Denna kursplan är nedlagd eller ersatt av ny kursplan.

Logotype Örebro universitet

Handelshögskolan vid Örebro universitet

Kursplan


Företagsekonomi, Kultur och ledarskap i internationellt företagande, 7,5 högskolepoäng
Business Administration, Culture and Leadership in International Business, 7.5 Credits


Kurskod: FE203G Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Huvudområde: Företagsekonomi Högskolepoäng: 7,5
    Ämnesgrupp (SCB): Företagsekonomi
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: GXX
Inrättad: 2014-11-10 Senast ändrad: 2018-09-27
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2019 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse:
Efter kursen ska studenten kunna
- Beskriva och identifiera hur management processer och praktiker skiljer sig över nationella och regionala gränser
- Diskutera hur en inlärningsmodell kan användas av chefer och ledare för att bättre förstå och anpassa sig efter förändliga och kulturellt åtskilda affärsmiljöer.

Färdighet och förmåga:
Efter kursen ska studenten kunna
- Självständigt förbereda och genomföra en uppgift inom en given tidsram
- Använda modeller som hjälper till med konceptualisering av kulturer i affärsmiljöer.

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter kursen ska studenten
- Visa förmåga att arbeta i projektgrupper i en multikulturell kontext.
- Kunna jämföra och visa på skillnader mellan management praktiker och processer över nationella och regionala gränser med focus på affärskultur och etik.


Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är uppbyggd för att stärka studentens förståelse av managementbeteende i en internationell miljö. Kursen fokuserar på kulturella och etiska aspekter av internationell affärsverksamhet och ledarskap. Koncept, teorier och modeller som är relaterade till internationell affärsverksamhet och kultur diskuteras.


Studieformer

Olika studieformer förekommer i kursen, till exempel, föreläsningar, workshops, seminarier och grupparbeten. Alla seminarier är obligatoriska.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Inlämningsuppgift i grupp, 1,5 högskolepoäng. (Provkod: 0400)
Gruppuppgift som presenteras och granskas vid ett obligatoriskt seminarium.
Presentation av ett land, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0410)
Muntlig presentation
Fallstudie, 1 högskolepoäng. (Provkod: 0420)
Skriftligt grupparbete och muntlig presentation
Sluttentamen, 4 högskolepoäng. (Provkod: 0460)
Skriftlig salstentamen

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Inlämningsuppgift i grupp
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Presentation av ett land
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Fallstudie
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Sluttentamen
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).


SLUTBETYG
Kursens slutbetyg översätts till ECTS-betygsskalan.

För betyget Godkänd krävs betyget Godkänd på alla examinationer.

För betyget Väl Godkänd krävs det att studenten får Väl Godkänd på sluttentamen och Godkänd på alla andra examinationsmoment.

Alla uppgifter för kursen behöver vara slutförda och inlämnade enligt lärares anvisningar.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

21 högskolepoäng från Företagsekonomi, grundkurs, 30 högskolepoäng eller från Företagsekonomi, Företagets affärer och styrning, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Kursen ges på engelska och därför sker all examination på engelska.

En obligatorisk individuell examination kommer ersätta gruppuppgiften för student som redan är godkänd på följande examinationsmoment:
- Inlämningsuppgift i grupp - Företagsekonomi, Global marknadsföring, 7,5 högskolepoäng, Örebro universitet
- Marknadsföring, Inlämningsuppgift 2 - Företagsekonomi, Företagets affärer och styrning, grundkurs, 30 högskolepoäng, Örebro universitet.

Restuppgifter ska fullgöras snarast enligt lärares anvisning.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Networking in business to business relationships
A compilation of texts provided by the department, about 100 pages [Kompendium]
Steers, Richard M (latest edition)
Management Across Cultures: Developing Global Competencies
Cambridge: Cambridge University Press, 400 sidor

Referenslitteratur
Morrison, Terri Latest edition
-Kiss , bow, or shake hands: the bestselling guide to doing business in more than 60 countries
Avon, Mass.: Adams Media., 592 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Additional articles/papers, maximum 150 pages.


Se denna kursplan som PDF