Denna kursplan har ersatts av en nyare version.
Den nya versionen gäller fr.o.m. Vårterminen 2015 [Visa]

Logotype Örebro universitet

Institutionen för hälsovetenskaper

Kursplan


Omvårdnadsvetenskap C, Examensarbete, 15 högskolepoäng
Nursing Science, Degree Project, Advanced Course, 15 Credits


Kurskod: OM1701 Utbildningsområde: Vårdområdet
Huvudområde: Omvårdnadsvetenskap Högskolepoäng: 15
    Ämnesgrupp (SCB): Omvårdnad/omvårdnadsvetenskap
Utbildningsnivå: Grundnivå Fördjupning: G2E
Inrättad: 2006-11-01 Senast ändrad: 2014-03-25
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2014 Beslutad av: Prefekt


Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- integrera vetenskapligt tänkande och förhållningssätt i ett självständigt arbete inom omvårdnadsvetenskap

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- inom givna tidsramar självständigt formulera en problemställning utifrån aktuellt kunskapsläge och genomföra en litteraturstudie eller en empirisk studie med teoretisk förankring
- presentera och kommunicera resultat på ett vetenskapligt och språkligt korrekt sätt
- muntligt försvara eget självständigt arbete
- kritiskt granska och muntligt opponera på annat självständigt arbete

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- kritiskt reflektera över hur resultatet kan användas för kliniska implikationer samt behov av ytterligare forskning
- utifrån resultatet göra bedömningar med hänsyn till samhälleliga och etiska aspekter
- reflektera över resultatet med beaktande av ett nationellt och/eller internationellt perspektiv
- reflektera över resultatet med beaktande av ett genusperspektiv


Kursens huvudsakliga innehåll

- introduktion till självständigt arbete
- informationshantering
- tillämpning av forskningsprocessen
- presentation och försvar av eget självständigt arbete
- opposition på annat självständigt arbete


Studieformer

Handledning vid genomförandet av arbetet ges endast före seminarietillfället, totalt 5 timmar/arbete. Obligatorisk närvaro vid kursintroduktion och två seminarier (presentation med försvar och opponentskap) samt närvaro vid minst ett annat seminarium under innevarande termin.

Vid frånvaro som författare vid slutseminarium - muntligt försvar av eget självständigt arbete vid nytt seminarietillfälle.Vid frånvaro som opponent vid slutseminarium - muntlig/skriftlig opposition av självständigt arbete, vilket alternativ beslutas av examinator.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.


Examinationsformer

Skriftligt examensarbete, 15 högskolepoäng. (Provkod: 0120)
Skriftligt examensarbete.
Respondentskap (Provkod: 0210)
Opponentskap (Provkod: 0310)

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2010-10-19, dnr CF 12-540/2010) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

Skriftligt examensarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Respondentskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).
Opponentskap
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.


Särskild behörighet och andra villkor

Omvårdnadsvetenskap 60 högskolepoäng samt kurserna Omvårdnadsvetenskap C, Teori och vårdutveckling, 7,5 högskolepoäng och Omvårdnadsvetenskap C, Forskning och statistik 7,5 högskolepoäng eller motsvarande.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.


Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.


För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.


Övriga föreskrifter

Inom fyra veckor efter seminariet ska studenten skicka ett exemplar av arbetet, i pdf-format och elektroniskt, med kompletteringar alt. redaktionella ändringar till seminarieledaren för bedömning och examinators betygssättning.

För betyget Godkänd (G) på kursen krävs godkänt på samtliga examinationsmoment.

För betyget Väl Godkänd (VG) på kursen krävs väl godkänd på examensarbetet samt opponentskap och/eller respondentskap.

Kursen avslutas med en kursvärdering. Högskoleförordningen, 1 kap 14§.


Övergångsbestämmelser

Kurs som har upphört eller väsentligt förändrats till innehåll eller omfattning kan tenteras vid tre tillfällen inom 18 månader efter det att förändringen genomförts.


Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur

Informationssökning A-Ö
http://www.oru.se/ub/Soka/Informationssokning
Backman, Jarl 2008/2 uppl.
Rapporter och uppsatser
Lund: Studentlitteratur, 223 sidor
Björklund, Maria. & Paulsson, Ulf (2012)
Seminarieboken - att skriva, presentera och opponera
Lund: Studentlitteratur, 147 sidor
Ejlertsson Göran (2012)
Statistik för hälsovetenskaperna
Lund: Studentlitteratur, 303 sidor
Forsberg, Christina & Wengström, Yvonne (2013)
Att göra systematiska litteraturstudier. Värdering, analys och presentation
Stockholm: Natur och kultur, 219 sidor
Henricson Maria (red) (2012)
Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad
Lund: Studentlitteratur, 590 sidor
Nyberg, Rainer. & Tidström, Annika. (red.) 2012/2 uppl.
Skriv vetenskapliga uppsatser, examensarbeten och avhandlingar
Lund: Studentlitteratur, 355 sidor
Rienecker, Lotte. & Stray Jørgensen, Peter 2014/uppl. 3
Att skriva en bra uppsats
Malmö: Liber, 400 sidor
Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber, 216 sidor
Vetenskapsrådet (senaste uppdatering)
Codex; regler och riktlinjer för forskning
Stockholm: Vetenskapsrådet, http://codex.vr.se
Wiklund Gustin Lena & Bergbom Ingegerd (red) (2012)
Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik
Lund: Studentlitteratur AB, 502 sidor
Willman Ania, Bahtsevani Christel, Stoltz Peter (2011)
Evidensbaserad omvårdnad
Lund: Studentlitteratur, 192 sidor


Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

- Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.


Se denna kursplan som PDF