Kurser för Mobila applikationer med Android läsåret 2018/2019
|
Mobila applikationer med Android | 7,5 hp |
Höstterminen 2018 | Anm.kod: ORU-51007 |
Distanskurs |
Höst vecka 36 (2018) - 03 (2019) |
Kvartsfart, dagtid |
Institutionen för naturvetenskap och teknik |
Idag finns det mobiltelefoner och andra mobila enheter som har processorkraft och minnesutrymme som inte ligger långt efter vanliga skrivbordsdatorer. De har ofta stora pekskärmar och inbyggda funktioner som kamera och GPS-positionering. Allt fler människor går över till den här sortens smarta telefoner och fler och fler program, "appar", skapas för dem. Det är numer också lätt att sälja och distribuera programmen till användarna med hjälp av olika "app stores". Flera olika plattformar konkurrerar om användarna, främst Apples iPhone och Googles Android, och det är Android som nu är den vanligaste plattformen. I den här kursen får man lära sig att utveckla spel- och nyttoprogram för Android som bland annat använder grafik, accelerationssensorer, nätverkskommunikation och GPS-positionering. En stor del av kursen ägnas åt programmering, där man utvecklar några mindre appar för Android. Därför är det viktigt att du som planerar att läsa kursen tycker om att programmera. |
Fördjupning: G1F |
Behörighet: Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng där klassbibliotek, händelsestyrd programmering och grafiska gränssnitt ingår. |
Urval: Antal avklarade högskolepoäng tagna senast sista anmälningsdag (TPBC). |
Mobila applikationer med Android | 7,5 hp |
Vårterminen 2019 | INSTÄLLT | Anm.kod: ORU-51075 |
Distanskurs |
Vår vecka 04 (2019) - 23 (2019) |
Kvartsfart, blandade tider |
Institutionen för naturvetenskap och teknik |
Idag finns det mobiltelefoner och andra mobila enheter som har processorkraft och minnesutrymme som inte ligger långt efter vanliga skrivbordsdatorer. De har ofta stora pekskärmar och inbyggda funktioner som kamera och GPS-positionering. Allt fler människor går över till den här sortens smarta telefoner och fler och fler program, "appar", skapas för dem. Det är numer också lätt att sälja och distribuera programmen till användarna med hjälp av olika "app stores". Flera olika plattformar konkurrerar om användarna, främst Apples iPhone och Googles Android, och det är Android som nu är den vanligaste plattformen. I den här kursen får man lära sig att utveckla spel- och nyttoprogram för Android som bland annat använder grafik, accelerationssensorer, nätverkskommunikation och GPS-positionering. En stor del av kursen ägnas åt programmering, där man utvecklar några mindre appar för Android. Därför är det viktigt att du som planerar att läsa kursen tycker om att programmera. |
Fördjupning: G1F |
Behörighet: Objektorienterad programmering, 7,5 högskolepoäng där klassbibliotek, händelsestyrd programmering och grafiska gränssnitt ingår. |
Urval: Antal avklarade högskolepoäng tagna senast sista anmälningsdag (TPBC). |
Visa kursplan Hösten 2018 Visa kursplan Våren 2019 |
Institution: Institutionen för naturvetenskap och teknik |