frånvaro vid seminarium med kritisk granskning av forskningsplan, ska respondentskap avseende den egna forskningsplanen genomföras vid nytt seminarietillfälle. Opponentskap genomförs antingen i samband med nytt seminarietillfälle eller genom skriftlig ersättningsuppgift.
Kursen är obligatorisk i:
Masterprogrammet i förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter
Akutsjukvårdsprogrammet
Företagssköterskeprogrammet
Specialistsjuksköterskeprogrammet - ambulanssjukvård
Specialistsjuksköterskeprogrammet - anestesisjukvård
Specialistsjuksköterskeprogrammet - distriktssköterska
Specialistsjuksköterskeprogrammet - hälso- och sjukvård för barn och ungdom
Specialistsjuksköterskeprogrammet - onkologisk vård
Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.
Övergångsbestämmelser
Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.
Obligatorisk litteratur
- Viss litteratur används inte i sin helhet.
- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.