Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Höstterminen 2017 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap, avancerad nivå, Ledarskap och teamarbete som grund för förbättringsarbete inom hälso- och sjukvård, 7,5 högskolepoäng
Nursing Science, Leadership and Teamwork as the Basis for Improvement in Health Care, Second Level, 7.5 Credits


Kurskod: OM2044 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Fördjupning: A1N
Inrättad: 2009-09-18 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,
- ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
- utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
- utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna:
- analysera och kritiskt granska olika teorier om ledarskap i relation till förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamheter för hållbar utveckling
- analysera och kritiskt granska kommunikation ur olika teoretiska perspektiv i relation till förbättringsarbete
- analysera och kritiskt granska grupprocesser vid tvärprofessionellt samarbete i samband med förbättringsarbete
- analysera och kritiskt granska etiska frågeställningar i relation till förbättringsarbete

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet visa förmåga att:
- använda och kritiskt granska tillämpbarhet av olika verktyg vid förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamheter för hållbar utveckling
- upprätta en projektplan för ett förbättringsarbete inom sin verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs inom huvudområdet kunna:
- kritiskt reflektera över ledarskapets betydelse vid för bättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamheter för hållbar utveckling
- kritiskt reflektera över team som organisationsform vid förbättringsarbete inom hälso- och sjukvårdens verksamheter för hållbar utveckling
- kritiskt reflektera över förbättringsarbete som metod för verksamhetsen utveckling


Kursens huvudsakliga innehåll

-tvärprofessionella team
-organisationsteori
-ledarskapsteori
-grupprocesser
-förbättringsarbete som projekt
-förbättringskunskap
-etik
-kommunikation ur olika teoretiska perspektiv


Studieformer

Kursen ges delvis på distans genom kommunikationsverktyget "Blackboard". Ett krav är tillgång till Internetansluten dator med ljudkort och högtalare/hörlurar.

Kursen omfattar fyra campusförlagda träffar.

Litteraturen bearbetas genom skriftliga inlämningsuppgifter och seminarier på campus. Examinationer som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande examination ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter det att betyget underkänd (U) delgivits studenten. Skriftliga inlämningsuppgifter och seminarium är obligatoriska moment i kursen.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Team som utgångspunkt för förbättringsarbete, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0230)
Individuell skriftlig examinationsuppgift som seminariebehandlas. Skriftlig examinationsuppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande skriftlig examinationsuppgift ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande. Vid frånvaro vid seminarium ska ersättningsuppgift göras som täcker innehållet i seminariet. Vid frånvaro vid seminarium där examinationsuppgiften inte kan genomföras på annat sätt än genom seminarium ska examinationsuppgiften genomföras vid ett nytt seminarietillfälle under terminen, och detta inte är möjligt när kursen återkommer.
Projektplan för förbättringsarbete, 3,5 högskolepoäng. (Provkod: 0320)
Individuell skriftlig examinationsuppgift som seminariebehandlas. Skriftlig examinationsuppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande skriftlig examinationsuppgift ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande. Vid frånvaro vid seminarium där examinationsuppgiften inte kan genomföras på annat sätt än genom seminarium ska examinationsuppgiften genomföras vid ett nytt seminarietillfälle under terminen, och detta inte är möjligt när kursen återkommer.
Analys av teoretiska utgångspunkter för förbättringsarbete, 2 högskolepoäng. (Provkod: 0330)
Individuell skriftlig examinationsuppgift. Skriftlig examinationsuppgift som inte lämnas in inom givna tidsramar betraktas som underkänd. Kompletteringsuppgift gällande skriftlig examinationsuppgift ska lämnas in till läraren inom tre veckor efter att betyg underkänd har delgivits den studerande.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Team som utgångspunkt för förbättringsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Projektplan för förbättringsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Analys av teoretiska utgångspunkter för förbättringsarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Yrkesexamen/generell examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng inom huvudområdet medicin eller omvårdnadsvetenskap, där 15 högskolepoäng ska avse vetenskaplig metod.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment samt Godkänd (G) på samtliga examinationsmoment.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs fullgjorda obligatoriska moment. Betyg Godkänd (G) på Analys av teoretiska åtgångspunkter för förbättringsarbete och Betyg Väl Godkänd (VG) på Team som utgångspunkt för förbättringsarbete samt Projektplan för förbättringsarbete. Kursen är obligatorisk i Masterprogrammet i Förbättringsarbete inom Hälso- och sjukvårdens verksamheter, Omvårdnad.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Angelöw, Bosse (2010)
Framgångsrikt förändringsarbete. Om individ och organisation i förändring
Stockholm: Natur och Kultur, 201 sidor
Eriksson, N, Holgers, K-M & Mullern, T (2013)
Att utveckla vården. Erfarenheter av kvalitet, verksamhetsutveckling och förbättringsarbete
Lund: Studentlitteratur, 259 sidor
Larsson, B-E (2012)
Projekt i praktiken - att leda projekt och åstadkomma förändring
Lund: Studentlitteratur, 139 sidor
Rosengren, K (2014)
Vårdledarskap. Att utveckla och förbättre framtidens vård och omsorg
Lund: Studentlitteratur, 344 sidor

Referenslitteratur
Thylefors, I (2013)
Babels torn. Om tvärprofessionellt teamarbete
Stockholm: Natur & Kultur, 192 sidor
Wheelan, Susan A (2010)
Att skapa effektiva team;: en handledning för ledare och medlemmar
Lund: Studentlitteratur, 170 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Texter omfattande cirka 100 sidor tillkommer.
- Litteraturen utgörs alltid av den senaste upplagan.


Se denna kursplan som PDF